Prima ediție a competiției Best Electric Van în Romania – care are la bază conceptul unic în țara noastră Best Electric Car, marchează un nou început pentru un segment de vehicule deloc de neglijat – cel de comerciale ușoare, un segment care contează foarte mult atunci când vorbim despre poluare în economia mobilității urbane.
- Mercedes-Benz e-Vito a câștigat premiul Best Electric Van la categoria compactă
- Ford E-Transit a câștigat premiul Best Electric Van la categoria medie
- Maxus eDelivery 3 a obținut premiul pentru eficiență.
- Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, domnul Mircea Fechet, a acordat premiul special pentru primul vehicul comercial electric lansat pe piața românească modelului Renault Kangoo E-Tech.
Electrificarea nu reprezintă doar apanajul automobilelor, ci și al vehiculelor de transport marfă acestea reprezentând prioritate în Planul Uniunii Europene privind obiectivele climatice pentru 2030, care se concentrează pe introducerea vehiculelor cu emisii zero în mediul urban. Acest lucru se simte pregnant în demersurile celor mai importanți producători de vehicule comerciale, care pun accent pe tranziția către o mobilitate exclusiv electrică.
Un răspuns concret este faptul că tot mai multe companii de transport marfă, fie că sunt companii de distribuţie sau curierat, încep să experimenteze cu noi vehicule și tehnologii, cu scopul de a mări productivitatea și de a reduce costurile, dar și de a reduce amprenta de carbon și impactul asupra mediului. Astfel că vehiculele electrice, în special cele destinate distribuţiei urbane, de până la 3,5 tone, câștigă teren venind cu propria viziune despre transportul ecologic.
Vorbim despre modele avansate, care folosesc cele mai noi tehnologii, pentru optimizarea consumului de energie, dar și pentru o conectivitate mai bună cu șoferul și cu aplicaţiile IoT (Internet of Things). Acesta este principalul motiv pentru care juriul acestui concurs este format exclusiv din manageri de parc auto, profesioniști care gestionează fiecare în companiile pe care le reprezintă mii de vehicule care fac sute de mii de km lunar.
Evenimentul s-a desfășurat în luna noiembrie a acestui an și a adus la aceeași masă 15 manageri de parc auto a celor mai importante companii de distribuiție, care au testat mașinile în condiții reale de folosință – au încărcat și au descărcat marfă, au parcurs numărul de kilometri parcurși în mod obișnuit de companiile de transport pentru a putea astfel puncta aspecte relevante: consum de energie, spațiu de încărcare, manevrabilitate, autonomie, moduri de încărcare și nu în ultimul rând preț.
În drum spre vizita de la Centrul Logistic BUNZL Romania, unde juriul Best Electric Van a încărcat și descărcat vanurile participante în concurs testând astfel nu doar capacitatea dar și ușurința cu care ai acces la marfa din van, vehiculele au fost încarcate la stațiile Eldrive, cel mai mare operator de stații de încărcare din regiune, cu peste 1000 de puncte de încărcare instalate. Acestea fac încărcarea vehiculelor electrice ușoară: platforma inteligentă Eldrive gestionează întregul proces de încărcare și infrastructura, oferind o experiență fără probleme pentru șoferi și companii.
Premierea a avut loc într-un cadru oficial, la sediul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în prezența reprezentanților media din București și din țară. Domnul Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a prezentat programele și proiectele ministerului în domeniul ecologiei și a anunțat și acordat premiul special pentru primul vehicul comercial electric din piața românească, Renault Kangoo E-Tech.
”Finanţarea transportului non-poluant a pornit prin Programul Rabla Plus în 2016, atunci când a fost finanţată achiziţionarea a 39 de autoturisme. De atunci şi până astăzi, spunem noi că mai bine de 36.000 de autoturisme pur electrice merg pe străzile din România, cu emisii zero, cu finanţare din AFM şi am reuşit să păstrăm una dintre cele mai mari finanţări, de aproximativ 10.000 euro, pentru fiecare autoturism. Însă, mă bucur că discuţia evoluează către alte tipuri de transport.
Dacă în trecut am putut să discutăm despre transportul de persoane, microbuze şcolare electrice finanţate din AFM, mă bucur că astăzi, avem ocazia să premiem campionii la inovaţie, la mai puţină poluare, la transport de mărfuri mai verde. Sper ca acest eveniment să aibă continuitate şi să constatăm că alături de transporturi de persoane, alături de autoturismele pe care le finanţăm deja, că putem în viitor să discutăm şi despre extinderea programelor de finanţare.
Oare cum ar arăta străzile Bucureştiului sau cum ar fi îmbunătăţit aerul din Bucureşti, calitatea aerului din Bucureşti şi din marile aglomerări urbane, dacă flotele marilor transportatori de marfă, flotele curierilor, flotele companiilor care fac delivery de diferite mărfuri ar fi electrificate. De aceea, cred că statul ar trebui să aibă un rol de sprijin, un rol prin care, înţelegând toată legislaţia aferentă modalităţii de acordare a ajutoarelor de stat şi tot ce înseamnă finanţare, ar trebui să intervină. Ar trebui să avem un rol activ în decarbonizarea sectorului de transport”, a declarat ministrul Mircea Fechet prezent la evenimentul organizat la sediul MMAP.
Prima ediție a competiției Best Electric Van în România a fost susținută de Arval România, BUNZL și Eldrive România, în timp ce Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a rămas un partener tradițional al conceputului de eveniment care susține electromobilitatea și astfel reducerea impactului asupra mediului înconjurător.
Comentați?