Analiză de piață: Ce model compact achiziționăm?

Dacă un automobil de clasă mică nu este suficient, iar clasa medie este prea mult, pentru parcurile auto cea mai la îndemână ofertă o are clasa compactă.



Până nu demult, cea mai răspândită sau, cu siguranță una dintre cele mai prezente mașini de companie, era Volkswagen Golf. Acum, după ce de câțiva ani am experimentat ce înseamnă să fii scuturat financiar serios, dacă facem un sondaj rapid pe stradă vom constata că cele mai multe vehicule inscripționate cu însemne de firmă sau chiar corporate sunt Dacia Logan.

Dacă luăm la bani mărunți un raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autohevicule (APIA) vom constata că ambele modele despre care am amintit sunt pioni importanți în analizele de piață ale clasei compacte. În numărul trecut al revistei noastre am făcut o analiză a segmentului de piață acoperit de clasa mică, în care precizam că pentru o utilizare preponderent urbană, un automobil din acea clasă este ideal. Ce se întâmplă atunci când ai de efectuat și drumuri ceva mai lungi, ori ai rute urbane pe care trebuie să le parcurgi cu pasageri? În situațiile acestea este ideal să te reorientezi și să urci o clasă mai sus, către segmentul compact al pieței auto.

Aici nimerim în patria automobilelor cu caroserie de tip hatchback. Sigur, majoritatea modelelor sunt disponibile în mai multe versiuni de carosare, dar cea mai populară declinare, la nivel european chiar, este cea cu trei/cinci uși. De ce? Pentru că poate oferi spațiul pe care îl oferă și un sedan în habitaclu, și poate compensa perfect un spațiu ceva mai mic de depozitare în portbagaj printr-o siluetă mai zveltă, mult mai ușor de strecurat prin oraș; sau de parcat, spre exemplu. Un alt avantaj al hatch-urilor este că sunt și pe gustul șoferițelor, din aceleași considerente dimensionale.

analiza compacteMai mult, în ultimii ani clasa compactă s-a dezvoltat simțitor, în sensul că au pătruns multe echipamente și tehnologii de ultimă oră, fiind din ce în ce mai multe automobile care oferă dotări pe care alți producători le asigură doar modelelor mult mai mari (din clase superioare). Așa se justifică și prețurile care pot atinge valori greu de conceput altă dată. Și ne vom raporta tot la Volkswagen Golf, pentru că vrem, nu vrem, este universal acceptat ca fiind etalonul compactelor. Cel mai ieftin exemplar pornește de la aproape 6.000 euro, dar dacă vrei o motorizare de top, căreia să-i asezonezi și câteva accesorii în ton, fii pregătit să primești o notă de plată care poate depăși chiar 40.000 euro. Și nici măcar nu ne referim la un GTi.

La polul opus joacă Dacia, care oferă un automobil just, fiabil și ușor de întreținut financiar – Logan – la un preț de pornire de aproape 7.000 euro. Sigur, nu se îngrămădesc mulți la un Logan fără opțiuni, dar și acest aspect este stăpânit bine de Dacia, care-ți poate oferi, să zicem, un sistem multimedia cu ecran tactil, opțiune care costă doar 300 euro. Așa se face că flotele de Logan sunt din ce în ce mai prezente, pentru că ne gândim doar că la prețul de pornire al altor modele, Dacia îți asigură un Logan cam cu de toate (dotări de bun simț, fără exagerări, desigur).

10. Chevrolet Cruze – 14.765 euro, TVA inclus

chevrolet cruzeMotorizare: 1.6 i/117 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 9/5,3/6,6; Garanție oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): scaune șofer și pasager reglabile pe șase direcții, coloană de direcție reglabilă, geamuri electrice față, închidere centralizată, computer de bord, aer condiționat.

Chevrolet Cruze va deveni o afacere foarte interesantă pentru cei care pândesc ofertele speciale. Asta pentru că producătorul de origine nord americană a anunțat deja oficial părăsirea pieței europene, deci este de așteptat ca acestea să fie din ce în ce mai generoase. Cruze este disponibil în versiuni de caroserie sedan, hatchback și break, iar unul dintre avantajele sale majore este că propune echipări destul de generoase. Motorizarea de bază este departe de a fi la prima tinerețe, producând doar 117 CP din 1,6 l, dar are avantajul că este fiabilă și nici nu are un cost foarte ridicat de achiziție. Alte aspecte la care Cruze se prezintă foarte bine sunt spațiul interior generos și gradul de confort oferit.

9. Seat Leon – 14.449 euro, TVA inclus

seat leonMotorizare: 1.2 TSI/86 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 6,5/4,4/5,2; Garanție oferită de producător: 2 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): volan reglabil, scaun șofer reglabil, aer condiționat, geamuri față electrice, sistem multimedia cu touchscreen, oglinzi electrice și încălzite, senzori de presiune roți.

Seat Leon este, în actuala formă, una dintre cele mai tentante oferte din clasa compactă. Construit pe aceeași platformă cu noul VW Golf și cu Skoda Octavia, spaniolul oferă un plus de personalitate prin aspectul rafinat și îndrăzneț. Calitatea interiorului este de top, cu finisaje de clasă superioară, dar atmosfera este preponderent sobră. Din punct de vedere mecanic, modelul dispune de un șasiu foarte bine echilibrat și de o gamă de motorizări moderne și eficiente. Nici dotările standard nu sunt un capitol de neglijat, echiparea fiind tentantă. Este un automobil care se pretează foarte bine șoferilor mai tineri sau celor care vor un plus de personalitate de la mașina din dotare.

8. Suzuki SX4 – 10.350 euro, TVA inclus

suzuki sx4Motorizare: 1.6 i/120 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/mixt): 7,9/5,1/6,2; Garanție oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): aer condiționat, servodirecție, comenzi pe volan, geamuri electrice față, oglizi electrice și încălzite, radio CD cu MP3 player, sistem audio cu opt incinte.

Suzuki SX4 este genul de automobil „silent killer”; fără să epateze, fără să iasă în evidență foarte mult, poate fi văzut foarte des pe străzi. Iar acest aspect se datorează în principal filosofiei celor de la Suzuki de a-ți oferi „mult” automobil la banii pe care îi oferi, adică prețuri foarte avantajoase și echipamente pentru care în alte showroom-uri plătești serios. Automobilul are și marele avantaj că poate fi echipat cu sistem de tracțiune integrală, iar gabaritul destul de compact, la pachet cu poziția mai înaltă la volan, sunt aspecte ce cântăresc destul de mult în ochii doamnelor. Deși se apropie de finalul ciclului de viață, calitatea interiorului este încă destul de bună și nici cu fiabilitatea nu stă prost, aspecte ce pot cântări în ochii cumpărătorilor chibzuiți.

7. Opel Astra – 14.840 euro, TVA inclus

opel astraMotorizare: 1.4 i/ 87 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 7,1/4,6/5,5; Garanție oferită de producător: 2 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecție): oglinzi electrice și încălzite, geamuri electrice față, aer condiționat manual, ESP, banchetă rabatabilă și fracționabilă, airbag-uri frontale și laterale.

Opel Astra este și a fost unul dintre cele mai populare modele din clasa compactă în România. Asta și pentru că în cazul modelelor second-hand oferă un raport foarte bun preț/echipare. Deși încă tânăr ca aspect, modelul este trădat de unele aspecte constructive, capitole la care își arată vârsta. Stă foarte bine la fiabilitate, fiind apreciat și de organismele specializate din Germania. Nu excelează la capitolul ergonomie, în principal din cauza consolei centrale aglomerată de butoane și nici unele materiale nu au fost alese foarte inspirat, modelul părând prea puțin solid din loc în loc. Gama de motorizări este ofertantă, fără a impresiona cu agregate ultra-moderne, cei de la Opel mizând în principal pe unități care au confirmat în timp.

6. Skoda Rapid – 11.045 euro, TVA inclus

skoda rapidMotorizare: 1.2 MPI/75 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 8/4,5/5,8; Garanție oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/94% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): aer condiționat manual, banchetă rabatabilă, geamuri electrice față, sistem ISOFIX, servodirecție, priză 12 V, radio CD cu MP3 player.

Skoda Rapid este fratele mai mic al Octaviei și este modelul care se încadrează mai bine, ca și gabarit, în clasa compactă. Cu o prezență cuminte, Rapid oferă un interior solid, ergonomic, cu materiale nu foarte moi, dar care vor rezista bine în timp. Este un automobil confortabil și comunicativ cu șoferul în timpul mersului. Pentru cei care doresc o alternativă la sedan, Skoda a lansat de curând o versiune de caroserie hatchback pentru Rapid, botezată Spaceback, care ar putea fi primită foarte bine de cei care administrează parcuri auto. Modelul are de partea sa și fiabilitatea caracteristică mărcii și rețeaua foarte puternică de dealeri și service-uri pe care Skoda o are în România.

5. Dacia Logan MCV – 7.890 euro, TVA inclus

dacia logan mcvMotorizare: 1.2/75 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 7,7/4,9/5,9; Garanție oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate satisfăcătoare în clasă; Dotări standard (selecție): ASR, ESP, AFU, banchetă rabatabilă și fracționabilă, lumini de zi, direcție asistată, tetiere reglabile, airbag-uri frontale și laterale.

Dacia Logan MCV începe ușor-ușor să-și facă loc și printre preferințele românilor, după ce pe piețele occidentale a făcut figuri foarte frumoase, fiind o ofertă greu de trecut cu vederea, mai ales datorită prețului imbatabil. Noua generație a rezolvat și problema design-ului, îndepărtându-se considerabil de aspectul prea muncitoresc al predecesoarei. La interior s-a acordat mai multă atenție detaliilor, iar, pentru prima dată în cazul unui break Dacia, sunt disponibile unele dotări care sporesc gradul de confort al pasagerilor. Spațiul interior este generos, garda la sol este un aliat în cazul parcării pe bordurile din România, iar motorizările diesel dCi pot fi alegeri perfectă pentru un proprietar cu spirit de aventură dezvoltat.

4. Ford Focus – 16.450 euro, TVA inclus

ford focusMotorizare: 1.0/100 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 6/4,2/4,9; Garanție oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/92% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecție): ABS+EBA+ESP, închidere centralizată, Torque Vectoring Control, computer de bord, aer condiționat, indicator schimbare treaptă, ECO Mode.

Ford Focus trăiește zilnic cu coșmarul VW Golf, dar prin intermediul actualei generații a reușit să pună mari probleme teutonului în rapoartele de vânzări. Focus este cam cel mai dinamic model compact, fiind conceput în principal pentru plăcerea șofatului. Odată cu facelift-ul primit recent, Focus va deveni și cel mai tehnologizat model din segment. Dacă în momentul în care a fost anunțată, motorizarea EcoBoost de 1 litru a fost privită cu reticiență, testele ulterioare au dovedit că și o compactă cu motor de 999 cm3 poate emite pretenții de sportivitate. Pentru cei nemulțumiți și de asta, va fi oferită de acum și motorizarea EcoBoost de 1,5 l, care poate dezvolta 150 sau 180 CP, iar transmisia automată Powershift are de acum și padele pe volan.

3. Volkswagen Golf – 15.729 euro, TVA inclus

vw golfMotorizare: 1.2 TSI/86 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 5,9/4,2/4,9; Garanție oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/94 % protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate mult peste media clasei; Dotări standard (selecție): ABS, ESC, ASR, aer condiționat, computer bord, radio CD cu MP3, oglinzi electrice, geamuri electrice, sistem start-stop.

Despre Volkswagen Golf este dificil să mai spui ceva, la cât este de notoriu în Europa. Este modelul care a inventat, practic, această clasă de automobile. Deși a păstrat, cu fiecare dintre cele șapte generații, o imagine cuminte, sobră, a știut de fiecare dată să ofere rețeta ideală pentru un hatch. Mereu bine echilibrat, confortabil și destul de dinamic totodată, Golf a fost întotdeauna printre amfitrionii testelor comparative. Noua generație este construită pe platforma comună VAG – MQB – și are în ofertă motorizări și transmisii moderne și eficiente. Habitaclul poate fi echipat opulent, chiar, și mulțumită simplității constructive rămâne în continuare un etalon de ergonomie și organizare.

2. Skoda Octavia – 14.431 euro, TVA inclus

skoda octaviaMotorizare: 1.2 TSI/86 CP; Consum de carburant (urban/extra-urban/ mixt): 6,5/4,4/5,2; Garanție oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/93% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei.; Dotări standard (selecție): computer de bord, geamuri electrice față, aer condiționat manual, ISOFIX, priză 12 V, centuri de siguranță pretensionate, AFU.

Skoda Octavia a schimbat generația, nu și succesul. Mai mare, mai bine echipată și finisată, modelul cu ADN ceho-german este cel mai de succes automobil compact de import din România. Un vehicul foarte spațios, cu un aspect clasic și cu pretenții premium, pe alocuri, Octavia se poate preta foarte ușor nevoilor unei mașini de companie. Finisările interioare sunt de foarte bună calitate, iar echipările de top sunt bogate. Sub capotă pot fi găsite motorizări TSI sau TDI de ultimă generația, iar când vine vorba de transmisii, cea mai atractivă este varianta DSG (cu dublu ambreiaj). Pentru cei care nu vor o caroserie sedan, Skoda oferă un Combi sau o versiune Scout, care este echipată cu sistem de tracțiune integrală.

1. Dacia Logan de la 6.890 euro, TVA inclus

dacia loganMotorizare: 1.2/75 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 7,7/4,9/5,9; Garanție oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate satisfăcătoare în clasă; Dotări standard: ASR, ESP, airbag-uri frontale și laterale, direcție asistată, faruri de zi, AFU, roată de rezervă de dimensiuni normale, alertă prindere centura de sigurață.

Dacă în clasa mică Sandero este cel mai popular model, Dacia recidivează și în clasa compactă, unde Logan este cap de afiș. Automobilul care a făcut uitată în România vechea berlină 1310 a ajuns la cea de-a doua generație. Dacă platforma constructivă și motorizările n-au primit modificări radicale, s-a lucrat mult la partea de aspect și la dotări. Deși pare ciudat la prima vedere, Logan poate fi echipat acum chiar și cu sistem multimedia cu ecran tactil. Costurile de achiziție și exploatare ulterioară îl recomandă ca pe un vehicul fără rival din perspectiva flotelor auto, iar acest lucru se observă din ce în ce mai des în mediul de afaceri. Tot Logan a contribuit la transformarea Dacia într-unul dintre principalii exportatori ai țării.

Alternative

nissan qashqaiNissan Qashqai – 18.690 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/115 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 6,9/4,9/5,6; Garanție oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/88% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): Nissan Connect, geamuri electrice, cruise control, sistem Stop&Start, computer bord, comenzi volan, aer condiționat, închidere centralizată.

 

peugeot 308Peugeot 308 – 12.895 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/82 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 6,3/4,2/5; Garanție oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/92% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): ABS, aer condiționat manual, computer bord, senzori presiune pneuri, geamuri electrice față, oglinzi electrice, regulator+limitator de viteză.

 

toyota aurisToyota Auris – 14.624 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.33/99 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 7/4,7/5,5; Garanție oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/92% protecție pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecție): computer de bord, aer condiționat automat, oglinzi electrice și încălzite, scaune încălzite, geamuri electrice față, sistem Follow me home, banchetă fracționabilă.

 

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Adaugati comentariu