La fel ca Stellantis, Ford și principalele mărci occidentale, cu excepția Renault, grupul BMW a înregistrat, în primul trimestru din 2024, o cifră de afaceri în scădere cu 0,6%, în timp ce marja operațională a coborât pe segmentul auto la 8,8% față de 12,1% în 2023.
Chiar dacă producătorul german beneficiază de o strategie foarte echilibrată între modelele electrice și cele termice, profitul său net a scăzut cu peste 600 de milioane de euro în primul trimestru al anului 2024 față de aceeași perioadă a anului trecut.
Vânzările de vehicule electrice, +27,9%
În pofida creșterii semnificative a vânzărilor de vehicule electrice la 82.689 de unități (+27,9%), ceea ce aduce livrările totale la 594.533 de unități (+1,1%) în primul trimestru, BMW este afectat de costuri de producție și de costuri fixe în creștere, pe fondul concurenței acerbe.
Cifra de afaceri a grupului a fost de 36.614 milioane de euro în primul trimestru, în scădere cu 0,6% față de anul trecut, când s-a ridicat la 36.853 milioane de euro. Pe de altă parte, costurile au crescut brusc, cele aferente vânzărilor grupului urcând cu 3,3%, la 30.050 milioane euro.
Această creștere a fost determinată de majorarea costurilor de producție în segmentul auto și a cheltuielilor pentru cercetare și dezvoltare. Cheltuielile de cercetare și dezvoltare sunt legate în principal de digitalizarea și electrificarea parcului de vehicule din toate seriile de modele, precum și de dezvoltarea funcțiilor de conducere automată. Cheltuielile suplimentare de cercetare și dezvoltare au fost legate de dezvoltarea de noi modele, precum noile modele BMW X5 și NEUE KLASSE. Pe segmentul serviciilor financiare, o creștere a ratelor dobânzilor și a provizioanelor de risc mai mari legate de stabilizarea prețurilor vehiculelor rulate au avut un impact negativ asupra costului vânzărilor.
Cheltuielile de vânzare și management au crescut la 2.515 milioane de euro în perioada de raportare (2023: 2.359 milioane de euro; +6,6%). O parte din această creștere s-a datorat creșterii costurilor cu personalul și a costurilor IT.
Un bilanț financiar mediu
Profitul înainte de impozitare a fost semnificativ mai mic în primul trimestru decât în anul precedent, la 4.162 milioane euro (2023: 5.129 milioane euro; -18,9%).
Marja operațională a fost de 8,8% pentru segmentul auto, față de 12,1% în anul precedent. Constructorul german și-a reafirmat obiectivele anuale la o marjă operațională între 8% și 10% pentru segmentul auto.
Marja operațională arată cât din cifra de afaceri a companiei reprezintă profitul operațional. Este unul dintre cei mai importanți indicatori financiari, pentru că arată capacitatea companiei de a genera valoare adaugată pentru acționari. O marja de 10%, de exemplu, înseamnă că prin vânzarea unor produse sau servicii în valoare de 100 de lei a fost obținut un profit operațional de 10 lei. Sau, poate chiar mai important, că firma a reușit ca în schimbul a 90 de lei cheltuiți să încaseze 100 de lei.
CITEȘTE ȘI:
Șoferii români își doresc să aibă dreptul să întrebe unde își pot repara mașina. Sondaj
Comentați?