Când demarează programul Rabla 2019

Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că în Programul "Rabla 2019" vor fi alocate fonduri pentru un număr de  50.000 de vouchere, ca şi anul trecut.



rabla

Potrivit acesteia, programul va demara până în data de 5 aprilie.

Ministrul Mediului a mai arătat că, în total, prin Programul „Rabla” s-au casat aproximativ 700.000 de autovehicule vechi, care au fost înlocuite cu peste 550.000 de modele nepoluante.

„În anul 2016, programul a demarat timid cu 150 de unităţi vândute, iar în 2017 l-am reconfigurat, acordând astfel cel mai mare eco-voucher din Europa pentru astfel de maşini – 10.000 de euro. Rezultatul: în 2018, prin programul Rabla Plus, s-au acordat peste 1.400 de eco-vouchere! În ceea ce priveşte programul Rabla Clasic a beneficiat, anul trecut, de un număr-record de prime de casare – 50.000 de unităţi”, a afirmat ministrul Mediului, la Forumul Industriei Auto.

CITEŞTE ŞI: Cum au înnoit Rabla şi Rabla Plus 2018 parcul auto naţional

Schema de finanţare

Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus au caracter multianual şi se aplică la nivel naţional în perioada 2017 – 2019, deci cel puţin şi în acest an.

Pentru Rabla Clasic, cuantumul primei de casare este de 6.500 lei, aceasta acordându-se în funcţie de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al maşinii noi, în regim de funcţionare mixt.

Începând din septembrie 2018, prin Ordinul nr. 963/13.09.2018 al Ministerului Mediului, Ghidul de Finanţare al programului Rabla a fost modificat atât din punctul de vedere al condiţiilor de acordare a primei de casare, cât şi din cel al condiţiilor de acordare a bonusurilor.

Astfel, în anul 2019, prima de casare se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km NEDC (New European Drive Cycle, utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei Europene), în regim de funcţionare mixt, conform informaţiilor înscrise în Certificatul de Conformitate al maşinii (COC). În cazul în care în COC este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul 2017/1.151 al Comisiei Europene), prima de casare se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 140 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt.

La achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km NEDC, conform informaţiilor înscrise în COC, în 2019 se acordă şi un ecobonus de 1.000 lei. În cazul în care în COC este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, ecobonusul de 1.000 de lei se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 105 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt.

Pe de altă parte, la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, se acordă un ecobonus în valoare de 1.700 lei.

Totodată, o altă moificare adusă Ghidului de finanţare este şi introducerea condiţiei de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice (ITP) a autovehiculului uzat, la momentul depunerii dosarului de acceptare, pentru persoane juridice. Această condiţia a fost introdusă la propunerea Asociaţiei Constructorilor Auto din România – ACAROM.

„Având în vedere scopul şi obiectivele programului s-a considerat necesară introducerea, în cadrul definiţiei autovehiculului uzat, a inspecţiei tehnice periodice valabilă la momentul înscrierii la producătorul validat. Acest criteriu a fost introdus pentru a se evidenţia faptul că autovehiculul uzat şi casat în cadrul programului a circulat pe drumurile publice”, arătau, anul trecut, reprezentanţii Ministerului Mediului.

Pentru Rabla Plus, ecotichetul este de 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric şi de 20.000 lei, pentru unul hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.

În cazul în care proprietarul este acceptat în cadrul Programului Rabla şi doreşte să achiziţioneze un autovehicul electric sau hibrid prin Programul Rabla Plus, ecotichetul se poate cumula numai cu prima de casare. De altfel, modificarea Ghidului de finanţare a presupus şi introducerea prevederilor referitoare la faptul că Rabla nu se cumulează cu alte programe care finanţează sau încurajează achiziţionarea autovehiculelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate, cu excepţia Rabla Plus.

Alte schimbări aduse, în 2018, Ghidului de finanţare se referă la introducerea termenului de 60 de zile, de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat acceptate, pentru înscrierea la producătorii validaţi; apariţia spaţiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de atestare fiscală, precum şi obligaţia înmatriculării autovehiculelor noi achiziţionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea facturii de achiziţie, o prevedere valabilă doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de minimis. De asemenea, a fost eliminată data de 31 decembrie ca termen limită de valabilitate a Notei de înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus, emiterea facturii şi introducerea datelor aferente vor fi făcute în termenul de valabilitate a Notei de înscriere. Ghidul de finanţare mai prevede şi un termen de şapte zile pentru soluţionarea neconcordanţelor referitoare la informaţiile aferente cererilor de decontare depuse de către producătorii validaţi.

Totodată, începând din 2018, microbuzul a devenit autovehicul eligibil pentru casare.

Condiţii pentru persoane juridice

În programele Rabla şi Rabla Plus se pot înscrie proprietarii persoană juridică, de drept public ori de drept privat, proprietarii entitate juridică fără personalitate juridică sau proprietarii organizaţii profesionale care îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, cu sediul profesional în România. Beneficiarii primei de casare trebuie, însă, să îndeplinească următoarele şase condiţii:
– au obţinut din partea Autorităţii aprobarea dosarului de acceptare;
– s-au înscris la un producător validat în vederea achiziţionării unui autovehiculul nou, obţinând nota de înscriere;
– au predat autovehiculul uzat unui colector autorizat şi a obţinut certificatul de distrugere;
– au radiat din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat şi a obţinut certificatul de radiere;
– au prezentat producătorului validat dovada distrugerii şi a radierii din evidenţa circulaţiei a autovehiculului uzat;
– au achiziţionat autovehiculul nou de la producătorul validat care a eliberat nota de înscriere.

 

Adaugati comentariu