În cazul în care te-ai întrebat vreodată care este cel mai puternic diesel din lume, am căutat noi răspunsul. Este un motor de navă care dezvoltă 109.000 CP! Iată și celelalte cifre pe care le ascunde.Ca să nu mai menținem suspansul, cel mai puternic diesel din lume este Wärtsilä RT-flex96C. Știu, celor mai mulți dintre noi nu le spune nimic numele lui, așa că intru în detalii.
În primul rând nu este doar cel mai puternic, ci și cel mai mare diesel, și a rămas așa încă din 1 septembrie 2006, când a intrat în serviciu. Și – ca să înțelegeți că nu vorbim despre un dinozaur – încă mai este produs! Motorul, dezvoltat de compania finlandeză Wärtsilä Corporation, are 14 cilindri și a fost dezvoltat într-o eră în care propulsoarele navale cu 12 cilindri erau crema.
Are viitor motorul diesel?
Motorul a fost produs inițial pentru nava daneză Emma Mærsk, un cargo destinat transportului de containere capabil să transporte 55.396 tone. Dacă la sarcina utilă adăugăm și masa navei și a însuși motorului, avem imaginea greutății totale pe care trebuie s-o împingă cel mai puternic diesel din lume: 170.794 tone!
Bun: acum vine partea grea. Ce capacitate cilindrică are motorul? Păi 1.800 de litri, adică… un milion opt sute de mii de centimetri cubi! Și cât consumă? 250 de tone de combustibil pe zi, dacă vasul este complet încărcat. Adică la fiecare ciclu injectează 160 g de combustibil. Și încă un ”amănunt”: motorul funcționează în doi timpi, nu în patru.
BMW X6 M50d sau Audi SQ7 TDI?
Propulsorul are un gabarit fabulos: 13,5 m înălțime și 26,59 m lungime și cântărește 2.300 de tone. Numai arborele cotit cântărește 300 de tone, în timp ce, pentru a rezista forței colosale a exploziei, fiecare piston are o înălțime de 6 m și o greutate de 5,5 t. Este un motor lent (limitele de turație între care funcționează sunt 22-120 rpm) și are maximum de eficiență la 85% din turația maximă.
Sigur, fie suntem șoferi și ne întrebăm ”cu ce viteză maximă înaintează Emma Mærsk”, fie suntem pseudo-piloți și vrem să știm ”cât bagă la oră”. Ei bine, indiferent ce-am fi, răspunsul este 31 de noduri, adică 58 km/h! În total, 111 unități din cel mai puternic diesel din lume vor fi construite, până acum fiind deja asamblate aproape 30.
via wartsila, wikipedia
Comentați?