Advertisement

componente auto
Home Piaţa auto Industrie auto CLEPA: Perspective sumbre pentru furnizorii europeni de componente auto

CLEPA: Perspective sumbre pentru furnizorii europeni de componente auto

Industria europeană de componente auto se confruntă cu niveluri fără precedent de incertitudine, 60% dintre furnizori estimând o scădere a veniturilor în următoarele 12 luni, potrivit sondajului bianual realizat de McKinsey și Asociația Europeană a Furnizorilor de Componente Auto (CLEPA).

La sondaj au participat 120 de companii, 68% dintre acestea așteaptându-se ca profiturile să rămână scăzute, iar aproximativ 38%, să opereze la pragul de rentabilitate sau să se confrunte cu pierderi în anul de raportare 2024.

Totodată, reducerea cererii și scăderea competitivității UE sunt considerate preocupări majore 65% dintre furnizori estimând că rata de penetrare a vehiculelor electrice cu baterii va rămâne sub 50% pentru 2030.

Incertitudine și presiuni asupra profitabilității

Nivelurile ridicate de incertitudine privind noile proiecte și cererea de vehicule electrice în Europa, împreună cu presiunea producătorilor de vehicule de a reduce costurile și preocupările privind competitivitatea UE, contribuie la deteriorarea sentimentului de afaceri din sector.

Ca urmare a acestor provocări, proiecțiile de rentabilitate prezintă o imagine sumbră. 38% dintre furnizori anticipează acum că vor opera la niveluri marginale sau negative de profitabilitate, comparativ cu doar 25% la începutul anului. Doar 31% se așteaptă la profitabilitate peste 5%, marcând o scădere față de previziunile anterioare. Perspectivele pentru anul fiscal 2025 arată puține îmbunătățiri.

„Rezultatele sondajului prezintă o imagine clară a provocărilor imense cu care se confruntă industria noastră. Furnizorii europeni de componente auto au puterea inovatoare de a conduce transformarea mobilității, dar presiunile costurilor forțează în schimb pierderea locurilor de muncă și închiderea fabricilor. Pentru a proteja locurile de muncă, pentru a stimula competitivitatea și pentru a accelera tranzițiile ecologice și digitale, avem nevoie urgentă de o recalibrare a cadrelor de reglementare”, a subliniat preocupările sectorului Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA.

Priorități cheie pentru recuperare

Furnizorii au identificat investițiile în infrastructura de generare și încărcare a energiei electrice, precum și construirea unui ecosistem european de baterii și semiconductori drept domenii cheie de investiții pentru a consolida puterea competitivă a Europei. Aproximativ trei sferturi dintre furnizori le-au identificat pe acestea drept cele trei priorități principale, iar o treime a evidențiat dezvoltarea unui ecosistem software open-source și accesul la finanțare.

Principalele provocări strategice

Reducerea cererii este citată de 80% dintre respondenți drept problema cea mai presantă. 77% raportează dificultăți semnificative în transmiterea creșterilor de costuri către constructorii auto. Furnizorii, ca intermediari în lanțul de aprovizionare, sunt primii care absorb presiunile costurilor. În timp ce unele contracte includ, în mod regulat, clauze de indexare pentru ajustarea prețurilor în funcție de costuri, multe relații contractuale cu producătorii de vehicule nu includ astfel de clauze și necesită negocieri pentru ajustări de preț.

În plus, 58% dintre furnizori menționează creșterea instabilității geopolitice ca fiind o preocupare majoră.

Preocupări de competitivitate globală

Competitivitatea Europei este o preocupare din ce în ce mai mare, 70% dintre furnizori văzând acum aceasta ca o provocare majoră, față de 43% în urmă cu un an. În plus, 55% dintre furnizori sunt îngrijorați că alte regiuni, în special America de Nord și Asia, vor depăși Europa în implementarea tehnologiei. În timp ce 38% dintre furnizori continuă să acorde prioritate Europei pentru investițiile viitoare, interesul pentru America de Nord (25%) și Asia (22%) este în creștere, pe măsură ce companiile caută regiuni alternative cu perspective de creștere mai puternice.

Tranziția electrică

Mai puțin de 50% dintre furnizorii de componente auto se așteaptă la creșterea vânzărilor de vehicule electrice cu baterii în următoarele 12 luni. Perspectivele de creștere sunt incerte în special pentru vehiculele din intervalul mediu de preț. 65% dintre furnizorii de componente auto anticipează că mașinile electrice pe baterie vor reprezenta mai puțin de 50% din vânzările de mașini până în 2030. 81% dintre furnizori dau vina pe prețuri, considerându-le extrem de relevante pentru a explica scăderea cererii.

Preocupările cu privire la prețurile la energie electrică au arătat o scădere notabilă, doar 29% dintre companii identificând-o drept motiv pentru stagnarea vânzărilor de vehicule electrice, în scădere de la 51% anul trecut. Infrastructura de încărcare rămâne o preocupare majoră pentru 57% dintre respondenți, deși în scădere față de 77% anul trecut.

CLEPA, Asociația Europeană a Furnizorilor de Componente Auto, cu sediul la Bruxelles, reprezintă peste 3.000 de companii, de la multinaționale la IMM-uri, ce produc componente de ultimă generație și tehnologie inovatoare pentru o mobilitate sigură, inteligentă și durabilă, investind peste 30 de miliarde de euro anual în cercetare și dezvoltare. Furnizorii europeni de componente auto au 1,7 milioane de angajați în UE.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Licitație pentru construirea Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț

 

Afacerile din transporturi, în scădere cu 7,4% în primele 10 luni din 2024

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

BusinessIndustrie auto

Industria auto din UE solicită pentru 2025 retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2

Industria auto europeană consideră că tranziţia către vehicule verzi este ireversibilă. Reprezentanții...

Flotă verdeIndustrie auto

Comisia Europeană lovește, în 2025, și în PHEV

Anul 2025 aduce provocări majore producătorilor auto care își vând mașinile în...

înverzirea flotelor
Flotă verdeIndustrie auto

Pentru înverzirea flotelor, Comisia Europeană s-ar putea inspira din modelul belgian

În plină discuție asupra viitorului industriei auto în Europa, Comisia Europeană lucrează...

Bosch
Industrie auto

Anul financiar 2024: Bosch a fost afectată de evoluția pieței

Bosch, furnizorul de tehnologie și servicii, a generat în 2024 venituri din...