Aveți nevoie de un vehicul compact care să facă față inclusiv pe drumuri de calitate inferioară? Crosstrek, cu emblematica tracțiune integrală permanentă Symmetrical AWD de la Subaru, vă va convinge, de la primul contact, că este o alegere perfectă. În cazul nostru, a făcut-o!
Cu două decenii în urmă îl vedeam la lucru pe Petter Solberg, dominând elita mondialului de raliuri, și încununându-se cu titlul mondial cu Subaru Impreza S9 WRC. Modelul care i-a rămas la inimă și pe care, o spune răspicat și acum, ”era un vis să o conduci”. Recunosc, de-atunci marca niponă s-a numărat între preferatele mele, lucru pe care nu l-a schimbat faptul că în anii din urmă se transformase, în Europa și la noi, într-un brand de nișă. După cum, nu poate decât să mă bucure faptul că acum asistăm la o schimbare majoră a situației. Pe care o simțim și la noi.
Dacă, acum, singurul model electric din gamă este Solterra, Subaru plănuiește ca, până în 2028, să lanseze opt electrice, iar până în 2030, va investi 10 miliarde de dolari în electrificare. În Europa există peste 100 de dealeri și peste 200 de service-uri autorizate, iar rețeaua este în plină dezvoltare. România este sub umbrela Subaru Italia, beneficiază de doi dealeri, SMT în București și Auto-Kino în Brașov. Planurile includ extinderea rețelei cu până la șapte dealeri, în zonele Oradea, Timișoara, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Galați și Constanța. Da, nu avem Impreza, dar sunt disponibile Forester, Outback, Solterra, XV și succesorul acestuia, modelul care este subiectul rândurilor de față, Crosstrek, care preia un nume folosit pe piața americană, și veți vedea, nu degeaba. Înainte însă de a vă povesti despre noul venit, mai merită amintit un amănunt deloc lipsit de importanță. Toate modelele Subaru primesc garanție de 8 ani fără limită de kilometri!
Așadar, Crosstrek. Dacă ne referim la XV, ar reprezenta a patra generație. O istorie începută în 2010, cu o Impreza înălțată cu 18,5 cm și dotată cu protecții din plastic, gata să-și croiască drum prin noroaie. O idee care a avut sufcient de multă priză la clienți pentru a da naștere unui model de sine-stătător. Așa apărea, în 2011, XV.
Acesta s-a comercializat deja în 2.2 milioane de exemplare la nivel global, dintre care însă doar circa 127.000 au ajuns în Europa. Cel mai mare succes l-a avut în SUA, acolo unde, de altfel, spuneam, a existat și o versiune Crosstrek. Iar acum, în plin proces de schimbare, inclusiv la nivel de marketing, Subaru a decis să folosească acest nume pentru un model care, fiind transformat radical, poate să fie considerat moștenitor al lui XV. Și mai este un motiv. Crosstrek este un nume compus din termenii crossover și trekking, exprimând cât se poate de limpede că avem de-a face cu un crossover gândit, atât pentru oraș, cât și pentru ieșirile în teren accidentat.
Stilistic vorbind, noul Subaru Crosstrek adoptă limbajul de design Dynamic x Solid. Ai o grilă generoasă în partea din față, faruri LED subțiri, un plafon plonjat, stopuri cu semnătură luminoasă sub forma literei C. Pentru a sublinia caracterul robust al modelului, Subaru a montat o serie de elemente de protecție din plastic. Versiunea standard costă 37.800 de euro, se numește Style și vine cu jante de 17 inchi din aliaj, faruri full-LED și bare longitudinale pe plafon. Singura diferență la exterior pe care o aduc versiunile superioare, Style Extra (39.300 de euro) și Premium (42.000) sunt jantele de 18 inchi.
Interiorul este tipic nipon, sobru și cu aceea notă de eleganță pe care ți-o oferă clasicul. Standard ai instrumentar analogic cu display digital între cadrane, sistem multimedia cu ecran tactil vertical, de 11,6 inchi și sistem de sunet cu șase boxe. Style Extra aduce în plus elemente cromate, tapițerie textilă specială, scaune reglabile electric și oglindă retrovizoare antiorbire, pe când Premium plusează cu sistem de navigație, tapițerie din piele și trapă.
Inginerii Subaru au lucrat intens pentru a face din Crosstrek o mașină și mai confortabilă decât XV. Au diminuat NHV (noise, vibration, and harshness), iar mișcările mașinii, mai ales pe drumuri neamenajate, sunt puțin invazive. În plus, scaunele sunt montate direct pe structura mașinii, designul acestora a fost realizat cu ajutorul unor doctori specialiști, astfel că sunt odihnitoare la drum lung, iar poziția lor, relativ sus față de podea, face ca gambele să stea înclinate spre verticală, ca la un SUV pursânge.
În spate, pentru un confort maxim, este bine să te rezumi la doi pasageri adulți, căci un al treilea va fi incomodat de tunelul central masiv. Bancheta se rabatează 33/66%, există mânere de viraj, guri de ventilație centrale și buzunar pentru reviste pe spătarul scaunului din dreapta, ba chiar și două mufe USB. Mai în spate, bateria sistemului mild hybrid de sub podeaua portbagajului mai lasă 315 l pentru bagaje.
Subaru Crosstrek vine într-o singură configurație tehnică: motor e-Boxer de 2 litri, cu 136 CP și celebra tracțiune integrală, Symmetrical AWD. La capitolul putere s-a optat pentru această valoare din motive legate de emisii. Care, de altfel, alături de ideea de a compensa o parte din această pierdere de putere, a dus la ideea de a folosi un sistem mild-hybrid mai avansat, care vine cu 17 CP și 66 Nm, și care, în parte și datorită bateriei de 0,57 kWh (brut), poate propulsa singur mașina, la viteze mici, cu ajutorul motorului electric.
Mărturisesc că eCVT-ul, care cam taie din aripi, l-aș vedea înlocuit cu o cutie manuală. Probabil însă că ideea de confort în oraș, acolo unde se impun schimbări repetate de trepte, a stat la originea alegerii constructorului. Iar cel de costuri poate să fie cel care nu a dus la folosirea unei transmisii automate moderne. Altfel, există două moduri de rulare, selectabile de la tasta de pe volan: Sport și Intelligent. Diferența dată de maparea diferită se simte.
Cum se simte la condus? Ei bine, pe șosea ave de-a face cu o mașină relaxantă, cu suspensii excelent reglate, care filtrează orice denivelare. Iar pe viraje, împreună cu tracțiunea integrală, vei avea parte de adevărate delicii, inclusiv faptul că Crosstrek supravirează dacă-l provoci, lucru pe care, desigur, îl apreciezi dacă îți plac senzațiile autentice. Altfel, dacă nu exagerezi, mașina stă lipită de șosea, și-ți dă un sentiment de maximă încredere.
Însă pe drumuri neamenajate, în condiții de lipsă de aderență (noroi/zăpadă), sau în off-road ușor Crosstrek oferă cele mai multe satisfacții. Garda la sos de 220 mm și modul în care sistemul de tracțiune repartizează puterea între cele patru roți sunt atuurile incontestabile. Sistemul de tracțiune integrală cu Active Torque Vectoring vine cu trei moduri de rulare: Normal, Snow/Dirt și Deep Snow/Mud. Iar diferențele sunt relevante, lucru pe care l-am simțit din plin, în timpul testului, pe un circuit de off-road ușor de lângă Veliko Târnovo, Bulgaria.
Concluzia? Dacă afacerea pe care o conduceți impune ca în flotă să se regăsească și un model capabil să facă față pe drumuri neamenajate, inclusiv în perioada în care plouă din abundență sau ninge, și nu vă doriți un SUV, atunci Crosstrek este alegerea potrivită. Cu atât mai mult cu cât, dincolo de suportul oferit de tracțiunea integrală permanentă Symmetrical AWD, consumul este îmtre 7 și 8 litri la 100 km atunci când îl conduci sportiv în afara orașului și, spun colegii de la AutoExpert, pe baza cifrelor culese de Quattroruote, de 7,6 l/100 km în trafic urban.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Vehiculele electrice pot pierde până la 30% din autonomie pe vreme foarte caldă
Comentați?