Te-ai decis să închiriezi o maşină pentru o călătorie de afaceri în Europa, dar nu ştii cum să procedezi şi la ce trebuie să fii atent? Închirierea unei maşini este de cele mai multe ori un mijloc practic şi comod de transport, însă, necitirea condiţiilor de închiriere îţi poate crea o mulţime de surprize neplăcute.
Portugalia este cea mai scumpă ţară din Europa în privinţa costurilor serviciilor de rent a car. Potrivit raportului anual al companiei britanice Post Office, preţurile variază foarte mult de la o ţară la alta, cele mai mari fiind în Portugalia, în medie de 752 euro pentru o săptămână şi 40 de litri de benzină fără plumb, iar cele mai mici în Danemarca, de 337 de euro.
“Car Rental Report” mai arată că a doua cea mai scumpă destinaţie este Croaţia (744 de euro), urmată de Franţa (608 euro). La polul opus se află Germania, a doua cea mai ieftină destinaţie pentru închirierea de maşini din Europa (359 de euro), urmată de Olanda (377 de euro).
Costuri de închiriere a maşinilor în Europa (euro)
Ţara | Cost/săptămână | Cost exces | Cost asigurare de exces (suplimentară) |
Portugalia | 752 | 1080 | 122 |
Croaţia | 744 | 747 | 103 |
Franţa | 608 | 801 | 117 |
Elveţia | 543 | 1727 | 139 |
Norvegia | 539 | 885 | 101 |
Italia | 528 | 1287 | 178 |
Irlanda | 528 | 1278 | 122 |
Grecia | 524 | 814 | 114 |
Austria | 458 | 861 | 121 |
Spania | 435 | 1085 | 128 |
Suedia | 427 | 746 | 82 |
Belgia | 393 | 854 | 136 |
Malta | 381 | 877 | 133 |
Turcia | 379 | 397 | 68 |
Cipru | 378 | 711 | 83 |
Olanda | 377 | 994 | 115 |
Germania | 359 | 940 | 148 |
Danemarca | 337 | 624 | 90 |
Sursa: Car Rental Report, 2015
Fără doar şi poate, în călătoriile de afaceri nu ai posibilitatea să-ţi schimbi destinaţia în funcţie de preţuri aşa cum se poate întâmpla în cazul uneia de plăcere. Ca atare, singura opţiune este sa fii pregătit şi să ai de la început toate informaţiile necesare. De regulă, o maşină se închiriază având în vedere trei considerente: numărul de persoane cu care călătoreşti şi al bagajelor, numărul kilometrilor pe care vrei să îi parcurgi şi caracteristicile maşinii.
Odată făcută alegerea companiei şi a maşinii pe care vrei să o închiriezi trebuie să te decizi cum faci rezervarea: online, prin intermediul site-ului companiei sau al platformelor web specializate sau direct de la ghişeu.
Închirierea maşinii online
Este cunoscut faptul că închirierea unei maşini prin intermediul web site-ului companiei sau a platformelor web site-urilor specializate îţi oferă comoditate şi rapiditate. Dar, trebuie să ştii că înainte de a proceda la rezervarea efectivă a maşinii trebuie să citeşti condiţiile generale de rezervare şi condiţiile de închiriere ale companiei de închirieri, pentru a fi sigur că îndeplineşti toate cerinţele solicitate, cum ar fi de exemplu să deţii un card de credit şi nu unul de debit, să ai permis de conducere valabil şi cu o anumită vechime, dar şi pentru a cunoaşte excluderile şi limitările de răspundere ale companiei.
Platformele online trebuie să îţi ofere, înainte de a proceda la rezervarea unei maşini, informaţii despre:
• condiţiile de închiriere ale companiilor de închirieri partenere;
• categoria, marca, tipul şi clasele maşinilor de închiriat;
• dotările suplimentare ale maşinii;
• vârsta şi permisul de conducere;
• metodele de plată acceptate;
• documentele necesare la preluarea maşinii;
• tariful de închiriere cu toate serviciile incluse şi taxele suplimentare;
• condiţii de livrare şi returnare ale maşinii;
• modificarea şi anularea rezervării.
Odată cu finalizarea procesului de rezervare vei primi un e-mail de confirmare a rezervării şi voucher-ul care trebuie să conţină aceleaşi informaţii cu cele furnizate de tine.
Este important de ştiut că, dacă rezervarea a fost efectuată prin intermediului unei platforme online specializate, preluarea maşinii de la compania de închirieri presupune şi semnarea unui contract de închiriere, ale cărui clauze trebuie să fie în acord cu informaţiile furnizate prin condiţiile de închiriere puse la dispoziţie prin platformă.
Deşi rezervarea efectuată online este considerată a fi un contract la distanţă, acesta este exclus în mod explicit de la dreptul de retragere. Prin urmare, nu vei putea renunţa în termen de 14 zile la rezervarea făcută, dacă te răzgândeşti.
Închirierea maşinii direct la ghişeu
Spre deosebire de închirierea online, închirierea maşinii direct de la ghişeul companiei presupune, pe lângă un preţ mai mare al chiriei/zi, mai multă atenţie din partea ta la clauzele contractului de închiriere şi la termenii şi condiţiile companiei de închiriere. Astfel, se recomandă să le citeşti cu foarte mare atenţie pentru a te asigura că ai înţeles exact drepturile şi obligaţiile tale şi ale companiei de închirieri. De regulă, contractul de închiriere şi termenii şi condiţiile companiei de închiriere sunt redactate în limba statului din care închiriezi maşina. Dar nu trebuie să fii descurajat, pentru că poţi să ceri să ţi se prezinte varianta acestora în limba engleză. Refuzul companiei ar trebui să îţi ridice un semn de întrebare şi să te determine să soliciţi informaţii suplimentare pentru a fi sigur că nu întâmpini probleme la predarea maşinii datorită lipsei înţelegerii clauzelor contractuale.
Cu toate acestea, închirierea maşinii direct la ghişeul companiei de închirieri prezintă avantajul de a verifica starea maşinii înainte de a semna contractul de închiriere.
Modifcarea şi anularea rezervării
Politica de modificare şi anulare, indiferent de modalitatea în care faci rezervarea, depinde întotdeauna de compania de închirieri. Astfel, în unele cazuri există un număr minim de zile în care poţi modifica sau anula o rezervare, fără penalităţi. În alte cazuri, nu poţi modifica sau anula deloc rezervarea făcută, pentru că tariful oferit este unul special.
Condiţiile de plată
De regulă, plata preţului închirierii se face cu card de credit şi în avans, cu atât mai mult dacă închirierea maşinii s-a făcut online. În această situaţie, companiile de închirieri menţionează în mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru plată, dar şi faptul că la preluarea maşinii se impune prezentarea aceluiaşi card de credit cu care s-a efectuat plata şi aparţinând aceleiaşi persoane care a făcut rezervarea. Nu de puţine ori s-a întâmplat ca prezentarea la ghişeu a altui tip de card de credit sau a cardului de credit aparţinând unui alt pasager să conducă la debitarea cardului prezentat cu aceeaşi sumă plătită odată cu efectuarea rezervării. Pentru recuperarea sumei plătite iniţial trebuie demarată procedura restituirii care, de multe ori, s-a dovedit a fi anevoioasă.
Prezentarea aceluiaşi card de credit cu care s-a efectuat plata este necesară şi pentru constituirea depozitului (garanţiei) înainte de preluarea efectivă a maşinii. Aşadar, se impune ca pe cardul de credit să deţii sumele necesare plăţii preţului închirierii, a sumelor aferente serviciilor suplimentare, după caz, precum şi a constituirii depozitului (garanţiei).
Unele companii de închiriere nu acceptă plata în numerar sau acceptă plata în numerar doar alături de un card de credit, din motive legate de securitate.
Garanţia se restituie dacă ai predat maşina în aceeaşi stare în care ai preluat-o, dacă nu prezintă nicio zgârietură sau defecţiune şi dacă ai predat toate echipamentele, accesoriile şi documentele primite la livrare.
Garanţia se reţine total sau paţial dacă maşina a suferit avarii din vina ta şi acestea nu sunt acoperite de asigurările incluse în preţ sau de cele suplimentare plătite de tine. Dacă garanţia reprezintă franşiza pentru avarii, aceasta se reţine în totalitate.
Asigurare
De regulă, preţul închirierii include asigurarea de răspundere civilă RCA. Unele companii de închirieri includ în oferta de închiriere asigurarea împotriva furtului şi asigurarea CASCO. Ca să fii sigur că eşti exonerat de plata pagubelor provocate de furtul maşinii sau de avariile produse ca urmare a impactului maşinii cu animalele sau de avariile produse de fenomene naturale (trăsnet, furtună, grindină sau inundaţii), solicită să ţi se comunice dacă aceste asigurări sunt sau nu incluse în preţul închirierii. Pentru situaţia în care nu sunt incluse în preţ, poţi solicita informaţii despre costul lor şi condiţiile în care poţi opta pentru ele.
1. Asigurare de răspundere civilă RCA
Acest tip de asigurare are ca obiect acoperirea prejudiciilor provocate de tine altor partipanţi la trafic, ca urmare a producerii unui eveniment asigurat. Riscurile acoperite de asigurarea RCA sunt pagubele materiale produse maşinii, vătămarea corporală sau decesul persoanelor implicate în evenimentul rutier din culpa ta. Limitele de despăgubire pentru astfel de incidente sunt diferite de la o tară la alta, astfel că se recomandă să te informezi asupra acestora, pentru a vedea dacă se impune încheierea unor asigurări suplimentare.
2. Asigurare împotriva furtului
Pentru a putea beneficia de protecţia oferită de o asigurare a maşinii împotriva furtului trebuie să ştii că fără un document de constatare a furtului, emis de către Poliţie, nu poţi fi exonerat de răspundere faţă de compania de închirieri.
3. Asigurare CASCO
Acest tip de asigurare acoperă avariile produse maşinii cu excepţia furtului sau a tentativei de furt. Deşi asigurarea CASCO acoperă o plajă foarte mare de riscuri (ciocniri, loviri, zgârieturi, derapări, răsturnări, explozii, etc), sunt şi excepţii, cum ar fi:
• avarii ale pieselor de schimb (anvelope, parbrize), ale prelatelor, huselor;
• pierderea/deteriorarea cheilor maşinii;
• pagube produse ca urmare a influenţei temperaturii asupra motorului maşinii;
• pagubele produse motorului sau cutiei de viteze, ca urmare a supraîncălzirii din oricare alte cauze decât cele cuprinse în asigurare.
4. CDW sau asigurarea de exces (suplimentară)
Collision Damage Waiver (CDW) este o opţiune suplimentară şi reprezintă o renunţare a companiei de închirieri la dreptul de a-ţi cere despăgubiri pentru avarierea/defectarea maşinii, costul reparaţiilor fiind limitat la suma plătită de tine, cu excepţia cazurilor în care ai provocat intenţionat pagubele sau ai utilizat maşina în mod necorespunzător, de exemplu, ai condus maşina în afara drumurilor asfaltate sau ai subînchiriat maşina.
Aşadar, suma plătită de tine nu se restituie dacă maşina a fost predată fără avarii. Cu toate că această opţiune suplimentară acoperă răspunderea pentru defecţiuni provocate maşinii sau pieselor şi accesoriilor, în cele mai multe cazuri avarierea anvelopelor, parbrizelor, yalelor, sau ale oglinzilor laterale nu sunt acoperite de această opţiune suplimentară.
Indiferent de tipul asigurării incluse în preţ sau pentru care ai optat şi plătit suplimentar trebuie să ştii că producerea unui eveniment rutier, indiferent de gravitatea acestuia, conduce la respectarea instrucţiunilor privind informarea companiei de închirieri asupra incidentelor petrecute, la declararea acestora la Poliţie şi la obţinerea documentelor necesare exonerării tale de răspundere, după caz.
In cazul asta mai bine apelezi la servicii de rent a car din Romania.