La Autostrada Unirii Tg. Mureş – Iaşi, autorităţile speră să lanseze licitaţia pentru realizarea Tronsonului I, Tg. Mureş – Tg. Neamţ, în 2021. Dacă lucrurile merg bine, lucrările ar putea începe chiar anul viitor.
În contextul în care, în urmă cu doi ani, a fost aprobată Legea 291/2018 pentru construcţia Autostrăzii “Unirii” Iași – Târgu Mureș, Ministerul Transporturilor a decis completarea Studiilor de Fezabilitate elaborate în perioada 2010-2011.
Potrivit ministrului de resort, Lucian Bode, patru considerente au stat la baza adoptării acestei măsuri:
– soluţiile tehnice nu mai corespund cu cerințele normelor și normativelor în vigoare;
– apariţia de modificări legislative cu privire la obținerea Acordului de Mediu;
– modificări ale reglementarilor tehnice cu privire la realizarea Studiilor Geotehnice;
– necesitatea respectării cerințelor Comisiei Europene pentru finanțarea obiectivelor de
investiție.
Pentru proiectare şi construcţie, Autostrada “Unirii” este împărţită în trei tronsoane.
Autostrada Unirii. Tronsonul I Târgu Mureş – Târgu Neamţ
Din luna mai 2019 este în derulare contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate, având un termen de realizare de 18 luni.
Finanţarea acestui contract, în valoare de 19,14 milioane de lei, este asigurată în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile.
Planul autorităţilor este ca Guvernul să aprobe indicatorii tehnico-economici până la sfârşitul acestui an, urmând ca în 2021 fie lansată licitaţia pentru desemnarea constructorului. Tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ este considerat cel mai dificil e construit, fiind sectorul care traversează munţii.
Autostrada Unirii. Tronsonul II Târgu Neamţ – Iaşi
CNAIR a înaintat o propunere privind realizarea acestui sector, strategia urmând a fi stabilită în cadrul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, spune ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
Pentru finanţarea acestui sector, România nu are bani nici pentru actualizarea Studiului de Fezabilitate. Ministrul transporturilor spune, însă, că odată ce proiectul a fost scos din lista investiţiilor pregătite în parteneriat public-privat, CNAIR poate începe demersurile pentru obţinerea fondurilor europene nerambursabile.
“Având în vedere că sectorul de Autostradă Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni a facut obiectul Hotărârii nr. 357/2018 privind aprobarea Listei proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, demersurile CNAIR de includere a studiilor pregătitoare aferente acestui sector de autostradă în portofoliul proiectelor finantaţe în cadrul POIM 2014-2020 nu au avut o finalitate favorabilă. Prin urmare, ţinând cont de modificările legislative actuale (Ordonanţa 7/2020), prin care acest sector de autostrada revine în gestiunea Ministerului Transporturilor, CNAIR va proceda la elaborarea si transmiterea cererilor de finanţare pentru activităţile de pregătire ale proiectului (completare/revizuire Studiu de Fezabilitate) imediat ce documentaţiile tehnice vor fi disponibile”, arată ministrul Transporturilor
Autostrada Unirii. Tronsonul III Iaşi – Ungheni
Pentru acest sector, inclusiv pentru realizarea conexiunii cu Podul peste Prut, este în desfăşurare procedura de atribuire a contractului pentru completarea Studiului de Fezabilitate şi elaborarea Proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor.
Perioada de implementare este de 19 luni de la primirea ordinului de începere a lucrărilor.
Finanţarea completării Studiului de Fezabilitate ar putea fi obţinută de la Comisia Europeană, CNAIR depunând cererea de finanţare la începului lunii mai. Valoarea totală a proiectului este de 8,3 milioane de lei, 85% urmând să fie acoperită din fonduri europene.
Podul peste Prut la Ungheni
Potrivit ministrului Transporturilor, documentaţia pentru lansarea procedurii de achiziţie a contractului de proiectare şi de execuţie a lucrărilor este în curs de validare de către Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi încărcare în SICAP. Perioada de implementare 24 luni de la primirea ordinul de începere a lucrărilor.
Pentru pregătirea documentaţiei tehnico-economice destinate elaborării Studiului de Fezabilitate, cu un cost de 763.800,44 lei (fără TVA), România a primit, din fonduri europene nerambursabile, suma de 649.230,37 lei.
CITEŞTE ŞI:
Terasele vor fi deschise pe 1 iunie. Sezonul estival, pe 15 iunie
Italia şi Grecia îşi redeschid obiectivele istorice, arheologice şi religioase
Mercedes-Benz E60 AMG – 200.000 de euro pentru un exemplar cu 2.300 km la bord!
Comentați?