Companiile de asigurări solicită o schemă de compensare la RCA ca la energie electrică şi gaze naturale

În contextul discuţiilor privind o potenţială plafonare a primelor la asigurările obligatorii RCA, companiile de asigurări membre UNSAR au anunțat că se opun unei astfel de decizii, dar propun un pachet de măsuri pentru o mai bună funcţionare a pieţei RCA. Printre acestea se numără și eventuala implementare a unei schemă de compensare la RCA, similare celei pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale.
asigurări

„Având în vedere proiectul de Hotărâre de Guvern privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societăţile care practică asigurarea obligatorie RCA, UNSAR – Uniunea Naţională a Asigurătorilor şi Reasigurătorilor din România, împreună cu BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România şi PIAR – Patronatul Industriei Asigurărilor din România, a transmis Guvernului României, Ministerului Finanţelor Publice şi Autorităţii de Supraveghere Financiară punctul de vedere şi soluţiile concrete ale industriei de asigurări şi rămâne categoric împotriva adoptării proiectului de HG în actuala formă”, menţionează reprezentanții UNSAR.

Cu toate acestea, în cazul în care se doreşte continuarea discuţiilor în acest sens, industria de asigurări consideră că este necesară amendarea proiectului de HG prin implementarea unui pachet de măsuri.

Astfel, industria de asigurări solicită îndreptarea în cel mai scurt timp a aspectelor din legislaţia naţională (Legea 132/2017) care reglementează asigurarea RCA şi pentru care România se află în procedură de infringement. De asemenea, asigurătorii solicită emiterea Ordinului comun al Ministerului Sănătăţii şi Autorităţii de Supraveghere Financiară privind implementarea baremului traumatologic pentru stabilirea despăgubirilor morale pe cale amiabilă, aşa cum s-a prevăzut încă din 2017 prin art. 22 alin. (5) lit. a) din Legea 132/2017.

Totodată, industria de asigurări cere îndreptarea articolelor specifice din Legea 132/2017 care nu permit asiguratorului un control al costurilor cu reparaţiile autovehiculelor. Pe lista de solicitări se mai află demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă;

Totodată, asigurătorii solicită posibilitatea de a implementa pe o anumită perioadă de timp o schemă de compensare pentru acoperirea diferenţelor negative dintre primele practicate de asigurătorii RCA la ora actuală şi tariful plafonat, similar cu schema de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale reglementată prin OUG 118/2021.

„De asemenea, se poate lua în considerare şi compensarea de către stat a taxelor şi contribuţiilor lunare plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi Autoritatea de Supraveghere Financiară pe durata aplicării HG. Aceste mecanisme de compensare ar trebui să fie în mod obligatoriu însoţite şi de măsura asumării de către clienţii cu autovehicule pentru transportul bunurilor (care reprezintă peste 90% din asiguraţii cu risc ridicat) a unui plan de acţiune care să prevadă măsuri clare şi ferme de conduită şi proceduri concrete (măsurabile şi controlabile) care să conducă la reducerea frecvenţei daunelor pentru aceşti clienţi, care acum generează cea mai mare frecvenţă a daunelor, de 21%, adică de peste 4 ori mai mare decât media generală de aproximativ 5%”, mai arată UNSAR.

Reprezentanţii asociației subliniază că, indiferent de soluţia finală aleasă, orice modificări ale legislaţiei RCA trebuie să respecte legislaţia comunitară, pentru că România, prin aderarea la Uniunea Europeană, s-a angajat la acest lucru, inclusiv prin Constituţie.

De asemenea, asigurătorii consideră că modificările trebuie să fie făcute în principal în beneficiul victimelor accidentelor, respectiv terţelor persoane prejudiciate prin accidente de vehicule – şi nu doar al transportatorilor.

Totodată, conform UNSAR, modificările legislaţiei RCA trebuie să aducă stabilitate, predictibilitate şi echilibru pieţei de asigurări şi să încurajeze intrarea şi a altor asigurători pe piaţa RCA, fapt ce va contribui la creşterea competitivităţii şi, pe cale de consecinţă, a calităţii serviciilor oferite.

„Nu în cele din urmă, aşa cum am afirmat în mod repetat, industria de asigurări are nevoie de stabilitate şi predictibilitate pentru a încuraja şi alţi investitori să fie activi în România – fapt care vine în sprijinul tuturor românilor şi al economiei ţării. Din nefericire, măsuri de tipul plafonărilor nu pot reprezenta soluţii viabile. Aşa cum am arătat şi în cele de mai sus, industria de asigurări este deschisă să găsească şi să discute despre soluţii, precum întotdeauna. Considerăm însă că este imperios necesar ca aceste soluţii să pornească de la analize tehnice bine fundamentate şi de la principiile asigurărilor, păstrând liniile trasate de legislaţia europeană – care are drept principal scop protecţia păgubiţilor”, precizează UNSAR

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil, cu o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări.

 

CITEȘTE ȘI:

Germania ar putea limita viteza pe șosele pentru reducerea importurilor de petrol din Rusia

Olanda va scădea taxele pe carburanți de la 1 aprilie, pentru a ieftini benzina și motorina

 

 

Adaugati comentariu