Mobilitatea electrică este încă un deziderat pentru România. Dar un pas important a fost făcut astăzi, o dată cu lansarea în dezbatere publică a Ghidului de finanţare pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice şi hibrid, pe scurt, programul „Infrastructură de alimentare verde”.
Cuantumul fondurile alocate in acest an este de 70 de milioane de lei şi acoperă 80% din valoarea proiectelor.
Potrivit ministrului Mediului, Cristiana Paşca – Palmer, vor fi finanţate proiectele primăriilor din localităţile cu peste 50.000 de locuitori, instituţiile publice şi agenţii economici din aceste localităţi, precum şi agenţii economici aflaţi în apropierea autostrăzilor.
Este un cuantum de finanţare de 200.000 euro per proiect. Cum preţul unei staţii de încărcare variază în funcţie de priză, cele rapide fiind mai scumpe, suma maximă dă posibilitate aplicanţilor să opteze şi pentru acest tip. Una dintre condiţiile impuse este ca accesul la infrastructura electrică să fie public, ca de exemplu, parcări, centre de spectacole, centre comerciale sau alte zone de interes public. O altă condiţie este ca staţiile să aibă locuri de parcare pentru maşinile care se încarcă. Nu mă aştept la cifre spectaculoase în acest an. Este un proiect-pilot, dar sper ca el să fie bine primit şi mai ales continuat. Programul, care aparţine Agenţiei Fondului de Mediu, este multianual, până în 2020″, a explicat ministrului Mediului, Cristiana Paşca – Palmer.
Aceasta a arătat că programul vizează instalarea a 400 de prize cu încărcare rapidă şi 400 de
prize cu încărcare mai lentă în acest an, targetul până în 2020 fiind de 6.000 de prize.
În prezent, la nivel national există 55 de staţii de reîncărcare a maşinilor electrice şi hibride, dintre care 22 sunt situate în Bucureşti.
Potrivit ministrului Cristiana Paşca – Palmer, trendul la nivel mondial îl reprezintă
mobilitatea mai prietenoasă cu mediul, iar din acest punct de vedere România este „un pic
rămasă în urmă”. De exemplu, Olanda şi-a propus ca, până în 2025, întreg parcul său auto
naţional să fie alcătuit din maşini electrice şi hibrid.
„Pentru România o astfel de ţintă este nerealistă, dar o dată începută, tranziţia va continua şi
se va accelera în anii următori. Iar pentru încurajarea achiziţiei de maşini electrice şi hibrid
este nevoie şi de o infrastructură electrică. Traversarea României de la nord la sud cu o
maşină electrică va costa sub 50 de lei. Acum acest lucru nu este posibil. Sperăm să fie”, a
conchis ministrul Mediului.
Anul trecut, au fost vândute 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu 2014, când au fost vândute 236 de unităţi. România rămâne, însă, tot pe ultimele locuri în ceea ce priveşte achiziţia de autovehicule prietenoase cu mediul înconjurător, campionii Uniunii Europene la vânzările de astfel de maşini fiind Marea Britanie, Germania şi Franţa, cu peste 12.000 de unităţi vândute anual.
Comentați?