După primele trei luni, UniCredit Leasing şi-a menţinut cota de piaţă, păstrându-şi poziţia de lider al companiilor de profil. Antoaneta Curteanu, CEO al companiei, spune că, după un 2014 în care ponderea autovehiculelor comerciale şi utilitare în portofoliu a urcat la 40%, cu 13 p.p. faţă de anul anterior, în primele trei luni din 2015 creşterea a continuat, până la 46%.
Care sunt rezultatele obţinute de UniCredit Leasing Corporation la finalul trimestrului I şi, în acest context, cum vedeţi dinamica volumului de finanţări noi pe parcursul acestui an?
Valoarea bunurilor finanţate de UniCredit Leasing Corporation a fost, în trimestrul I, de 69,8 milioane de euro, cu 31% mai mult decât în perioada similară a anului 2014.
Anul trecut, autovehiculele comerciale şi utilitare au reprezentat 40% din portofoliul nostru, comparativ cu 27% în 2013.
Tot în 2014, am finanţat 5% din vehiculele cu masa mai mare de 3,5 tone vândute în România, rămânând lideri de piaţă şi pe acest segment. În primul trimestru al acestui an, autovehiculele comerciale şi utilitare reprezintă 46% din portofoliul nostru, comparativ cu 45% în trimestrul 1 din 2014.
Ce oportunităţi de creştere vedeţi în 2015 pentru compania pe care o conduceţi?
Ne propunem – şi în 2015 – să creştem volumele finanţate, prin sprijinirea business-ului
clienţilor noştri. Ne concentrăm în zona companiilor mici şi medii, acolo unde este nevoie de finanţare pentru o creştere economică solidă. Parteneriatul cu Banca Europeană de Investiţii este una dintre acţiunile pe care le-am făcut anul trecut în acest scop.
De asemenea, ne-am propus să ne menţinem cota de piaţă – de 18,3% în 2014, cu 0,5% mai mare decât în 2013, să ne îmbunătăţim calitatea serviciilor acordate clienţilor noştrişi să ne extindem parteneriatele cu furnizorii. Vom continua să dezvoltăm produse şi campanii pentru clienţii din industriile în care suntem deja prezenţi cu o expertiză considerabilă şi, în acelaşi timp, vom susţine şi business-urile considerate de nişă, de exemplu profesiile liberale. Pentru sectorul medical oferim din acest an o soluţie tehnico-financiară integrată, cu clare avantaje competitive pentru asigurrea unor structuri complexe de finanţare şi management de proiect (consultanţă pe partea tehnică, financiară, studii de fezabilitate), oferite de specialiştii noştri cu experienţă clinică medicală şi o vastă experienţă în piaţa de echipamente medicale şi proiecte la cheie. Compania noastră a câştigat de curând Premiul de Excelenţă la categoria Innovation in Health/Finance, pentru soluţiile dedicate profesioniştilor din domeniul medical. Este vorba despre produsul de evaluare şi aprobare imediată a solicitărilor de finanţare, bazat pe gradul de recunoaştere profesională – specializarea şi experienţa medicului solicitant.
Pentru sectorul Agri, am lansat de curând un produs cu următoarele caracteristici: dobândă de 3,5% fixă în euro, respectiv de 6,5% fixă în lei; avans 10%; singura rată anul acesta; perioadă de finanţare de 72 de luni pentru tractoare şi combine sau pachete care cuprind utilaje autopropulsate. Oferta este valabilă până la 31 mai.
În zona de Fleet Management, pentru 2015 creşterea se va baza pe înlocuirea flotelor care ajung la maturitate, precum şi pe exploatarea unui segment semnificativ de creştere, cel al întreprinderilor mici şi mijlocii.
Ce impact asupra afacerilor are schimbarea reglementărilor Băncii Centrale Europene?
Banca Centrală Europeană este într-un proces de reaşezare a supravegherii ca definiţie şi aduce schimbări în zona de reglementare a sectorului financiar-bancar. În ultimii ani au avut loc câteva teste de stres, inclusiv Asset Quality Review, prin care au trecut băncile mari şi care reprezintă un exerciţiu foarte complex. Această schimbare poate fi percepută de client ca o creştere a birocraţiei. În plus, se pune accent deosebit pe cunoaşterea clientelei, urmărirea fluxurilor de numerar, verificarea clientului. Trăim într-o nouă realitate. Lucrurile se reaşează atât din punct de vedere financiar-bancar, cât şi economic. Europa se află într-o schimbare continuă. Apar noi ameninţări şi trebuie să fim pregătiţi, să ne adaptăm capitalurile, stilul de lucru cu clienţii, modul în care analizăm riscurile. Suntem într-o permanentă perfecţionare.
Care este situaţia în celelalte economii europene?
Finanţatorii din celelalte ţări europene se confruntă cu acelaşi tablou. Sunt şi aspecte locale, pentru că este importantă situaţia economică din fiecare ţară. Dar în ţările din jurul nostru, din Europa Centrală şi de Est, unde grupul UniCredit are o prezenţă mare, există un tablou similar şi aceeaşi nevoie de finanţare a economiei reale.
Ca ritm de creştere a volumului de finanţări noi, care credeţi că vor fi „vedetele anului” pe segmentul auto?
Printre vedetele anului 2015, pariem pe noile modele ale companiei Ford: Focus, Mondeo, Fiesta, Transit. Pentru acestea suntem convinşi că va exista cerere şi, deci, vom obţine o creştere a volumului de finanţări.
Investiţia într-un parc auto este una importantă pentru companii. Aţi finanţat flote în prima parte a acestui an?
În prima parte din 2015 au fost finalizate cîteva tranzacţii începute anul trecut şi, în continuare, suntem în discuţii avansate pentru finanţarea unor flote importante ca număr de maşini. În această categorie includem flotele de 90-100 de unităţi. Estimăm continuarea acestui trend şi în 2015, pentru că sunt companii ale căror parcuri auto au ajuns la momentul în care trebuie luată decizia de înlocuire.
Consideraţi că fondurile europene sunt o modalitate de finanţare concurentă leasingului sau, dimpotrivă, datorită componentei de cofinanţare leasingul financiar îşi găseşte astfel un nou culoar de dezvoltare?
Programele legate de fondurile europene pot fi programe garantate sau de cofinanţare, nerambursabile. Ambele cazuri reprezintă, pentru leasingul financiar, oportunităţi de creştere în cadrul unor noi industrii şi grupuri de clienţi. Suntem în discuţii pe partea de agricultură pentru a fi acceptaţi, ca IFN-uri, în programele de finanţare cu fonduri europene. Se va vedea clar o revigorare când lucrurile vor intra într-o normalitate. Sumele acestea nu numai că vor finanţa proiectele în sine, ci vor debloca şi o parte din fluxurile de numerar aferente. Indiferent de varianta de finanţare agreată în final, faptul că acel proiect se va dezvolta va conduce la fluidizarea numerarului şi, deci, toată lumea va avea de câştigat. Atunci oamenii vor începe să aibă încredere şi vor investi în active noi.
Şi în cazul componentei de cofinanţare, credeţi că leasingul este o soluţie mai flexibilă pentru companii în comparaţie cu creditul?
Leasingul este, în general, o soluţie mai simplă şi uşor de accesat, principala modalitate de garantare fiind activul care face obiectul finanţării.
Ce aşteptări aveţi de la 2015 în ceea ce priveşte mediul de business românesc?
Ne dorim stabilitate politică, deblocarea proiectelor naţionale strategice şi un cadru legislativ care să încurajeze întreprinzătorii mici şi medii să abordeze cu încredere proiectele pe care le-au amânat în ultimii ani.
Care sunt provocările momentului pentru UniCredit Leasing Corporation?
Printre provocările momentului aş enumera creşterea volumelor finanţate; prin sprijinirea business-ului clienţilor noştri, menţinerea/creşterea cotei de piaţă; îmbunătăţirea calităţii serviciilor noastre şi a vitezei de aprobare/finanţare; inovaţiile şi simplificarea proceselor; extinderea parteneriatelor cu vendorii; loializarea clienţilor. Referitor la acest ultim aspect, la UniCredit Leasing Corporation, peste 40% dintre clienţi sunt clienţi recurenţi, adică se întorc după finalizarea contractelor să încheie altele noi. Tot o provocare pentru noi este şi dezvoltarea produselor către industrii de nişă.
Totodată, vom lansa noi campanii în condiţii competitive pentru finanţări acordate din cea de-a doua tranşă de la Banca Europeană de Investiţii.
În luna iunie 2014 ati contractat o linie de finanţare de la BEI, în valoare de 50 de milioane de euro, în două tranşe. Puteţi să ne daţi câteva detalii referitor la finanţările acordate?
Beneficiarii fondurilor au fost întreprinderile mici şi mijlocii cu o cifră de afaceri de maximum 50 de milioane de euro şi un număr mai mic de 250 de angajaţi. Ne-am dorit o repartizare cât mai echilibrată a fondurilor, astfel încât să acoperim cât mai multe sectoare economice. Sumele acordate au fost utilizate pentru achiziţionarea de echipamente productive noi, inclusiv flote, singura condiţie existentă fiind de a direcţiona către sectorul agriculturii minim 10% din fonduri. Maturitatea liniei de finanţare este de cinci ani. Prima tranşă a împrumutului – 25 de milioane de euro – a fost deja utilizată, iar în 2015 derulăm noi campanii de finanţare în condiţii avantajoase, pentru utilizarea celei de-a doua tranşe de 25 de milioane de euro.
(Interviu publicat în revista Flote Auto, mai 2015)
Comentați?