Comisia Europeană a amendat Daimler, Volvo/Renault, Iveco și DAF cu 2,93 mld. euro

Comisia Europeană a ajuns la concluzia că MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco și DAF au încălcat legile antitrust, în condițiile în care timp de 14 ani au fixat prețurile și au obligat clienții să suporte costurile pentru îndeplinirea standardelor de mediu.



leasing

Pentru aceasta, CE i-a sancționat cu cea mai mare amendă din istoria Uniunii Europene, 2,93 miliarde de euro.

MAN, subsidiară a Volkswagen, nu a fost amendat, întrucât a dezvăluit autorităților de la Bruxelles existența cartelului. Ceilalți producători de camioane și-au recunoscut implicarea și au fost de acord să soluționeze cauza. Daimler și DAF vor primi amenzi de un miliard de euro, respectiv 753 milioane de euro, în timp ce Volvo/Renault și Iveco vor plăti amenzi de 670 milioane de euro, respectiv 495 milioane de euro.

Este inacceptabil ca firmele MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco și DAF, responsabile pentru 90% dintre camioanele de tonaj mediu și mare produse în Europa, să fie parte a unui cartel, în loc să concureze una cu alta”, a declarat comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager.

Transportul rutier de mărfuri este o parte esențială a sectorului european al transporturilor și competitivitatea sa este condiționată de prețurile vehiculelor utilizate de către transportatori. Decizia Comisiei Europene se referă în mod specific la piața camioanelor medii (cu o greutate cuprinsă între 6 și 16 tone) și grele (cu o greutate de peste 16 tone).

Investigația Comisiei a arătat că MAN, Volvo / Renault, Daimler, Iveco DAF s-au angajat într-o înțelegere cu privire la:

  • coordonarea prețurilor ”brute de listă” pentru camioanele medii și grele medii în Spațiul Economic European (SEE). Nivelul „brut de listă”se referă la prețul de fabrică al camioaneloe, astfel cum este stabilit de către fiecare producător. În general, aceste prețuri reprezintă baza de stabilire a prețurilor în industria de camioane. Prețul final plătit de către cumpărători este apoi bazat pe ajustări ulterioare, efectuate la nivel național și local, la aceste prețuri brute de listă.
  • calendarul pentru introducerea tehnologiilor de emisii pentru camioanele medii și grele, pentru a se conforma standardelor europene mai stricte (de la Euro III până la Euro VI, care se aplică în prezent)
  • transferul către clienți al costurilor pentru tehnologiile de emisii necesare conformării standardelor europene mai stricte (de la Euro III până la Euro VI, care se aplică în prezent).

Încălcarea legislației (infringement) a acoperit întregul SEE și a durat 14 de ani, din 1997 până în 2011, când Comisia a efectuat inspecții inopinate la sediul firmelor.

Potrivit Comisiei Europene, între 1997 și 2004, au avut loc întâlniri la nivel de senior manager, uneori în cadrul târgurilor comerciale sau a altor evenimente. Acest lucru a fost completat de conversații telefonice. Începând din 2004, înțelegerea a fost organizată prin intermediul unor filiale germane ale producătorilor de camioane, schimbul de informații având loc în general, pe cale electronică.

De-a lungul celor 14 ani, discuțiile dintre companiile au acoperit aceleași subiecte, și anume creșterile prețurilor din „lista brută”, calendarul pentru introducerea noilor tehnologii de emisie și transmiterea către clienți a costurilor pentru aceste tehnologii.

”Decizia urmează trimiterii unei Declarații de obiecții către producătorii camioane în noiembrie 2014. În cadrul acestei investigații, au fost deschise proceduri și în ceea ce privește Scania. Scania nu este acoperit de această decizie și, prin urmare, ancheta va continua în conformitate cu procedura standard privind cartelul pentru această societate”, arată Comisia Europeană.

 

Adaugati comentariu