Advertisement

vehicule electrice
Home Piaţa auto Analize de piață Creșterea pieței de vehicule electrice va încetini din cauza reducerii subvențiilor

Creșterea pieței de vehicule electrice va încetini din cauza reducerii subvențiilor

Creșterea pieței globale de vehicule electrice va încetini la 27,1% în 2024, de la 29% în 2023, în contextul în care reducerea subvențiilor de stat va scădea atractivitatea mașinilor. Analiștii spun că războiul prețurilor care se profilează va amenința nu doar obiectivele privind vehiculele electrice, ci și încrederea producătorilor auto în tranziția energetică.

Vânzările globale de vehicule electrice (pur electrice și hibride plug-in) au crescut, anul trecut, cu 29%, 13,7 milioane de unități, ceea ce echivalează cu o cotă de piață de 17,1%, potrivit celei mai recente prognoze realizate de compania Canalys. China a rămas cea mai mare piață pentru mobilitatea ”verde”, livrând 7,6 milioane de unități și înregistrând o cotă de 55,5%. Pe locul doi se plasează Europa, cu vânzări de 3,2 milioane de unități, iar pe locul trei, America de Nord, cu 1,8 milioane de unități.

Analiștii spun însă că 2024 nu va mai fi atât de spectaculos. Deși piața globală va atinge 17,5 milioane de unități, creșterea va încetini cu două puncte procentuale comparativ cu 2023, la 27%, pe fondul a două provocări semnificative: reducerea subvențiilor de la stat și eficiența generală slabă a costurilor, mai ales în Europa.

Transformări în Europa

În pofida creșterii inflației și a ratelor dobânzilor, piața auto europeană a crescut anul trecut cu 18,6%, la 15,7 milioane de unități, demonstrând o rezistență semnificativă după problemele de aprovizionare cauzate de pandemie. Vânzările de vehicule electrice au urcat cu 18%, puțin sub piața auto totală, cu menținerea cotei de piață la 20,3%, similar cu 2022, ceea ce sugerează că Europa se află încă într-un stadiu incipient al electrificării.
Canalys estimează că piața auto europeană va crește, în 2024, cu 2 – 3%, vehiculele electrice urmând să înregistreze o cotă de 24,2%, cu vânzări de 3,9 milioane de unități. Analiștii consideră că, pe fondul încetinirii cererii de mașini electrice pe baterie, trecerea la hibride plug-in poate atenua presiunile pieței, în pofida eforturilor Comisiei Europene de a elimina agresiv motorul cu ardere.

„Piața europeană de vehicule electrice a început să treacă de la una bazată pe politici la una bazată pe produs, o fază necesară în transformarea industriei. Reducerea subvențiilor va încetini cererea de vehicule electrice, iar războiul prețurilor care se profilează va amenința nu doar obiectivele privind vehiculele electrice, ci și încrederea producătorilor auto în tranziția energetică. Pentru a contracara astfel de provocări, producătorii de automobile din Europa sunt pregătiți să facă piața vehiculelor electrice mai accesibilă prin lansarea de noi modele precum KIA Niro EV, BMW IX2, Renault 5, Citroen e-C3 și altele. Constructorii auto europeni ar trebui să fie conștienți de faptul că producătorii de mașini chinezi, precum BYD sau SAIC, sunt cu ochii pe Europa, deoarece este de așteptat că aceștia să implementeze strategii similare de produse și prețuri”, a explicat Jason Low, analist principal la Canalys.

Cum scad subvențiile

Reducerea subvenției de la stat sau chiar eliminarea ei a fost decisă în mai multe țări europene, inclusiv în România, pe motivul că mașinile electrice înregistrează vânzări în creștere și prețuri în scădere.

De exemplu, Germania a stopat acordarea subvenției de 4.500 de euro pentru achiziția de vehicule verzi, decizia Guvernului de la Berlin determinând costructorii auto să se lanseze într-o cursă contra-cronometru pentru ieftinirea mașinilor. Astfel, Tesla a redus prețul pentru versiunea de bază a modelului Y cu aproximativ 5.000 de euro, iar Volkswagen a scăzut prețul modelelor sale electrice ID cu până la 7.700 de euro. Dacia a ieftinit modelul Spring cu 10.000 de euro, în timp ce producătorul auto italian Fiat și marca chinezească BYD au redus, la rândul lor, semnificativ prețurile.

Și Franța se pregătește să reducă ajutorul public cu 1.000 de euro, la 4.000 de euro/vehicul. De altfel, zvonurile de pe piața auto franceză converg către ideea că 2024 va fi ultimul an în care consumatorii francezi vor mai primi sprijin de la stat pentru cumpărarea de mașini electrice. Sigur, Franța pune ceva în loc, precum programul Leasingul social pentru mașini electrice, prin care familiile cu venituri scăzute vor putea închiria un vehicul ”verde” în leasing operațional, cu o rată de aproximativ 100 de euro/lună. Pentru ca solicitantul să fie eligibil, trebuie să bifeze două condiții: venitul său fiscal de referință să fie de maximum 15.400 de euro/an și să locuiască la mai mult de 15 km de locul de muncă, utilizând mașina personală pentru a ajunge acolo. Solicitantul poate fi eligibil pentru leasing social și dacă folosește mașina personală mai mult de 8.000 km pe an în cadrul activității sale profesionale. Rezervarea mașinii se va face direct la firmele de închiriere agreate. Însă, pentru închirierea unui model nou pot fi rezervate doar mașini electrice care îndeplinesc criteriile de mediu și al căror preț de achiziție și greutate nu depășesc 47.000 euro și, respectiv, 2,4 tone.

În același context, și în România scad subvențiile. În pofida bugetului record de 1 miliard de lei alocat programului Rabla Plus, valoarea ecotichetului va scădea la jumătate, iar ecobonusurile dispar. Astfel, cuantumul ecotichetelor, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare va fi de 25.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen și de 13.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid, care generează maximum 80 g CO2/km.

Anul trecut, prin programul Rabla Plus au fost achizitionate 13.412 de autovehicule noi, dintre care 1.998 de unități hibride plug-in și 11.414 de unități pur electrice. Totodată, au fost casate 20.593 de autovehicule.

În 2023, valoarea ecotichetului a fost de 51.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen și de 26.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid care generează maximum 80 g CO2/km. În cazul în care, anul trecut, erau casate două vehicule uzate, cuantumul ecotichetului urca la 54.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen și la 29.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid care genera maximum 80 g CO2/km.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Grupul Raiffeisen a încheiat un parteneriat cu SIXT Group România, pentru servicii de mobilitate

Texaco Lubricants sprijină piața în creștere a vehiculelor electrice cu o nouă gamă de e-fluide

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...