Compania franceză are viziuni diferite privind implementarea conducerii autonome. În cazul autoturismelor, va urmări doar un grad superior de asistență la conducere, însă în transportul public vizează automatizarea vehiculelor prin diverse soluții oferite de parteneri specializați.
Renault Group are o viziune pragmatică asupra tehnologiei, bazată pe principiul că inovația are sens doar dacă este împărtășită, accesibilă economic și cu adevărat utilă pentru cât mai mulți oameni. Evoluțiile tehnologice fac acum posibilă oferirea unei asistențe la șofat din ce în ce mai eficientă și a unor funcționalități de delegare a conducerii adaptate diferitelor tipuri de vehicule și de utilizări.
Pentru vehiculele individuale (autoturisme), Renault Group oferă deja asistență la conducere pe majoritatea modelelor sale. Conform producătorului, automatizarea în continuare a unor funcții, cu scopul de a obține o autonomie completă a vehiculului, pare însă puțin probabilă pentru moment, având în vedere reglementările actuale, așteptările clienților și costul tehnologiei complexe implicate.
În ceea ce privește transportul public, grupul francez intenționează să fie un adevărat jucător în mobilitatea durabilă și autonomă. În acest scop, dezvoltă o platformă de microbuz electric, robotizat și pre-echipat, care va găzdui diverse soluții de automatizare oferite de parteneri specializați.
Testele sunt în desfășurare de câțiva ani, iar altele sunt pe cale să fie anunțate, cum este și cazul testului derulat împreună cu compania WeRide, expert mondial în vehicule autonome, cu o primă demonstrație de transport public în condiții reale desfășurată în cadrul turneului de tenis de la Roland-Garros.
„Renault Group avansează în implementarea strategiei sale privind vehiculele autonome. Astfel, datorită testelor pe care le derulăm și datorită partenerilor noștri, cei mai buni din domeniile lor, vom fi în măsură, cu mult înainte de sfârșitul acestui deceniu, să propunem o gamă relevantă de microbuze autonome, cu emisii reduse de carbon, pentru a face față cererii tot mai mari de transport la nivel local”, a declarat Gilles Le Borgne, directorul tehnologic al grupului Renault.
La nivel internațional există un consens privind existența a șase niveluri de „conducere automată și autonomă”, variind de la nivelul L0, fără nicio asistență la conducere, până la nivelul L5, nivelul la care vehiculul ar fi complet autonom, în toate situațiile și fără prezența unui operator la bord.
În cazul vehiculelor individuale, Renault Group își concentrează eforturile pe nivelul L2 sau chiar L2+, cu mai multe sisteme de asistență la conducere care oferă utilizatorilor atât siguranță cât și plăcere la volan. Printre acestea se numără asistența contextuală, cea pentru menținerea benzii sau, în curând, funcționalitatea de depășire automată. Deși este asistat, șoferul rămâne responsabil pentru conducere.
Chiar dacă este posibilă din punct de vedere tehnic, Renault nu face din atingerea nivelului L3 o prioritate pe termen scurt. Într-adevăr, există un decalaj semnificativ de complexitate tehnologică între nivelul de automatizare L2 și nivelul de autonomie L3, deoarece vehiculul trebuie să poată funcționa în siguranță în medii complexe cu supraveghere limitată a șoferului. În această etapă, costul care trebuie suportat de către clienți, în raport cu beneficiile de conducere, ar limita drastic cererea. În același timp, grupul se asigură că arhitectura vehiculelor sale poate evolua către mașina autonomă dacă așteptările, reglementările sau costul tehnologiilor fac acest progres fezabil.
Pe de altă parte, în ceea ce privește transportul public, compania Renault vede relevanța oferirii de vehicule autonome, cu o nevoie anuală estimată la câteva mii de microbuze în următorii câțiva ani. Numai în Europa, peste 400 de orașe mari vor deveni treptat zone cu emisii scăzute, în timp ce trebuie să asigure soluții de mobilitate pentru locuitorii lor.
Convins de beneficiile transportului public autonom, Renault desfășoară de câțiva ani teste pentru a defini cel mai bun răspuns la nevoile autorităților locale. Printre acestea se numără proiectul „Mach 2”, anunțat în 2023, care se va concretiza, începând din 2026, prin apariția unei flote de microbuze electrice automatizate integrate în rețeaua de transport public din Chateauroux Metropole (Franța).
Aceste teste vor permite companiei să ofere o platformă robotizată de microbuz electric bazată pe Renault Master, capabilă să integreze soluții de automatizare de la parteneri specializați, precum EasyMile, Milla și WeRide.
Flexibile și autonome, microbuzele vor putea funcționa șapte din șapte, 24 de ore pe zi, în deplină siguranță și vor reprezenta o alternativă cu emisii zero sau o completare eficientă din punct de vedere al costurilor și al emisiilor de CO2/km pentru fiecare pasager transportat la soluțiile deja existente (tren, tramvai, autobuz). Costurile suplimentare ale robotizării și automatizării pot fi compensate de absența operatorilor la bord. Va fi necesar însă un sistem de supraveghere de la distanță pentru a opera o flotă de astfel de vehicule.
În acest context, grupul Renault a inițiat o colaborare cu WeRide pentru lansarea comercială pe scară largă a vehiculelor cu un nivel de autonomie L4, capabile să gestioneze singure situațiile în trafic, într-un domeniu operațional definit, cu supraveghere de la distanță, dar fără operator la bord.
WeRide este un reper global pentru vehiculele autonome, cu peste 700 de vehicule autonome în serviciu (inclusiv 300 de microbuze) care au parcurs peste 28 de milioane de km în Asia, Orientul Mijlociu și America de Nord. și, în curând, în Europa prin colaborarea cu Renault.
În calitate de partener premium al turneului, Renault și WeRide au derulat un test cu navete electrice și autonome care au facilitat accesul la arena de tenis Roland Garros. Între 26 mai și 9 iunie 2024 acest serviciu experimental va prelua pasagerii din parcare până la arena Roland-Garros.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Mari companii europene solicită UE să-și stabilească un mandat clar privind flotele verzi
Marea Britanie va devansa interzicerea mașinilor termice noi cu 5 ani, în 2030
Comentați?