Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică modificările aduse Ghidului de finanțare a programului Rabla Clasic 2024, printre acestea numărându-se plafonarea prețului de achiziție al autovehiculului nou la 60.000 de euro și reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g CO2/km de la 155 g CO2/km .
Potrivit Ministerului Mediului, pentru alinierea politicilor interne cu tendințele europene de reducere a emisiilor din transporturi, statele membre trebuie să încurajeze progresiv achiziționarea autovehiculelor cu emisii de CO2 cât mai scăzute. În acest sens, instituția consideră că este necesară reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g CO2/km în sistem WLTP.
Prima de casare rămâne la același nivel ca și anul trecut, de 7.000 lei pentru o mașină cu o vechime mai mare sau egală cu 6 ani.
Pe de altă parte, în vederea maximizării utilizării bugetului Programului Rabla Clasic 2024, astfel încât din sumele alocate acestuia să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul, se propune plafonarea prețului de achiziție la echivalentul în lei a 60.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat. Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul autovehiculului nou achiziţionat prin program, iar contractul intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părţi şi este valabil până la data de 29 noiembrie 2025 inclusiv.
Având în vedere că după anul 2006 a intrat în vigoare obligatoriu norma de poluare Euro 4, se mai propune modificarea condiției de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară, prin eliminarea vechimei de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei.
Prevederile Regulamentului 1407/2013 privind ajutoarele de minimis își încetează aplicabilitatea în luna iunie, anul curent. În acest context, se propune înlocuirea în cuprinsul ghidurilor a Regulamentului amintit, cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, cel care îl înlocuiește oficial.
Pentru o mai bună promovare a instituției și a programelor, se propune și aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare.
Astfel, printre cele mai importante modificări ale ghidului de finanțare, se regăsesc:
- stabilirea valorii maxime de 60.000 Euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul nou;
reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g CO2/km în sistem WLTP;
- modificarea condiției de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară, prin eliminarea vechimei de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei.
- introducerea posibilității de a clarifica anumite motive de respingere în etapa de validare a producătorilor;
- aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare;
- actualizarea Regulamentului 1.407/2013 privind ajutoarele de minimis cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
CITEȘTE ȘI:
Modificările din programul Rabla Plus 2024. Proiectul de Ordin al ministrului mediului
A apărut revista FLOTE AUTO, februarie 2024
Comentați?