Advertisement

flotele "verzi"
Home Piaţa auto Flotă verde Cresc preferinţele pentru flotele „verzi” în leasing operaţional

Cresc preferinţele pentru flotele „verzi” în leasing operaţional

Două treimi dintre utilizatorii de maşini de companie din România şi-au îmbunătăţit opinia despre mobilitatea electrică în ultimii trei ani, iar 58% consideră chiar că flotele „verzi” au un cost de utilizare redus.

Preferinţa pentru tranziţia către mobilitatea electrică a tot mai multor utilizatori de maşini de companie a fost confirmată de Mobility Monitor, cel mai recent studiu desfăşurat, la nivel internaţional, de compania de leasing operaţional LeasePlan şi firma de cercetare Ipsos, pe un număr de 4.000 de conducători auto din 16 ţări, inclusiv România.

flotele "verzi"

Una dintre concluziile principale ale sondajului arată o creştere a atitudinii pozitive faţă de mobilitatea electrică, 80% dintre respondenţii din România, faţă de 61% la nivel global, arătând că sunt în favoarea alternativei electrice cu emisii zero.

Totodată, aproximativ două treimi (64%) dintre cei chestionaţi în România, comparativ cu 50% la nivel mondial, au spus că opinia lor faţă de mobilitatea electrică (şi, implicit, faţă de flotele „verzi”) s-a îmbunătăţit în ultimii trei ani.

În aceste condiţii, un număr tot mai mare de respondenţi şi-au declarat intenţia de a utiliza un vehicul electric în leasing operaţional. Printre cei care intenţionează să aleagă o maşină în leasing în următorii 5 ani, doi din cinci (40% global, 87% în România, pe o bază mică de respondenţi) spun că vor alege un vehicul electric.

flotele "verzi"

Avantajele mobilităţii electrice

De altfel, avantajele mobilităţii electrice devin din ce în ce mai clare pentru utilizatorii maşinilor de companie. Astfel, 62% dintre respondenţii din România care intenţionează să meargă spre electric în următorii 5 ani. Faţă de 60% la nivel global, consideră că flotele „verzi” contribuie la combaterea shimbărilor climatice prin emisii mai mici de CO2, iar 61% (43% la nivel global) sunt de părere că flotele „verzi” îmbunătăţesc, prin emisii de NOx mai mici, calitatea aerului în oraşe.

flotele "verzi"

Pe de altă parte, mai mult de jumătate (58%) dintre participanţii la sondaj în România consideră că vehiculele electrice au un cost total de utilizare mai mic. La nivel global, această opinie este împărtăşită de 60% dintre respondenţi.

Atitudinea faţă de motoarele clasice

Deşi migrarea către propulsii alternative este o tendiţă clară, studiul LeasePlan arată că atitudinea faţă de motoarele clasice rămâne în zona neutru-pozitivă.

Astfel, la benzină, atitudinea rămâne constant pozitivă, în timp ce la diesel balanţa răspunsurilor este echilibrată: 30% dintre respondenţi au o opinie negativă, 36%, una neutră şi 34%, una pozitivă.

Referitor la intenţiile de cumpărare sau de utilizare în leasing operaţional, costul mai mic al maşinilor pe benzină, apreciat de 54% dintre respondenţi, pare să câştige în faţa temerilor cu privire la emisii (80% dintre participanţii la sondaj) şi la preţul carburantului (65%). În schimb la diesel, deşi eficienţa în utilizare şi kilometrii parcurşi cu un plin sunt menţionate ca influenţe pozitive în decizia de achiziţie/utilizare, bariera unor emisii mai mari face ca intenţia de cumpărare/utilizare să meargă într-o zonă negativă (46% dintre respondenţi spun că nu ar alege diesel).

România, în top 4 atitudine pozitivă faţă de flotele „verzi”

Cu 80% dintre respondenţi atitudine pozitivă faţă de autovehiculele electrice (+67% evoluţie în ultimii 3 ani), România se află pe locul al patrulea după Portugalia, Turcia şi Grecia. Când vine vorba de a utiliza în leasing operaţional, răspunsul este şi mai categoric: deşi pe o baza mică, procentul de 87% ne situează pe primul loc între cele 16 ţări participante. Comparativ cu intenţia de cumpărare, procentul este dublu în favoarea leasingului, situaţie explicabilă prin prisma riscului pe care orice tehnologie relativ nouă şi cu o dezvoltare accelerată îl presupune. În leasing operaţional, riscul este preluat de compania de leasing, iar utilizatorii beneficiază de servicii premium contra unei rate lunare constante.

Peste jumătate dintre cei chestionaţi (60-61%) recunosc emisiile mai mici şi costurile de funcţionare scăzute ca principali factori care susţin tranziţia către mobilitatea electrică. O barieră importantă rămâne, însă, preţul ridicat (75% dintre respondenţi) mai cu seamă în lipsa subvenţiilor (destul de consistente – 45.000 de lei pentru electrice şi 20.000 de lei pentru plug-in hibride), lucru observat şi în ţările mai dezvoltate în domeniu, cererea pentru maşini electrice scăzând dramatic odată cu dispariţia ajutorului din partea statului.

Reţeaua staţiilor de încărcare şi teama de a nu rămâne fără ”combustibil” sunt bariere cu procente mai mici, probabil ca urmare a iniţiativelor vizibile ale dezvoltatorilor de reţele pe teritoriul României. Rămâne, totuşi, o problemă numărul încă mic de staţii cu acces public.

Caracteristicile leasingului operaţional

Leasingul operaţional cu servicii incluse reprezintă transferarea dreptului de utilizare a unei flote de la o companie specializată către o firmă-client, în condiţiile achitării unei rate lunare fixe, care acoperă atât costurile de funcţionare ale unei maşini, cât şi serviciile de finanţare şi administrare – asigurări, dobânzi, taxe şi impozite, mentenanţă, reparaţii şi costuri administrative. Astfel, managerii au posibilitatea să se concentreze pe obiectul principal de activitate al firmei, să cunoască cu exactitate cash-flow-ul şi gradul de performanţă financiară al acesteia, fără să îşi mai pună problema parcului auto. Pentru contractele de leasing operaţional nu se solicită avans, sunt percepute chirii fixe pe întreaga perioadă, cu condiţia ca paramentrii (perioadă şi kilometraj) să rămână constanţi, iar garanţiile suplimentare (depozite, bonuri la ordin, scrisori de bonitate) sunt solicitate în mod excepţional, în funcţie de bonitatea companiei.

Mobilitatea completă este cel mai atractiv beneficiu perceput de firmele care aleg leasingul operaţional pentru finanţarea şi administrarea flotelor. Acesta este urmat de economisire şi reducerea costurilor, predictibilitate şi posibilitatea bugetării unor costuri lunare fixe. Faptul că nu trebuie să se achite un avans sau eliminarea riscului de revânzare a maşinii la finalizarea contractului, acesta fiind preluat de către compania de leasing operaţional, sunt alte aspecte care cresc atractivitatea acestui produs.

Fără doar şi poate, un alt beneficiu important pe care îl oferă leasingul operaţional este posibilitatea de analiză şi optimizare a Costului Total de Proprietate. Cunoscut mai mult prin acronimul englezesc TCO (Total Cost of Ownership), acesta este o estimare financiară destinată să ajute atât potenţialii cumpărători, cât şi actualii proprietari în a determina costurile directe şi indirecte ale parcului auto.

Costul total de proprietate include pe lângă preţul de achiziţie a autovehiculului şi toate cheltuielile implicate de utilizarea acestuia. Astfel, TCO este compus din următoarele elemente: costurile directe cu autoturismul, care includ rata lunară şi costurile cu combustibilul; costurile fixe ce reprezintă toate taxele aferente achiziţiei şi utilizării autovehiculelor din cadrul flotei; costurile serviciilor, precum şi costurile ascunse, generate de comportamentul şoferului, managementul intern sau costurile care apar la încheierea contractului de leasing operaţional.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2020)

 

CITEŞTE ŞI:

CORONAVIRUS. Cât timp păstrează Poşta Română coletele şi scrisorile

Cum se obţin certificatele de situaţii de urgenţă. Sunt de 2 tipuri

Programul Rabla Plus 2020 a demarat miercuri

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...