Mercedes-Benz Sprinter, „greul” utilitarelor uşoare

După ce a dominat clasamentele de vânzări pentru mai mult timp decât îşi poate aminti, Mercedes-Benz Sprinter face pasul către o nouă generaţie. Cum vor reuşi nemţii să se autodepăşească prin această ofertă auto?

În primele nouă luni ale anului piaţa de autovehicule utilitare uşoare s-a contractat cu 25,8%, o cifră care nu poate fi considerată de bun augur pentru mediul de afaceri din România. O rază de speranţă se întrevede din partea comerţului electronic ce a luat o amploare suficient de mare în România cât să genereze o uşoară creştere în rândul ofertelor auto pentru utilitarele de până la 3,5 tone, ideale pentru transportul în mediu urban, dar şi afară în cazul încărcăturilor tipice comenzilor on-line.

Prin urmare, este de înţeles, până la un punct, optimismul oficialilor Mercedes-Benz care au planuri mari pentru anul viitor şi speră ca vor livra în jur de 1.000 de unităţi de Sprinter. Privind de la distanţă cartea de vizită a noului Sprinter, dezideratul pare a fi unul realist: are cel mai mic consum din clasă, 6,3 l/100 km, un preţ de pornire de 22.222 de euro fără TVA pentru versiunea şasiu, plus un set extins de dotări de siguranţă, nemaîntâlnite în clasa utilitarelor uşoare.

Mercedes Benz SprinterÎnainte însă de a intra în detaliile tehnice, trebuie să recunosc că oferta auto a noului Sprinter afişează o imagine surprinzător de elaborată pentru un autovehicul care a fost construit şi desenat cu constrângerile de preţ şi formă tipice utilitarelor. Partea frontală integrează o grilă masivă, dar elegantă în acelaşi timp, completată ideal de farurile cu design complet nou cu lumini de zi cu tehnologie LED. Au apărut şi culori noi în gamă, atât metalizate cât şi nemetalizate, dintre care se remarcă nuanţa Jupiter Red pe care am avut ocazia să o admirăm cu ocazia primelor teste din România. După cum era de aşteptat, spoilerul faţă nu este vopsit pentru a fi pregătit cu interacţiunile nefericite din trafic ce au loc inevitabil în aglomerările urbane. În interior am remarcat prezenţa unui volan cu o formă similară celui folosit în gama de automobile Mercedes-Benz, cât şi un sistem multimedia derivat din cel folosit de vechea generaţie Clasa M. Această trecere a unor elemente de confort/design de la automobile la utilitare este binevenită şi personal aş dori să o văd aplicată şi de alţi producători.

me_3

În funcţie de preferinţele şi bugetul clienţilor, Mercedes-Benz poate livra fie un interior simplist, fie unul ceva mai sofisticat, echipat cu scaunele confort şi reglajele complexe aferente acestui tip de scaun, sau navigaţia Becker MAP PILOT cu sistem integrat Audio 15. Poate mai important decât lista de dotări opţionale este faptul că poziţia la volan îţi lasă impresia că a fost studiată îndelung pentru a putea acomoda şoferi de orice dimensiuni. La ai mei 1,85 m am avut nevoie de câteva secunde pentru a-mi găsi o poziţie ideală la volan, iar acest lucru nu îl pot spune despre multe automobile clasice. În oraş, manevrabilitatea nu pune probleme dacă ai mai condus ceva din clasa asta, iar senzorii de parcare faţă/spate au grijă ca accesul într-un loc de parcare să fie cât mai facil.

me_4

Ca ofertă auto, lista de echipamente opţionale include şi cinci sisteme noi de siguranţă: sistemul de asistenţă pentru controlul fazei lungi, sistemul de monitorizare a unghiului mort, sistemul de menţinere a benzii de rulare, asistentul de avertizare în cazul coliziunilor frontale şi camera pentru mersul înapoi. Dacă ultimul element din listă poate fi oricând înlocuit cu senzorii de parcare, primele patru elemente pun bazele unei noi abordări a siguranţei în categoria utilitarelor. Aceste sisteme au devenit deja obişnuite în cazul autovehiculelor Mercedes-Benz, dar nu ştiu câţi ar fi pariat că ele vor ajunge atât de repede pe vehiculele utilitare. La acest capitol, nemţii îşi asumă din nou rolul de inovator şi odată cu el costurile aferente introducerii acestei tehnologii. Personal consider că investiţia în aceste sisteme se justifică luând în considerare faptul că utilitarele sunt maşini care produc bani atunci când merg, iar orice mic incident implică timpi morţi pentru maşini, iar asta înseamnă bani pierduţi. În concluzie, sunt sigur că mulţi dintre clienţii de Sprinter vor vedea potenţialul pe termen lung al unei investiţii în siguranţă, atât pentru afacerea lor, cât şi pentru şoferi şi ceilalţi participanţi la trafic. Tot în materie de siguranţă, oferta auto Mercedes-Benz are standard, de data aceasta, o nouă versiune Adaptive ESP ce ia în calcul nivelul de încărcare al maşinii atunci când intervine şi Crosswind Asist, un sistem derivat din ESP care stabilizează maşina în cazul vânturilor laterale puternice la peste 80 km/h. Dacă restul sistemelor de siguranţă au putut fi testate şi verificate cu ocazia test-drive-ului efectuat până la Constanţa, pe acest ultim sistem nu am avut ocazia să îl experimentăm, dar suntem siguri că nemţii oferă exact ce promit.

Mercedes Benz Sprinter

Şirul premierelor din oferta auto se continuă şi sub capotă acolo unde vei găsi şi motorizări ce satisfac normele Euro VI: dieselul de 2,2 l în trei versiuni de putere 70/95/120 kW, un diesel V6 de 3 l şi 140 kW plus un motor pe benzină supraalimentat de 1,8 l şi 115 kW. Ultimul motor poate fi comandat şi în versiunea pe bază de GPL (gaz petrolier lichefiat). Transmisia manuală cu 6 trepte este standard în oferta auto, iar, ca o noutate absolută pentru utilitarele din această categorie, Mercedes-Benz oferă opţional o transmisie automată cu 7 trepte cu convertizor de cuplu. Consumul record de 6,3 l/100 km este valabil pentru oferta auto Sprinter 213/313 şi BlueTEC, variantele standard cu acoperiş înalt, pachet BlueEFFICIENCY Plus şi transmisie manuală.

Toate versiunile Sprinter pot fi configurate cu pachetul BlueEFFICIENCY în timp ce pachetul BlueEFFICIENCY Plus, ce implică optimizări suplimentare (gardă la sol micşorată pentru o eficienţă aerodinamică mai bună, anvelope cu rezistenţă scăzută la rulare, ulei special pentru transmisie etc), este rezervat modelelor 213 şi 313. Tot la capitolul economie merită precizat şi intervalul de service ce poate ajunge până la 60.000 de km, un aspect care are toate şansele să atragă atenţia cumpărătorilor de flote în special. În concluzie, Mercedes-Benz şi-a păstrat întrutotul calitatea de inovator în segmentul utilitarelor uşoare, reuşind un mix interesant între imagine, eficienţă şi siguranţă. Rămâne de văzut doar cum va evolua piaţa.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)

Adaugati comentariu