Cele mai “verzi” flote din Europa aparţin constructorilor auto francezi

Aproape toţi producătorii de automobile şi autoutilitare din UE şi-au îndeplinit cu doi ani mai devreme pragul impus de normele europene privind emisiile de dioxid de carbon. Atât la autoturisme, cât şi la utilitare, Renault şi-a atins deja obiectivele pentru 2015.

Noul raport privind “Monitorizarea emisiilor de CO2 provenite de la autoturisme şi vehicule utilitare în 2013” actualizează cifrele preliminare publicate la începutul acestui an de Agenţia Europeană de Mediu (AEM), pentru ambele tipuri de vehicule.

Potrivit documentului, autovehiculele vândute în 2013 au emis, în medie, 126,7 grame de dioxid de carbon pe kilometru (gCO2/km), sub pragul de 130 gCO2/km ce trebuie atins până în 2015. La rândul lor, vehiculele utilitare trebuiau să aibă emisii sub 175 gCO2/km până în 2017, dar valorile pentru 2013 arată deja o medie de 173,3 g CO2 / km.

dealerAnul trecut au fost înmatriculate la nivelul Uniunii Europene 11,8 milioane autoturisme şi 1,2 milioane de utilitare. În timp ce ambele tipuri flote înregistrează, în ansamblu, progrese semnificative în ceea ce priveşte reducerea nivelului de emisii, imaginea este mult diferită când producătorii sunt luaţi în considerare în mod individual.

Fiecare dintre aceştia are propriul obiectiv de emisii, în funcţie de masa medie a vehiculelor pe care le vând.

Top autoturisme: Renault, Toyota şi Peugeot

Datele actualizate confirma concluziile preliminare publicate la începutul acestui an, care au arătat că autoturismele noi înmatriculate în 2013 au fost, în medie, cu 14% mai eficiente decât cele vândute în 2010, câştigurile fiind atribuite în mare măsură îmbunătăţirilor tehnologice şi creşterii vânzărilor de autovehicule cu motoare diesel, care au, în general, un nivel de emisii mai scăzut decât ale celor pe benzină.

Trebuie precizat, însă, că vehiculele cu motorizări diesel sunt responsabile pentru emisiile ridicate de particule ce conţin dioxid de azot, o substanţă nocivă pentru sănătate.
Dincolo însă de acest ultim aspect, respectarea cu mult înainte de termen a Obiectivului 2015 este un eveniment ce merită sărbătorit de către industria auto şi proclamat de factorii de decizie politică drept o dovadă a modului în care stabilirea unor obiective clare poate stimula dezvoltarea tehnologiilor curate.

Cu toate acestea, cifre similare raportate anii trecut au stârnit numeroase acuzaţii, potrivit cărora îmbunătăţirile raportate nu sunt în concordanţă cu performanţele din condiţiile reale de trafic. Ageţia Europeană pentru Mediu spune, de altfel, că diferenţele pot creşte, în medie, cu o cincime în cazul maşinilor de clasă mică şi cu o treime, pentru cele de clasă mare.

În plus, o serie de asociaţii ecologiste s-au plâns că Uniunea Europeană a stabilit obiective insuficient de ambiţioase, uşurând sarcina producătorilor de a-şi atinge ţintele pentru 2015.
Dar, fără doar şi poate, rezultatele publicate de AEM arată că se fac progrese, deşi performanţa diferă de la producător la producător.

Dintre constructorii de automobile, Renault a avut cele mai mici emisii medii de CO2 (110 gCO2/km) pentru vehiculele noi înmatriculate în 2013. Constructorului francez este urmat de Peugeot (115 gCO2/km), Fiat, Toyota şi Citroen (116 gCO2/km). La polul opus, Daimler rămâne cel mai mare poluator dintre producătorii auto, cu o medie de 137 gCO2/km, în scădere de la 143 gCO2/km, în 2012.

Dintre cei 84 de producători de automobile care au vândut autoturisme în Europa, 55 au îndeplinit obiectivele individuale de emisii pentru 2013. Aceşti cosntructori acoperă 99% din totalul înmatriculărilor.

De precizat că producătorii pot opta să se alăture unui “pool”, cu scopul de a îndeplini un obiectiv comun pentru întreaga flotă. Pentru 2013 au fost formate 12 grupuri pentru autoturisme şi 2 pentru utilitare.

Producătorii care vând mai puţin de 10.000 de vehicule pot solicita scutirea de obiective privind emisiile de CO2. Pentru 2013, Comisia Europeană a acoordat 28 de derogări pentru vehiculele de pasageri.

Deşi numărul de maşini electrice reprezintă doar o mică parte din totalul înmatriculărilor, acesta este înregistrează o creştere rapidă. Numărul de maşini pur electrice din UE a crescut de la aproximativ 700 în 2010 la aproape 25.000 în 2013. Totodată, şi numărul autovehiculelor hibride a avansat rapid în ultimii ani, peste 31.000 fiind înregistrate anul trecut în Uniunea Europeană.

Top utilitare: Renault, Dacia, Peugeot

Utilitarele vândute în 2013 au fost cu aproximativ 4% mai eficiente decât cele vândute în anul precedent. Nivelurile de emisii medii variază în funcţiede ţară. Cele vândute în Malta, Portugalia şi Franţa emit, în medie, cu 20% mai puţin decât vehiculele vândute în Slovacia, Germania şi Republica Cehă.

Dintre producătorii de utilitare, flota Renault a avut, în medie, cele mai mici emisii, urmată de Dacia, Peugeot şi Citroen.
Aproape toţi producătorii de utilitare care au vândut peste 10.000 de vehicule şi-au îndeplinit obiectivele privind emisiile specifice pentru anul 2013.

Cum sună viitorul

Tot mai multe zvonuri care vin dinspre Bruxelles indică o posibilă înăsprire în viitor a obiectivelor, pe fondul atingerii celor stabilite cu mult înainte de termen. Producătorii auto sunt departe de a fi încântaţi de astfel de presupuneri, mai ales că ei cer deja amânarea cu un an a ţintei de 90 gCO2/km stabilită pentru 2020.

Ceea ce se ştie însă cu certitudine este introducerea în viitor, la nivel mondial, a unei proceduri armonizate de testare a vehiculelor uşoare – Light vehicles Test Procedure (WLTP), pentru ca rezultatele de laborator să prezinte mult mai fidel performanţele reale ale vehiculelor în condiţii de trafic.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, noiembrie 2014)

 

Adaugati comentariu