Home Administrare flote Juridic Carteluri japoneze pe piaţa echipamentelor de siguranţă auto

Carteluri japoneze pe piaţa echipamentelor de siguranţă auto

Comisia Europeană a amendat Tokai Rika, Takata, Autoliv, Toyoda Gosei şi Marutaka cu un total de 34 de milioane de euro pentru implicarea în patru înţelegeri de tip cartel.

Companiile au participat la una sau mai multe dintre cele patru carteluri pentru  furnizarea centurilor de siguranţă, airbagurilor şi volanelor destiate autoturismele japoneze comercializate în Spaţiul Economic European (SEE).

Toţi cei cinci furnizori au recunoscut implicarea lor în carteluri şi au convenit  să soluţioneze cazul. Takata nu a fost amendată pentru trei dintre înţelegeri,  deoarece le-a dezvăluit existenţa în faţa Comisiei. Din acelaşi motiv, nici Tokai Rika nu a fost amendată pentru una dintre înţelegeri.

„Centurile de siguranţă şi airbagurile protejează zilnic viaţa şi sunt  esenţiale pentru toate autoturismele din UE. Cei cinci furnizori care au fost  amendaţi au colaborat pentru a-şi maximiza profiturile din vânzarea acestor componente. Acest lucru ar fi putut creşte costurile acestor componente pentru un număr de producători care vând maşini în Europa, afectând  potenţial consumatorii. Nu acceptăm carteluri care afectează consumatorii  europeni, chiar dacă cartelul este organizat în afara Europei”, a explicat comisarul Margrethe Vestager, responsabil de politica în domeniul concurenţei.

Cei cinci furnizori de componente auto s-au înţeles în ceea ce priveşte coordonarea preţurilor şi a pieţelor şi au schimbat informaţii sensibile privind furnizarea centurilor de siguranţă, airbagurilor şi volanelor către constructorii auto japonezi Toyota, Suzuki şi Honda în Spaţiul Economic European.

Coordonarea formării şi conducerii cartelului a avut loc în afara SEE, în special  în Japonia, în principal prin întâlniri la sediul furnizorilor, dar şi în restaurante  şi hoteluri, precum şi prin schimburi de e-mail. Coluziunea dintre furnizorii de  echipamente de siguranţă a maşinilor s-a intensificat, în general, atunci când au  fost lansate cereri specifice de ofertă de preţuri de către cei trei constructori auto în cauză.

Cartelul ar fi putut avea un efect semnificativ asupra clienţilor europeni,  deoarece una din 11 maşini vândute în Europa este produsă de o companie japoneză. Mai mult, toate companiile auto japoneze afectate de existenţa cartelui au fabrici în SEE.

Ancheta Comisiei a relevat existenţa a patru tipuri de încălcări ale legii:

1. Tokai Rika, Takata, Autoliv, Marutaka – vânzări de centuri de siguranţă către Toyota.

2. Takata, Autoliv, Toyoda Gosei – vânzări de airbaguri către Toyota.

3. Takata, Tokai Rika – vânzări de centuri de siguranţă către Suzuki.

4. Takata, Autoliv – vânzări de centuri de siguranţă, airbaguri şi volane către Honda.

La stabilirea nivelului amenzilor, Comisia a ţinut seama, în special, de valoarea  vânzărilor în SEE obţinută de participanţii la cartel pentru produsele în cauză,  de natura gravă a încălcării şi de durata acesteia.

În ceea ce priveşte Marutaka, Comisia a luat în considerare, de asemenea, rolul său de facilitator al uneia dintre carteluri.

Takata a obţinut imunitate totală pentru că a dezvălui trei dintre înţelegeri (evitând  astfel o amendă totală de aproximativ 74 de milioane de euro).

Tokai Rika a primit imunitate deplină pentru dezvăluirea uneia dintre carteluri (evitând astfel o amendă totală de aproximativ 15 milioane EUR).

Tokai Rika, Takata, Autoliv şi Toyoda Gosei au beneficiat de reduceri ale  amenzilor pentru cooperarea lor cu investigaţia Comisiei. Reducerile reflectă  calendarul cooperării lor şi măsura în care dovezile pe care le-au furnizat au  ajutat Comisia să demonstreze existenţa înţelegerilor în care s-au implicat. În plus, Comisia a aplicat o reducere de 10% la amenzile aplicate societăţilor în vederea recunoaşterii participării la înţelegere şi a răspunderii în acest sens.

Defalcarea amenzilor aplicate fiecărei companii este următoarea:

Cartel 1: Tokai Rika – 0; Takata – 12,72 mil. euro; Autoliv – 265.000 euro; Marutaka – 156.000 euro,

Cartel 2: Takata – 0; Autoliv – 4,957 mil. euro; Toyoda Gosei – 11,262 mil. euro,

Cartel 3: Takata – 0; Tokai Rika – 1,818 mil. euro,

Cartel 4: Takata + 0; Autoliv – 2,829 mil. euro.

 

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

platforme digital
Juridic

UE își concentrează atenția pe munca prin platforme digitale. Sunt vizate și firmele de ridesharing

Parlamentul European și Consiliul European se pregătesc să revoluționeze condițiile de muncă...

semnalizarea rutieră
JuridicSiguranţă rutieră

Codul Rutier, completat cu noi reglementări privind semnalizarea pe șosele

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea pentru modificarea OUG privind circulaţia pe...

euro 7
Juridic

Standardul Euro 7, aprobat. Ce (nu) se schimbă pentru autoturisme și utilitare ușoare

Parlamentul European a dat ”undă verde” noilor norme UE de reducere a...