CNAIR a reziliat a treia oară contractul pentru secţiunea Chiribiş – Biharia, parte din Autostrada A3

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat joi pentru a treia oară contractul pentru secţiunea Chiribiş - Biharia (28,55 km), parte din Autostrada Transilvania.
Chiribiş

„CNAIR a reziliat astăzi contractul pentru secţiunea Chiribiş – Biharia a autostrăzii Transilvania! A fost nevoie de această măsură ca urmare a blocajului generat de constructor care nu a reuşit nici până acum să predea un Proiect Tehnic conform. Contractul a fost semnat în anul 2020, iar construcţia ar fi trebuit să fie finalizată până la sfârşitul acestui an (2022). CNAIR va relansa acest contract în cel mai scurt timp”, a precizat ministrul Grindeanu.

Acesta a adăugat că modificarea recentă a legislaţiei privind achiziţiile publice va ajuta la urgentarea procedurilor şi nu va mai trebui astfel să pierdem ani de zile pentru reluarea lucrărilor, ca în trecut.

„Şantajul constructorilor care vor bani fără să muncească s-a încheiat”, a subliniat Grindeanu.

Lucrările pe lotul Chiribiş – Biharia au fost demarate în 2004 de către compania americană Bechtel, apoi au fost reziliate în 2013, pentru a fi din nou contractate, în 2015, cu spaniolii de la Corsan-Corviam și iar reziliate, în 2016, din cauză că nici acest antreprenor n-a făcut practic nimic.

Apoi în august 2017, secțiunea se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul, în iulie 2020, cu românii de la Asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings. Contractul a avut o valoare de 326,5 milioane de lei și prevedea 6 luni etapa de proiectare și 18 luni, cea de execuție.

Fostul constructor a spus că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și a cerut peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract).

”Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017. Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație. Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final! Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!”, comentau anul trecut situația reprezentanții Asociației Pro Infratsructura.

Secțiunea Chiribiş – Biharia (3C2) face parte din tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borş al Autostrăzii Transilvania, alături de 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km), aflat în construcție, și 3C3 Biharia – Borş (5,35 km), deschis crculației rutiere în septembrie 2020, odată cu inaugurarea noului punct de trecere a frontierei, Borş II.

 

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cum iti pregatesti masina pentru calatoriile din sezonul cald

Viteza maximă de circulație pe drumurile expres crește la 120 km/h. Lege promulgată

 

 

 

Adaugati comentariu