Advertisement

Iaşi
Home Infrastructură Construcţia Variantei de Ocolire Iaşi ar putea fi reluată

Construcţia Variantei de Ocolire Iaşi ar putea fi reluată

În ultimii 8 ani, Construcţia Variantei de Ocolire (VO) a Municipiului Iaşi a fost complet blocată de lipsa finanţării guvernamentale şi de refuzul Primăriei de a reloca utilităţile de pe traseu. Acum, se pare că instituţia a revenit la sentimente mai bune.

Construcţia VO Iaşi a început în 2008, în decembrie 2012 şoseaua a fost dată în folosinţă parţial, apoi nu s-a mai lucrat nimic până în 2019, când a fost organizată licitaţia pentru continuarea investiţiei. Ulterior, procedura a fost suspendată sine die, culmea!, nu din cauza CNAIR. Ci din cauza Primăriei care nu-şi mai asuma mutarea utilităţilor.

Teoretic, Şoseaua de Centură va avea o lungime de 30 de km, costul investiţiei fiind de aproximativ 30 de milioane de euro.

Realizarea ei este divizată în patru tronsoane:

Obiect 1 – Varianta trafic greu, Sector km 0+000 (DN 28) – km 13+905 (DJ248) – Cu o investiţie de la bugetul de stat de 360 de milioane de lei, este singurul tronson dat în folosinţă, circulaţia fiind deschisă în 2012.

Obiect 2 – Varianta trafic greu, nod rutier km 0+000 + iluminat intersectii km 0+000 – km 13+905 şi parcare km 11+600.

Obiect 3 – Varianta trafic greu, Sector km 19+960 – km 26+460.

Obiect 4 – Varianta trafic uşor (sector km 0+000 – km 8+185) şi penetraţie Cartier Dacia.

Licitaţie suspendată

La finalul lunii iunie 2019, CNAIR anunţa că a postat în sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP) anunţul de participare pentru procedura de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie pentru cel de-al treilea tronson al Variantei de Ocolire, Obiect 3 – Varianta trafic greu, Sector km 19+690 (Selgros) – km 26+460 (DN28).

Valoarea estimată a contractului era de 126,8 mil. lei fără TVA, finanţarea urmând a fi asigurată de la buget.

Durata contractului ar fi trebuit să fie de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare (include Proiectul pentru Autorizatia de construire) şi 24 luni perioada de execuţie lucrărilor.

Termenul limită de depunere a ofertelor a fost iniţial data de 19 august 2019, ulterior a fost amanat cu o lună, iar apoi Ministerul Transporturilor a arătat, într-un document transmis Camerei Deputaţilor, că licitaţia este suspendată, iar nerezolvarea problemei apărute poate însemna şi prelungirea la nesfârşit a construcţiei.

Concret, trebuie mutate utilităţile existente pe traseul şoselei de centură. Primăria Iaşi pare că nu-şi asumă cheltuielile, iar în contractul lansat în licitaţie nu sunt prevăzuţi bani pentru o asemenea lucrare.

Potrivit Ministerului Transporturilor, mutarea utilităţilor cade în sarcina municipalităţii, mai ales că în 2009, când a fost realizat Studiul de Fezabilitate, Primăria îşi luase angajamentul, ca beneficiar al investiţiei, că se va ocupa de această lucrare secumdară.

„Pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterele rutiere din municiplul Iaşi, mutarea şi protejarea instataţiilor existente cad în sarcina Primăriei municipiului Iaşi (Str. Strămoşilor, Str. Cicoarei, Str. Arhitect loan Berindei, B-dut Poitiers şi Str. Trei Fântâni). Prin urmare activitatea de mutare/protejare a utilităţilor nu face parte din procedura de achiziţie. Aspectele enumerate mai sus au fost menţionate în Studiul de Fezabilitate, în baza unei adrese a Primăriei Municipiului Iaşi din 2009 prin care s-a comunicat faptul că relocarea utilităţilor şi refacerea trotuarelor se va finanţa şi executa de către Primăria Municipiului Iaşi, dorind ca soluţia constructivă şi detaliile de execuţie să se realizeze în cadrul proiectului general de către proiectantul nominalizat de CNAIR SA pentru acest obiectiv”, spuneau anul trecut reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

Aceştia arătau că în data de 29 august 2019, Primăria Iaşi a răspuns solicităritor CNAIR , dar fără a clarifica dacă îşi menţine angajamentul asumat în 2009 în ceea ce priveşte mutarea/protejarea utilităţitor şi refacerea trotuarelor pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterete rutiere din municipiul.

„Având in vedere aspectele menţionate, în lipsa informaţiilor necesare pentru a asigura operatorilor economici (posibilii participanţi la licitaţie, n.red.) o informare completă, corectă şi precisă cu privire la obiectul contractului, procedura de achiziţie publică este blocată până la clarificarea situaţiei din partea Primăriei Iaşi”, au mai arătat reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

Primăria va reloca utilităţile de pe traseul VO Iaşi

Se pare că în 2020, Primăria Iaşi a revenit la sentimente mai bune şi îşi ma asupra lucrările promise acum mai bine de 10 ani.

Potrivit ministrului Transporturilor Lucian Bode, licitaţia pentru construcţia VO Iaşi este suspendată până la relocarea utilităţilor.

„Având in vedere interferenţa proiectutui Proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru „Varianta de Ocolire a Municipiului Iaşi Etapa – Varianta Sud” Obiect 3 – Varianta trafic greu, Sector km 19+690 (Selgros) km 26+460 (DN28) ” cu reţelete de aflate pe raza teritoriului administrativ al municipiului laşi, primăria municipiului Iaşi şi-a asumat faptul că se va ocupa de relocarea utilităţilor identificate. In acest sens, primăria municipiutui Iaşi va realiza un studiu de fezabilitate în vederea relocării/protejării reţelelor de utilităţi. CNAIR a suspendat procedura de achiziţie a lucrărilor aferente obiectivului Proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru „Varianta de Ocolire a Municipiului Iaşi – Etapa Varianta Sud Obiect 3 Varianta trafic greu, Sector km 19+690 (Selgros) – km 26+460 (DN28)” până la data realizării acestor lucrări”, precizează ministrul Transporturilor într-un document transmis Senatului.

 

CITEŞTE ŞI:

ANAF: Sistemul informatic din vămi nu va funcţiona 3 zile

FGA va administra temporar societatea Euroins

Euroins a primit a treia amendă în 6 luni: 500.000 de lei

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...