După achiziţie, cea mai importantă sarcină a unui responsabil de parc auto este mentenanţa acestuia şi, eventual, reparaţiile ce apar pe parcursul vieţii vehiculelor. L-am invitat la o discuţie pe această temă pe Corneliu Preda, reprezentantul în România al unuia din cei mai importanţi producători de piese auto şi consumabile din lume – Federal-Mogul.
AEx Flote: Să începem uşor, de la un exemplu concret. Ce oferte are Federal-Mogul pentru mentenanţa sistemelor de frânare, de exemplu?
Corneliu Preda: În domeniul reparaţiilor la sistemul de frânare există o gamă foarte cuprinzătoare de piese sub marca Ferodo, la calitate de prim montaj: plăcuţe de frână şi accesorii, discuri şi saboţi de frână, elemente hidraulice, furtunuri de frână şi lichide de frână. Toate aceste piese cu destinaţia reparaţii sunt fabricate la calitate OE şi în multe cazuri service-ul are astfel ocazia să monteze piese perfect identice cu cele furnizate de noi la prim montaj, spre exemplu plăcuţele de frână pentru utilitarele Ford Transit, Iveco Daily, Citroen Jumpy şi Nemo, Renault Master, VW Caddy.
AEx Flote: Cu ce s-ar diferenţia produsele din oferta dumneavoastră în comparaţie cu alţi producători de piese after-market?
Corneliu Preda: În toate pieţele din Europa care au un parc auto dezvoltat noi vedem preferinţa proprietarilor de flote pentru piesele de frânare Ferodo. Utilizarea lor în operaţiile de întreţinere şi reparaţii aduce avantaje legate de două aspecte esenţiale. Pe de o parte, se menţine siguranţa vehiculului la frânare, la acelaşi nivel cu vehiculul în stare nouă, fie că se rulează cu el plin sau gol, fie că se rulează pe carosabil uscat sau umed. Spre deosebire de mulţi alţi producători de piese de frânare, noi asigurăm cu consecvenţă şi performanţa la frânare pe carosabil umed în condiţii de ploaie abundentă fiindcă ştim că situaţiile extreme – şi periculoase – apar adeseori tocmai în astfel de condiţii. Pe de altă parte, asigurăm un cost de întreţinere şi în final un cost total de exploatare mai redus datorită durabilităţii foarte bune a plăcuţelor de frână, saboţilor şi discurilor de frână. Materialele de fricţiune speciale folosite la plăcuţe şi saboţi de frână, adaptate pentru fiecare vehicul, sunt in mod deosebit alese pentru a îndeplini acest criteriu al durabilităţii.
AEx Flote: Din punct de vedere al fabricaţiei, există particularităţi sau inovaţii care deosebesc produsele Ferodo de cele ale concurenţei?
Corneliu Preda: Pe lângă criteriile de siguranţă şi durabilitate, care sunt de interes imediat pentru clienţii noştri, noi ne preocupăm şi de criteriul ecologic. Ultima noutate în acest domeniu constă în plăcuţele de frână cu conţinut redus sau zero de cupru. Acest element este folosit în prezent pe scară largă de toţi producătorii la fabricaţia plăcuţelor de frână, însă el aduce probleme legate de poluare: pe măsură ce plăcuţa de frână se uzează, particulele fine de cupru ajung în apă şi în sol. Autorităţile de
mediu din multe ţări europene şi din SUA analizează acest aspect, şi ne aşteptăm ca reducerea şi eliminarea cuprului din plăcuţele şi saboţii de frână să devină cerinţă legală în viitor. În avans, noi am dezvoltat deja astfel de piese cu conţinut zero sau redus de cupru şi ele deja echipează în Europa noul model Mercedes C-Class, iar în SUA echipează autoturismul electric cel mai performant din lume în acest moment Tesla Model S. Soluţia tehnică care stă la baza acestor piese este câştigătoare a premiului pentru inovaţie acordat de juriul tehnic din cadrul salonului internaţional Equip Auto 2013, Paris. Ne aşteptăm ca în viitor astfel de piese să echipeze tot mai multe modele de autoturisme şi utilitare. Pentru piaţa reparaţiilor ele vor apare sub denumirea Ferodo EcoFriction.
AEx Flote: Este Ferodo singura marcă de componente pentru sisteme de frânare din portofoliul Federal- Mogul sau aveţi şi alternative proprii?
Corneliu Preda: La această categorie a pieselor de frânare oferim mai recent şi o alternativă de plăcuţe de frână sub marca noastră Wagner, la un preţ mai accesibil. Este soluţia pe care noi o propunem proprietarilor de utilitare cu vechime medie şi mare, care fac un rulaj anual mai mic şi preponderent în interiorul localităţilor, şi unde prima grijă este realizarea reparaţiei cu un cost mai mic, fără însă a pune în pericol siguranţa circulaţiei.
AEx Flote: Cunoaşteţi foarte bine situaţia infrastructurii rutiere din România. Responsabilii de parcuri auto sunt foarte interesaţi şi de subansambluri ale şasiului.
Corneliu Preda: În domeniul reparaţiilor la sistemele de direcţie-suspensie avem o gamă mare, îndrăznim să spunem cea mai mare, de piese sub marca Moog. Şi aici urmărim şi asigurăm cu consecvenţă calitatea la nivel OE, mai ales că sistemul de direcţie – ca şi cel de frânare – este esenţial pentru siguranţă. Un aspect foarte important la aceste sisteme este simplitatea şi rapiditatea reparaţiei. Prin soluţiile pe care le oferim sub marca Moog avem grijă ca toate activităţile şi operaţiile, de la identificarea cu uşurinţă a piesei, la rapiditatea montajului ajutată de elementele de fixare livrate cu piesa, de instrucţiunile de montaj şi de kit-urile complete de direcţie-suspensie pentru aplicaţiile populare, să decurgă cât mai simplu pentru mecanic. De altfel, pentru această categorie de piese sloganul nostru este “Rezolvă simplu. Rezolvă cu Moog”.
[pubwide]
AEx Flote: Am discutat despre avantajele mărcii Ferodo faţă de concurenţă. Produsele Moog cu ce se evidenţiază în piaţă?
Corneliu Preda: La piesele Moog avem câteva caracteristici tehnice deosebite, pe care noi le realizăm la un nivel superior celorlalţi furnizori de piese de direcţie-suspensie. Una din caracteristici se referă la protecţia anticorozivă a braţelor de suspensie din tablă ambutisată care se realizează la Moog prin cataforeză. Acest procedeu este superior protecţiei prin vopsire în câmp electrostatic – care se foloseşte de ceilalţi producători care livrează piese pe piaţa de reparaţii – şi asigură rezistenţa de 3-4 ori mai mare la coroziune, chiar şi
în situaţia unor lovituri şi mici deformări ale piesei în exploatare care produc în mod normal exfolierea vopselei realizate în câmp electrostatic. O altă caracteristică deosebită se referă la braţele de suspensie din aluminiu. La acest tip de braţe Moog asigură fixarea 100% corectă a silentblocurilor în braţ şi testarea în proporţie de 100% a forţei de ieşire a silentblocurilor. Este o tehnologie specifică celor mai înalte cerinţe OE, care nu se aplică de alţi furnizori de piese pentru reparaţii, şi care evită problema apariţiei jocului şi zgomotelor între silentbloc şi braţ, de altfel destul de comună din cauza comportamentului diferit al celor două tipuri de materiale ce intră în contact: oţel la cămaşa silentblocului şi aluminiu la braţ. În fine, foarte important pe lângă toate aceste caracteristici de natură tehnică, Moog aduce un avantaj pentru proprietarulde vehicul datorită raportului foarte bun preţ/calitate.
AEx Flote: Aţi punctat două direcţii importante, atât în ceea ce priveşte întreţinerea unui vehicul, cât şi din perspectiva companiei pe care o reprezentaţi. Pe ce mai pune accent Federal-Mogul pe o piaţă dinamică, aşa cum este cea a pieselor de schimb pentru parcurile auto?
Corneliu Preda: O a treia categorie interesantă de produse constă în ştergătoarele de parbriz pe care le oferim sub marca Champion. În mod special atragem atenţia asupra categoriei de stergătoare denumită de noi Champion Easyvision. În această categorie intră trei tipuri constructive: aşa-numitele ştergătoare plate “directfit” care se montează pe braţele moderne cu prinderi speciale, cele clasice cu bride articulate ce se montează pe braţe clasice de tip cârlig şi ştergătoare plate “retrofit” care se montează ca o modernizare în locul celor clasice. Ştergătoarele plate “directfit” de la Champion au un conector de prindere modular inteligent cu care se fixează pe braţ, asigurând fixarea pe 7 tipuri de braţe speciale cele mai uzuale, mai multe decât oricare altă marcă de ştregătoare. Toate aceste tipuri de ştergătoare au ceva în comun: un raport preţ/ calitate foarte bun, ceea ce le recomandă în special proprietarilor de vehicule utilitare foarte atenţi la cheltuielile cu consumabilele.
Îi invităm pe toţi cei interesaţi să afle mai multe despre compania Federal-Mogul şi produsele sale pentru autovehicule, multe altele pe lângă cele prezentate aici, accesând website-ul www.federalmogul.com.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, mai 2014)
Comentați?