În secolul informaţiei, monitorizarea prin GPS a flotei a devenit un instrument esenţial pentru operatorii de flote, indiferent de mărimea sau complexitatea parcului auto.
Soluţiile de monitorizare prin GPS a flotelor auto au apărut relativ recent pe piaţa din România şi au fost adoptate în timp record de un număr mare de firme, în principal datorită avantajelor de ordin economic pe care le prezintă. Atunci când ştii unde se află maşinile tale, cu ce viteză medie rulează şi cât de des alimentează, procesul de optimizare a costurilor devine mult mai facil. Desigur lista de parametri aflaţi la dispoziţia firmelor este sensibil mai mare, dar datele cel mai des folosite sunt cele legate direct de costurile deplasărilor.
Un sistem de monitorizare GPS înregistrează un set extins de date pe care le transmite unei platforme software care compilează toate aceste date şi le simplifică pentru a putea fi oferite sub formă de raport firmelor. Circuitul informaţiilor este simplu, iar complexitatea tehnologică a proceselor de comunicare interesează mai puţin pe cei care achiziţionează astfel de sisteme. Valoarea finală a unei investiţii de acest fel se vede în raportul primit şi în modul în care firmele pot acţiona în funcţie de punctele sensibile pe care le descoperă. Conform studiilor realizate pe un eşantion de peste 25.000 maşini monitorizate, costurile cu flota auto se reduc cu 20-25% prin utilizarea unei astfel de soluţii.
În continuare vom prezenta două aspecte importante în materie de reducere a costurilor ce pot fi analizate şi controlate cu atenţie prin intermediul rapoartelor oferite de un sistem de monitorizare prin GPS.
Consumul de combustibil
Cele mai mari economii se obţin în cazul vehiculelor mari care au un consum normat mare de combustibil (camioane, TIR-uri, utilaje) şi se confruntă frecvent cu furturi de carburant. Aplicaţiile de monitorizare oferă mai multe variante de monitorizare a consumului de combustibil utilizând un buşon de rezervor, debitmetru, interfaţare cu magistrala CAN-BUS etc., însă cea mai exactă variantă rămâne monitorizarea cu sondă litrometrică.
Odată cu instalarea soluţiei speciale de monitorizare a consumului cu sondă litrometrică, metode de furt precum plata combustibilului personal cu cardul de carburant de firmă sau umplerea unor bidoane cu combustibil de la pompă cu ocazia alimentării sunt combătute imediat. Toate acţiunile maşinii şi ale şoferilor sunt cuprinse în rapoarte şi pot fi uşor analizate şi comparate. De exemplu, se pot compara alimentările înregistrate în rezervor cu istoricul alimentărilor importat direct din sistemul benzinăriilor şi se identifică eventualele furturi (inclusiv cantitatea sustrasă şi locul) realizate cu ocazia alimentării. Sonda litrometrică măsoară nivelul combustibilului din rezervor şi sesizează imediat “căderea” bruscă şi inexplicabilă a nivelului combustibilului din rezervor, în mers sau în staţionare. În această situaţie, nici furtul cu furtunul în parcare nu mai e o variantă pentru vehiculele monitorizate. Toate aceste date sunt disponibile sub formă de rapoarte şi pot fi utilizate de manageri pentru confruntarea sau sancţionarea şoferilor sau persoanelor responsabile de aceste manevre.
Soluţia de monitorizare a consumului cu sonde litrometrice poate fi instalată pe orice fel de vehicul, cu unu sau doua rezervoare de formă regulată (cub, paralelipiped etc.) şi cu o înălţime mai mare de 38 cm. Este cea mai exactă şi de încredere soluţie de monitorizare a consumului real de combustibil disponibilă pe piaţă, fiind utilizată în domenii variate de activitate: transporturi, construcţii, agricultură, distribuţie, utilităţi publice etc.
O astfel de soluţie de monitorizare consum combustibil cu sonde litrometrice este oferită de TrackGPS, liderul pieţei de monitorizare flote din România cu peste 1.600 clienţi monitorizaţi. Pe lângă soluţia cu sonde, aceştia propun şi alte soluţii de monitorizare a consumului precum buşon de rezervor cu senzor on/off sau citirea consumului de pe magistrala CAN.
Comportamentul şoferilor
Rezultatele studiului realizat de Comisia Europeană şi Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU) a scos la iveală câteva statistici îngrijorătoare: 85% dintre accidentele rutiere se datorează erorilor umane (şoferi profesionişti şi neprofesionişti) şi în aproximativ 25% din cazurile în care nu a fost vorba de erori umane, au fost implicaţi şoferi profesionişti.
Conform studiului, principalele trei cauze ale accidentelor în care sunt implicate vehicule mari sunt: viteza neadaptată la condiţiile de drum, nerespectarea regulilor în intersecţii şi manevrele necorespunzătoare la schimbarea benzilor de circulaţie, în special după depăşiri. Astfel devine prioritară monitorizarea permanentă a stilului de condus al şoferilor şi îmbunătăţirea lui continuă.
TrackGPS a dezvoltat un sistem de determinare a stilului de condus al şoferilor bazându-se pe evaluarea a 3 elemente esenţiale în activitatea unui şofer profesionist: respectarea limitelor de viteză pe tronsoane de drum, a timpilor de condus reglementaţi legal (4,5 ore de condus şi 45 minute de repaus) şi frecvenţa frânărilor şi accelerărilor bruşte.
Aplicaţia practic dă note şoferilor de la 1 la 10 în funcţie de cât de agresiv conduc şi generează un top al şoferilor agresivi. Fiecare firmă poate să-şi stabilească propriile etaloane de calcul în funcţie de prevederile interne. Astfel, în cazul vitezei, se analizează respectarea limitelor legale de viteză pe tronsoanele de drum (50 km/h în localităţi etc.) sau a limitelor stabilite intern de firmă (de ex. limita de 100 km/h pe autostradă). Conform rezultatelor generate de aplicaţia TrackGPS, media notelor obţinute de şoferii monitorizaţi este 7.
Accelerările şi frânările bruşte sunt definite diferit de fiecare companie în parte, în funcţie de specificul activităţii sale, de vehiculele din dotare sau traseele parcurse. Reprezentanţii companiilor pot stabili aceste limite prin teste efective pe teren cu şoferii. Este clar că accelerarea sau frânarea bruscă nu va însemna acelaşi lucru pentru un camion de mare tonaj sau un microbuz de transport persoane.
TrackGPS monitorizează respectarea timpilor de odihnă de către şoferi şi pe baza rapoartelor generate poate fi sancţionată nerespectarea acestora. Controalele oficiale privind respectarea timpilor de conducere şi de odihnă s-au înmulţit şi odată cu ele şi amenzile de 2.000-2.500 lei. În curând cuantumul acestor amenzi ar putea ajunge la 10.000-20.000 de lei conform unui proiect de lege propus de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
Soluţia de monitorizare flotă TrackGPS este utilizată de 1.600 de firme cu peste 25.000 maşini în România, Republica Moldova şi Ungaria. Este singura soluţie românescă acreditată pentru plata automată a taxelor de drum din Ungaria. Mai multe detalii găsiţi pe www.trackgps.ro.
(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)
Comentați?