Antoaneta Curteanu, UniCredit Leasing Corporation: Prin leasing financiar se găsesc mai uşor soluţii de finanţare

Optimismul jucătorilor din sectorul de leasing financiar a revenit, iar liderul pieţei nu face excepţie. Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing Corporation, consideră că leasingul este mai flexibil decât creditul bancar şi îşi găseşte cu mai multă uşurinţă locul pe piaţa finanţărilor.

AEx Flote: Aţi sesizat în prima parte a anului o creştere a interesului companiilor de a-şi reînnoi parcul auto?

Antoaneta Curteanu: Prima parte a anului 2014 a fost neaşteptat de dinamică în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, aducând un plus de finanţări pentru autoturisme, însă creşterea semnificativă a fost înregistrată pentru finanţările de vehicule comerciale, uşoare şi grele, precum şi pentru finanţările de echipamente, în special pentru cele specifice domeniului agricol.
În ansamblu, piaţa de leasing financiar a crescut în primul trimestru cu aproximativ 28% şi, în continuare, UniCredit Leasing Corporation îşi păstrează poziţia de lider pe această piaţă, cu o cotă de 18% din totalul tranzacţiilor noi. Suntem bucuroşi că lucrurile se mişcă şi că anul acesta vedem deja un dinamism mai mare comparativ cu 2013, când piaţa a scăzut, per total, cu 9%. Ne-am pus mai multe speranţe în economie, iar trimestrul I chiar a fost unul bun. Este adevărat, nu este o tendinţă generală, pentru că sunt doar câteva industrii care merg mai bine şi care primesc investiţii. Însă privim cu optimism evoluţia pieţei de leasing în 2014, mai ales că necesarul de finanţări şi de investiţii în economie este foarte mare.

 

AEx Flote: Există un portret robot al companiei care preferă achiziţia de autovehicule prin leasing financiar? Este adevărat că societăţile mari preferă leasingului operaţional, iar cele de dimensiuni mai mici, pe cel financiar?

Antoaneta Curteanu: Leasingul financiar şi cel operaţional sunt două instrumente financiare distincte care, în funcţie de nevoile clientului, pot fi accesate atât de societăţile mari, cât şi de cele de dimensiuni mai mici. Strategia noastră de vânzări este construită îin funcţie de nevoile clienţilor, având la dispoziţie o gamă variată de produse de finanţare, leasing financiar sau operaţional, în euro sau în lei, cu dobândă fixă sau variabilă, pe care să le oferim clienţilor noştri existenţi sau potenţiali.
Eu consider însă că produsul de leasing financiar este mai flexibil decât finanţarea bancară pe termen mediu şi lung. Dincolo de profilul clientului, IMM sau întreprindere mare, dincolo de analiza de risc, de verificarea indicatorilor şi a planului de afaceri, noi luăm în calcul la evaluarea unei tranzacţii şi profilul activului pe care îl finanţăm – vehicul, camion sau echipament de producţie. Dacă activul este foarte bun, are valoare de remarketare, există piaţă second hand, atunci pentru noi este mult mai uşor să găsim o soluţie de finanţare. În economiile dezvoltate din Europa, finanţările prin leasing contribuie chiar şi cu 5% în total PIB. Anul trecut, în România, volumul finanţărilor noi a fost de 1,3 miliarde de euro, ceea ce a însemnat sub 1% din PIB. Deci este loc mare de creştere şi, fiind un produs care completează finanţările bancare, în aceasta perioadă îşi găseşte locul mult mai uşor.

 

AEx Flote: Care sunt principalele vulnerabilităţi ale companiilor care doresc să-şi finanţeze autoturismele prin leasing financiar, dar nu se califică pentru primirea finanţării?

Antoaneta Curteanu: În funcţie de tipul bunului finanţat, motivele pentru care nu putem intra într-o tranzacţie cu un client pot varia. În general, cele mai des întâlnite motive pentru care clienţii nu sunt eligibili sunt: istoricul companiei sau al acţionarilor/administratorilor în Centrala Riscurilor de Credit şi situaţia financiară a companiei – istoric redus, cifra de afaceri, profitabilitate, grad de îndatorare.
Vreau însă să punctez faptul că, pe de o parte, companiile au nevoie de investiţii, de retehnologizare, de flote noi, de reînnoiri, iar, pe de alta, firmele de leasing au lichidităţi şi vorbim aici în primul rând despre noi, care avem surse de finanţare foarte generoase. Chiar am semnat un contract cu Banca Europeană de Investiţii pentru o linie de finanţare de 50 de milioane de euro. Deci avem un plus de fonduri pentru a fi plasate. Aşa cum spuneam, pe de o parte există cerere, pe de altă parte există ofertă. Dar ceva se întâmplă în mecanismul acesta de întâlnire între firmele finanţatoare şi piaţă, întrucât numărul de tranzacţii eligibile este destul de mic. Chiar dacă există cerere pentru finanţare, chiar dacă există lichiditate în sistemul financiar, există totuşi o nealiniere pe care încercăm să o înţelegem. Piaţa financiară nu este numai reglementată, ci devine super-reglementată. Există cerinţe de provizionare şi de capitalizare tot mai stricte, există cerinţe noi de raportare din ce în ce mai detaliate şi mai frecvente, iar noile norme ale Autorităţii Bancare Europene vor creşte această supraveghere asupra întregului sistem bancar european. Regulile sunt foarte stricte, clare şi rigide. Pe de altă parte, în piaţa de business, unde activează companiile care au nevoie de finanţarea noastră, nu există reguli la fel de clare. Continuă procesul insolvenţelor, continuă neplăţile între firme. Cu alte cuvinte, comportamentul de business nu este la fel de riguros. Etica în afaceri nu este puternică. Găsim greu acele tranzacţii cu profil de risc scăzut pe care să le finanţezi şi în care să investeşti. Şi atunci, eu cred că este nevoie şi în mediul de afaceri de mai mult lobby, de mai multă educaţie. De câte ori o companie mare nu plăteşte, se declanşează, ca într-un domino, un lanţ de neplăţi, ceea ce face ca o firma astăzi finanţabilă să devină insolventă într-o lună. Iar în astfel de situaţii, firma finanţatoare sau banca trebuie să constituie provizioane, care, în final, duc la pierderi. Este un lanţ al slăbiciunilor care trebuie reglat de ambele părţi, nu numai de către finanţatori. Jucătorii din piaţa de leasing se luptă să crească, încearcă să finanţeze mai mult, dar ca să ajungă la acele tranzacţii în care finanţările sunt rambursate în termenii agreaţi şi care, ulterior, permit continuarea parteneriatului printr-o nouă finanţare, parcurg un drum foarte spinos.

 

AEx Flote: Lipsa lichidităţilor generate de blocajul financiar este principala cauză a întârzierilor la plata ratelor?

Antoaneta Curteanu: Principala cauză este întradevăr lipsa lichidităţilor cauzată în principal de întârzieri în recuperarea creanţelor clienţilor, predictibilitatea redusă pe termen mediu şi lung atât la nivel macro, cât şi la nivel micro – piaţa pe care clientul activează, dependenţa afacerii de anumiţi clienţi sau caracterul sezonier al afacerilor. În plan secund mai pot exista şi alte cauze pentru întârzierile la plata ratelor însă recurenţa acestora este redusă.

 

AEx Flote: Ce fel de soluţii aplicaţi în cazul clienţilor-persoane juridice care au probleme cu plata ratelor, dar vor să-şi salveze contractul de leasing?

Antoaneta Curteanu: Avem o abordare proactivă faţă de clienţi, în sensul analizării oportunităţilor de reeşalonare şi rescadenţare a contractelor. Soluţiile sunt personalizate în funcţie de client şi de motivele pentru care acesta este în dificultate de plată. Cel mai des practicate sunt: perioada de graţie, prelungirea perioadei de finanţare, reeşalonarea datoriilor pe perioada convenită cu clientul sau extinderea scadenţei facturilor de plată.
Una dintre greşelile pe care le fac cei care nu mai pot plăti este că nu comunică cu finanţatorii, mai ales că aceştia au şi rol de consultant. Când ştii din timp, te poţi pregăti. De multe ori aflăm din ziare sau din alte surse despre dificultăţile întâmpinate de companii, iar o dată răul întâmplat aproape că nu mai avem ce să facem. Dacă clienţii noştri vin din timp să discutăm şi să analizăm problemele apărute, găsim soluţii de restructurare, de rescadenţare sau construim o altă structură a leasingului care să fie mai uşor de rambursat. Dar dacă vin la sfârşit, după ce s-a declanşat insolvenţa sau chiar falimentul, ne este foarte greu să mai intervenim.

 

AEx Flote: Care sunt condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească aceşti clienţi-persoane juridice pentru a obţine o astfel de restructurare a contractelor?

Antoaneta Curteanu: Comunicarea cu finanţatorul dintr-o fază incipientă pentru a găsi împreună soluţia cea mai adecvată problemei cu care ei se confruntă, să îşi dorească continuarea relaţiei contractuale cu finanţatorul, să fie transparenţi în a oferi informaţiile necesare finanţatorului şi să îşi respecte angajamentul de plată convenit de comun acord.
Principalele elemente, dar nu limitativ, pe care le analizăm în cazul unei solicitări de restructurare sunt: dintr-o analiză financiară să rezulte o diminuare a activităţii cu impact în recuparea creaţelor de la clienţi; un comportament de plată relativ bun până la momentul întâmpinării greutăţilor.

 

AEx Flote: Vedeţi în viitor o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte evaluarea bonităţii potenţialilor clienţi persoane juridice? Adică credeţi că finanţatorii vor începe să se uite mai mult la potenţialul afacerii şi mai puţin la istoricul situaţiei financiare, înrăutăţită de anii de criză?

Antoaneta Curteanu: Având în vedere că situaţia economică a României este pe un trend crescător şi de stabilizare, fapt care are impact direct în gradul de predictibilitate al afacerilor, există premise să îmbrăţişăm o astfel de schimbare de paradigmă. Bineînţeles că această schimbare se va face treptat şi prudent pe domenii stabile în ultima perioadă: agricol, medical sau transporturi.

 

AEx Flote: Aţi primit de curând o linie de finanţare de la Banca Europeană de Investiţii. Sunt mai ieftine finanţările acordate din fonduri BEI, dat fiind faptul că instituţia are un rating AAA?

Antoaneta Curteanu: Sunt câteva avantaje, dar n-aş putea să spun că există o diferenţă foarte mare între aceste finanţări şi cele pe care le avem de la acţionarii noştri. Însă este o lichiditate în plus şi o serie de sectoare vor fi încurajate prin această finanţare. Nu numai costul reprezintă un avantaj, ci şi know-how-ul pe care îl obţinem pentru a finanţa sectoarele respective. Este un mare interes din partea jucătorilor internaţionali de a finanţa România, mai ales că şi ratingul nostru s-a îmbunătăţit şi banii tind să se ieftiească. Din păcate, riscul de business al României nu este perceput prea jos. Acest ritm al insolvenţelor care nu se domoleşte, comportamentul de plată, indisciplina, nevoia de provizionare nu aşează România pe planul unei ţări foarte sigure din punctul de vedere al investitorilor. De aceea este nevoie de parteneriat local, aşa cum face BEI cu UniCredit Leasing Corporation. Într-adevăr, există lichiditate în jurul nostru, mulţi investitori vor să înceapă afaceri, dar au nevoie de expertiza locală a unui jucător care cunoaşte clienţii şi are reţea de sucursale, pentru că este foarte important ca plasamentul acestor bani să fie realizat într-un mediu cunoscut.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, iunie 2014)

Adaugati comentariu