Renault Kangoo ZE, soluţia electrică pentru transporturile urbane

Renault are încredere în viitorul electric al automobilului, atât de multă încât, pentru oferta auto, nu a lansat doar un model ci o întreagă gamă, una din care face parte şi prima utilitară 100% electrică din industrie: Kangoo Z.E.

Ai putea spune că francezii au plecat relativ târziu în cursa înarmării electrice şi, cu toate acestea, atunci când s-au hotărât în acest sens, au lansat pe piaţă nu mai puţin de patru modele: ZOE, Twizy, Fluence Z.E. şi Kangoo Z.E. Dincolo de numărul record de modele electrice aflate în oferta auto, mai ales dacă ne raportăm la potenţialul relativ limitat al acestor modele pe pieţele europene, stă strategia aparent riscantă de a refuza ideea hibrizilor. În concluzie Renault a jucat o mână destul de riscantă, iar primele semne arată ca francezii au mizat bine cu peste 10.000 de unităţi Kangoo Z.E. livrate până în prezent.

k2Particula Z.E. din titulatura noului model aflat în oferta auto a Renault se traduce în mod direct prin sintagma Zero Emissions, sau ceva mai complicat prin înlocuirea propulsiei clasice bazate pe un motor cu ardere internă cu un motor electric legat de un pachet de acumulatori Li-ion.

Dacă în partea din faţă operaţiunea de a înlocui motorul clasic cu unul electric este relativ simplă, problema mai complicată a fost montarea bateriilor. Pentru a nu ocupa spaţiul destinat pasagerilor sau mărfii, inginerii francezi au plasat acumulatorii sub podea, cu beneficii directe asupra optimizării centrului de greutate al maşinii. Spaţiul necesar celulelor li-ion a fost luat în calcul încă din faza de proiectare a maşinii, semn că specialiştii Renault au gândit în perspectivă atunci când au lansat modelul Kangoo.

t3Puterea totală dezvoltată de ansamblul electric este de 44 kW sau 60 CP, iar cuplul atinge o valoare de 226 Nm. Înainte să priveşti cu sceptism valoarea puterii totale trebuie să ne amintim de particularitatea motorelor electrice de a oferi cuplul maxim încă de la plecarea de pe loc, situaţie ce face aproape irelevant numărul cailor putere de sub capotă. Un alt mare avantaj legat de propulsia electrică ţine de faptul că un motor electric va produce întotdeauna mai mult cuplu decât unul clasic, iar cuplul este esenţial în cazul vehiculelor utilitare, care circulă majoritatea timpului aproape de încărcarea maximă (sarcina utilă maximă a lui Kangoo Z.E. este identică cu cea a versiunii clasice şi anume 650 de kg).

k3Prima impresie din spatele volanului este că ai la dispoziţie resurse dinamice net superioare celor anunţate de fişa tehnică, cu un sprint de la 0 la 60 km/h ce ar putea lăsa în urmă maşini cu pretenţii sportive şi absenţa totală a zgomotului produs de motor. Tot ce auzi este sunetul anvelopelor speciale cu rezistenţă scăzută la rulare şi un şuierat distant din partea motorului electric atunci când accelerezi. Transmisia este realizată prin intermediul unei cutii cu o singură treaptă de viteză, deoarece propulsia electrică nu necesită complicaţia unei transmisii cu rapoarte individuale, aşa că factorul confort în mediu urban este ca şi asigurat. Vei avea nevoie de o perioadă de acomodare cu sistemul de regenerare a forţei de frânare ce intervine în secunda în care iei piciorul de pe acceleraţie. Ideea acestui sistem este de a se folosi la maxim de inerţia maşinii, transformând mişcarea în energie electrică, ce ajunge să fie stocată tot în pachetul de acumulatori. În mod normal, odată ce te obişnuieşti cu frânarea automată ce are loc atunci când ridici piciorul de pe acceleraţie şi anticipezi modul în care curge traficul poţi conduce această maşină acţionând exclusiv acceleraţia, iar pedala din stânga poate fi folosită doar în cazul unei frânări de urgenţă. Pentru siguranţă, stopurile de frână se aprind în momentul în care ridici piciorul de pe acceleraţie, pentru a semnala maşinilor din spate faptul că se iniţiază o operaţie de frânare.

k4Autonomia maximă anunţată de Renault, calculată în ciclul European mixt este de 170 km, iar funcţia de regenerare poate adăuga până la 20 km în funcţie de valorile de trafic întâlnite şi de experienţa şoferului în cauză. Capitolul autonomie este unul destul de sensibil deoarece, spre deosebire de o maşină clasică, el depinde de foarte mulţi factori, de la temperatura exterioară până la numărul de consumatori electrici sau stilul de conducere. În mediul urban autonomia estimată este de 125 km, iar în condiţii extreme (temperaturi foarte scăzute şi un stil agresiv de conducere) putem vorbi de un minim de 80 km. Aceste valori au fost gândite pentru a putea acoperi fără probleme media distanţei parcursă la nivel european de un şofer de utilitară uşoară (100 km/zi).

Un lucru pe care trebuie să îl înţeleagă orice şofer este faptul că o ofertă auto cu maşină electrică implică un stil de condus diferit faţă de o maşină normală, unul orientat spre economie şi echilibru. Cei care sunt compatibili cu acest concept au toate şansele să obţină valori de autonomie apropiate de cele declarate de Renault cu un câştig dublu, atât economic cât şi de siguranţă, un capitol pe care operatorii de flote au început să îl considere o prioritate. Timpul necesar unei reîncărcări complete a pachetului de acumulatori este de 6-8 ore la un priză specială tip „wall box” ce va fi instalată la sediul firmei de către contractori agreaţi de Renault (spre exemplu Schneider Electric). Kangoo Z.E. se poate încarcă şi la o priză standard prin intermediul unui cablu special, dar acest proces va dura peste 10 ore, iar Renault nu recomandă această soluţie pe termen lung. În mod normal, luând în calcul o autonomie medie urbană de 100 km, Kangoo Z.E. va avea nevoie de o încărcare pe zi ce poate avea loc la sediul firmei pe timp de noapte, atunci când electricitatea este mai ieftină. În cazuri speciale se poate apela la o încărcare de urgenţă timp de o oră pentru o autonomie suplimentară de 20 km.

t1În oferta auto, preţul de pornire pentru Kangoo Z.E. este de 17.300 euro fără TVA pentru versiunea scurtă cu două locuri, 18.100 euro pentru versiunea cu ampatament extins cu două locuri şi 20.100 euro pentru modelul de top cu ampatament lung şi 5 locuri. Vestea bună este că din preţurile specificate mai sus se deduce echivalentul a 12.000 RON TVA inclus (sau 2.100 euro fără TVA) contravaloarea eco-tichetului oferit de Ministerul Mediului. Aceste preţuri foarte convenabile au fost obţinute graţie strategiei Renault de a vinde maşina separat de pachetul de acumulatori, pentru care se percepe o taxă de închiriere lunară ce pleacă de la 78 euro fără TVA şi variază în funcţie de perioada contractului şi numărul de km rulaţi pe an. Ideea de a separa costul efectiv al maşinii de pachetul de acumulatori este în avantajul clientului, care are acces la un preţ de pornire cât mai mic şi, în acelaşi timp, nu îşi asumă riscurile aferente noii tehnologii.

t2Tot la capitolul costuri din oferta auto se remarcă şi eliminarea clasicelor revizii, care sunt înlocuite de un program de întreţinere mult mai simplu şi sensibil mai ieftin (detaliat în zona economică). Privind pe termen lung toate aceste argumente financiare cele 10.000 de unităţi vândute în timp record de Renault nu doar că se justifică ci pun bazele, credem noi, unui viitor luminos pentru propulsia electrică în domeniul transporturilor urbane. Rămâne să vedem cât de repede vor adopta clienţii din România această nouă şi inovatoare abordare. Ca orice început, lucrurile se vor mişca mai greu, dar sunt sigur că odată ce prima flotă îşi va demonstra potenţialul clienţii vor avea un apetit din ce în ce mai mare.

 

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)

Adaugati comentariu