Interviu cu Mircea Deacu, Infrastructure Manager DPD România
AEx Flote: Cum este structurată flota DPD Romania?
Mircea Deacu: Flota DPD este în proporţie de 90% a francizorilor şi utilizată în activitatea de bază de curierat, iar restul de 10% se află în uzul managementului DPD. Deţinem o flotă de 300 de autovehicule, formată dintr-o gamă largă de modele auto, plecând de la Dacia Logan MCV, până la camioane de 36 tone.
AEx Flote: Care este concepţia DPD România referitoare la principiul de flotă sustenabilă?
Mircea Deacu: Criteriile de selecţie ale autovehiculelor DPD sunt fiabilitatea, consumul responsabil de combustibil, impactul negativ cât mai scăzut asupra mediului, dar şi condiţiile comerciale negociate cu dealerii, respectiv condiţiile tehnice. Ne orientăm către autovehicule fiabile, care ne asigură un raport calitate – preţ optim, un consum responsabil de combustibil şi, un aspect foarte important pentru noi – ne ajută sa reducem cât mai mult posibil impactul negativ la adresa mediului. DPD dezvoltă, atât local, cât şi la nivel de grup, programe ample de reducere şi chiar de anulare a emisiilor de dioxid de carbon, atât de nocive pentru mediul înconjurător.
AEx Flote: Care sunt principalele criterii care dictează alegerea flotei companiei dvs?
Mircea Deacu: Primul criteriu în alegerea flotei este utilitatea autovehiculelor – ţinând cont de natura domeniului în care activăm trebuie să alegem maşini care pot susţine activitatea de curierat. Consumul de carburanţi şi emisiile de CO2 sunt alte două puncte foarte importante în alegerea flotei, iar costul mentenanţei este pe locul 3 în acest top, însă nu este un aspect de neglijat.
Când optăm pentru maşinile pe care urmează să le utilizăm, negociem un contract la nivel de grup cu un furnizor de autovehicule şi facem inclusiv un drive test pentru a putea recomanda francizorilor autovehiculele cele mai fiabile.
AEx Flote: Aveţi o politică auto care limitează clar emisiile de CO2 la autovehiculele achiziţionate?
Mircea Deacu: DPD la nivel de grup derulează un proiect foarte amplu – numit Total ZERO care vizează în primul rând reducerea emisiilor de CO2. Fie că vorbim despre maşini electrice, biciclete sau alte vehicule cu emisii de CO2, camioane cu 2 remorci, DPD susţine în fiecare ţară în care activează folosirea acestora. În România, vorbim deocamdată despre bicicletele cu care livrăm în oraşele principale din ţară, maşinile electrice fiind în plan pentru anii următori. O altă modalitate prin care limităm emisiile de CO2 este faptul că achiziţionăm doar maşini noi – cu grad de poluare scăzut. Reţeaua DPD nu include niciun autovehicul second hand.
AEx Flote:Pentru managementul flotei, ce parteneriate aţi încheiat?
Mircea Deacu: În ceea ce priveşte carburantul, avem un parteneriat la nivel de grup cu unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa reţelelor de distribuţie. În ceea ce priveşte service-ul flotei, şi aici avem un parteneriat pentru flota managementului DPD – în Bucureşti, iar francizorii au, la rândul lor, contracte semnate la nivel local.
AEx Flote: Aveţi autovehicule în leasing operaţional? Administrarea flotei este externalizată?
Mircea Deacu: Da, Flota utilizată de managementul DPD România se află în leasing operaţional iar administrarea acesteia se face intern. Parcul auto este reînnoit la 3 ani.
AEx Flote: Care este perioada medie de utilizare a unei maşini pentru coletărie? După ce o înlocuiţi, unde este vândută maşina?
Mircea Deacu: Perioada medie de utilizare a unei maşini pentru activitatea de curierat este de 3-5 ani. După această perioadă, apelăm la companii care se ocupă cu vânzarea acestora. După cum am mai spus, DPD nu deţine în flotă şi nici nu achiziţionează maşini second-hand.
AEx Flote: După ce DPD România a preluat Pegasus în 2008, în cât timp aţi înlocuit toate maşinile?
Mircea Deacu: Înlocuirea parcului auto s-a făcut în circa 2 ani de la preluare. Însă, în curierat, înlocuirea autovehiculelor este un proces continuu, ţinând cont de faptul că durata de viaţă a unui autovehicul este de maximum 5 ani.
AEx Flote: Ce soluţii software folosiţi în administrarea flotei?
Mircea Deacu: Avem la nivel de companie un sistem GPS foarte bine dezvoltat, care ne ajută mult în administrarea, monitorizarea flotei, şi controlul combustibilului – card de carburant cu limita impusă.
În vederea optimizării rutei, lucrăm la un proiect prin care în fiecare dimineaţă scanăm coletele cu toate informaţiile necesare: adresa, intervalul de livrare, cod poştal etc., iar softul generează traseul optim pe care curierul îl parcurge într-o zi. Tot acest process duce la optimizarea per total a costurilor.
AEx Flote: Care sunt cele mai importante probleme pe care le-aţi avut de rezolvat în acest an din punctul de vedere al administrării flotei? DPD România a fost afectată de introducerea limitărilor cu amortizarea şi cu deductibilitatea TVA?
Mircea Deacu: Nu am fost afectaţi în mod direct de introducerea limitărilor cu amortizarea şi cu deductibilitatea TVA, însă este adevărat că provocarea principală pentru DPD România a fost găsirea unei asigurări în varianta optimă.
AEx Flote: Ce investiţii aţi făcut în acest an la nivel de flotă?
Mircea Deacu: La nivelul flotei utilizate de managementul DPD România nu s-au făcut achiziţii majore, ci doar unele punctuale. În schimb, la nivel de reţea, fiecare francizor şi-a mărit flota existentă în funcţie de necesarul pe care l-a resimţit. În acest an fiecare depozit DPD a fost nevoit să- şi mărească numărul de maşini datorită creşterii volumului de colete.
Despre DPD Romania
DPD România a finalizat primele nouă luni ale anului acesta cu afaceri în creştere cu 24% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 34,8 milioane de lei (7,9 mil. euro),
Compania este activă pe piaţa locală din 2008, prin preluarea Pegasus, prima companie de livrări urbane din România, înfiinţată în 1997. În Martie 2008, GeoPost Yurtici Kargo a achiziţionat pachetul majoritar al Pegasus, acesta preluând numele DPD România. Din iunie 2011, DPD România se află 100% în proprietatea GeoPost Yurtici Kargo.
La nivel internaţional DPD livrează peste 2,5 milioane colete zilnic, fiind unul dintre liderii internaţionali ai serviciilor de coletărie şi curierat express. Compania livrează în 230 de ţări din lume. Acţionarul majoritar,cu 83,32 % din acţiuni, este GeoPostGroup, subsidiară aflată în proprietatea grupului francez La Poste. Cu o cifră de afaceri consolidată de peste 4 miliarde euro în 2012, GeoPost este în prezent al doilea cel mai mare furnizor de servicii de curierat şi coletărie din Europa.
(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)
Comentați?