Parcul auto al companiilor are nevoie de 300.000 de autovehicule noi

Contextul economic dificil a amânat multe decizii de „întinerire” a parcurilor auto. Jucătorii din piaţa de leasing operaţional spun însă că procesul de reînnoire a flotelor este necesar pentru că în configuraţia constructivă a autovehiculelor noi apar numeroase inovaţii tehnice care sporesc siguranţa, diminuează costurile de întreţinere şi consumul de combustibil.



Importurile masive de autovehicule second hand nefiscalizate, scăderea puterii de cumpărare şi revirimentul amânat al economiei care a întârziat investiţiile majore sunt câteva dintre motivele care au dus la “îmbătrânirea” fără precedent a parcului auto. Statisticile Direcţiei de Înmatriculare a Vehiculelor anunţă periodic noi recorduri privind vârsta tot mai înaintată a maşinilor care circulă pe şoselele României. Practic, la finalul anului trecut, în parcul auto naţional se regăseau 4,15 milioane de vehicule mai vechi de 9 ani, 3,24 de milioane dintre acestea fiind autoturisme.

Pe grupe de vârsta, se observă că majoritatea autoturismelor (1,54 milioane) au o vechime cuprinsă între 6 – 10 ani, numărul lor crescând cu 144.463 de unităţi faţă de sfârşitul anului precedent. Mai mult, pe locul secund se poziţionează autoturismele cu vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani: 1,135 milioane de unităţi, cu o creştere anuală de 160.650 de maşini.
Cum principalii cumpărători de autovehicule au devenit, după declanşarea crizei, societăţile comerciale, parcul lor auto ar trebui să fie mult mai tânăr decât media naţională, de 9,5 ani.

La nivelul companiilor situaţia este, aparent, una mai bună. Spun aparent, pentru că au existat investiţii constante în această direcţie în perioada în care contextul economic a fost unul favorabil, însă, în ultimii ani, multe companii au preferat să prelungească durata de utilizare a flotei existente, în detrimentul reînnoirii parcului auto. Consider, totuşi, că în momentul actual, sunt destule companii în România care ar trebui să ia în considerare înlocuirea flotei, atât din punctul de vedere al costurilor de operare, cât şi în ceea ce priveşte valoarea de piaţă a autovehiculelor din parcul auto existent”, spune Adrian Lăcătuş, directorul general al BCR Fleet Management, compania din cadrul Grupului BCR specializată în servicii de leasing operaţional şi administrare de flote.

Potrivit datelor BT Operaţional Leasing, parcul de autoturisme şi autovehicule comerciale până în 3,5 tone ce aparţine societăţilor comerciale este de aproximativ 2 milioane de unităţi şi are o vechime medie de circa 5 ani.

Probabil cel puţin 15% din acest parc, adică 300.000 unităţi, ar trebui înlocuite, cel puţin pentru optimizarea costurilor”, explică Cristian Gâlă, preşedinte director general BT Operaţional Leasing, companie membră a Grupului financiar Banca Transilvania. În opinia sa, reînnoirea flotelor auto companiilor este motivată de aparţia în configuraţia constructivă a autovehiculelor a numeroase inovaţii tehnice care sporesc siguranţa, diminuează costurile de întreţinere şi consumul de combustibil.

O soluţie de optimizare a cheltuielilor

De altfel, conceptul de optimizare al costurilor a devenit pentru toate companiile, indiferent de domeniu şi locaţie, o condiţie sine qua non a supravieţuirii în aceste timpuri marcate încă de criză. Iar în cazul autovehiculelor, acest principiul îşi găseşte foarte uşor materializarea prin intermediul leasingului operaţional cu servicii incluse. Mai ales că jucătorii consideră că avantajele finanţării unei flote prin această soluţie nu sunt deloc de neglijat.

“Un produs de leasing operaţional cu servicii integrate oferă în egală măsură avantaje financiare, cât şi logistice. Costurile cu flota auto pot fi diminuate datorită externalizării serviciilor de administrare. Nivelul costurilor depinde de o serie de factori: parametrii contractuali, opţiunea pentru vehicule, serviciile ataşate contractului. Din acest mix vor rezulta în final reducerile de costuri pe care leasingul operaţional le poate genera. În acelaşi timp se constată şi o economisire de timp şi lichidităţi permiţând concentrarea atenţiei asupra activităţii principale. Politica de autovehicule a companiei devine omogenă şi astfel se poate contura o imagine coerentă a parcului în adminstrare la un cost optimizat. Bugetul este alocat egal pe întreaga durată selectată, orice cost putând fi uşor de previzionat. În plus, un contract de leasing operational elimină riscul de valorificare a autoturismului la finalul perioadei de exploatare”, punctează Aurelia Leoveanu, directorul general al RCI Romania, componenta grupului Renault care sprijină vânzările grupului peste tot în lume.

În România, RCI este alcătuită din trei filiale: RCI Leasing România pentru leasing financiar, RCI Finanţare România pentru leasing operaţional sau credit şi RCI Broker de Asigurare pentru asigurările încheiate pentru contractele de leasing auto prin RCI.

Revenind la nevoia de reînnoire a flotelor auto, reprezentanţii LeasePlan estimează că în parcul de maşini al companiilor vor intra în acest an aproximativ 15.000 de autovehicule noi.

În mod normal, cei care au apelat la serviciile de leasing operaţional schimbă maşinile, în medie, între 42 – 44 de luni. Unele dintre companiile care au optat pentru alte forme de achiziţie au decis, în urma crizei, să prelungească utilizarea parcurilor auto existente. Dacă luăm în calcul semnalele de creştere venite din piaţa auto, dar şi de creştere economică, ne aşteptăm anul acesta la reînnoirea a aproximativ 10.000-15.000 de autovehicule de flotă”, punctează Bogdan Apahidean, directorul general al LeasePlan România, lider pe piaţa de leasing operaţional.

În opinia sa, principalele motive pentru care o companie ar trebui să-şi finanţeze flotele prin leasing operaţional sunt posibilitatea de reînnoire rapidă a parcului auto, îmbunătăţirea indicatorilor financiari, în special graul de îndatorare, reducerea efortului financiar şi a costului cu administrarea flotei auto.

Cultura TCO se extinde

După cum se ştie, preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele fiecare în parte reprezintă un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar autovehiculului unei companii.

De aceea, pentru a-şi administra flota, marile societăţi, dar şi un număr în creştere din segmentul celor mici şI mijlocii, îşi cuantifică viziunea globală asupra a ceea ce înseamnă cheltuieli printr-o metodă de calcul denumită „cost total de utilizare” – Total Cost of Ownership (TCO). Acest indicator, care reprezintă practic bugetul total de achiziţie, exploatare şi valorificare asociat unui autovehicul, ar trebui să constituie principalul element de analiză în alegerea raţională a unei maşini, indiferent dacă achiziţia este făcută cu plata integrală sau printr-un instrument de finanţare – credit, lesing financiar sau operaţional.

Este în afara oricărui dubiu că o parte dintre clienţi analizează aceste costuri şi iau decizii în consecinţă – mă refer în special la cei care şi-au asumat reînnoirea flotei în contextul actual. Trebuie să avem în vedere însă, că România este o piaţă aflată încă în dezvoltare din acest punct de vedere şi cultura TCO nu a penetrat încă la toate nivelurile. Sunt perspective bune în ceea ce priveşte creşterea ponderii deciziilor fundamentate pe TCO, mai ales că mediul de afaceri plin de provocări înclină balanţa către decizii care să optimizeze baza de cheltuieli a companiilor”, arată Adrian Lăcăuş, directorul general al BCR Fleet Management.

În opinia sa, există o serie de motive care susţin faptul că reînnnoirea flotelor ar trebui realizată de către companii apelând la leasingul operaţional cu servicii de administrare incluse.

„În funcţie de perspectiva fiecărei companii, ierarhia poate fi diferită, dar între cele mai importante, aş menţiona bugetarea exactă a costurilor de operare a flotei, tratamentul extra-bilanţier, avantajele fiscale, împreună cu posibilitatea companiei şi a angajaţilor de a se concentra în zona core business-ului. Pentru noi, este important să înţelegem care este mix-ul adecvat pentru compania respectivă şi să identificăm soluţia care răspunde cel mai bine necesităţilor sale”, conchide Adrian Lăcătuş.

Evoluţia costurilor

Experţii în administrare de flote spun că cele mai importante componente ale costului de utilizare sunt deprecierea (costul de finanţare), combustibilul şi mentenanţa. Şi similar oricăror costuri ce se supun legilor pieţei, şi valorile componentelor TCO scad sau cresc, în funcţie de contextul economic.

Componentele principale ale TCO-ului sunt costul financiar (60%) şi costul serviciilor (40%). În privinţa costului financiar nu s-a înregistrat o modificare substanţială în ultima periodă, însă, pe partea de sevicii, în special partea de mentenanţă si reparaţii auto, se poate vedea o scădere a preţurilor. Acestă tendinţă descendentă se datorează colaborării cu reţele naţionale de service-uri şi, pentru că negocierea se realizează la nivel global, rezultă discounturi mult mai ridicate compatativ cu ultimii ani”, explică Lia Maria Fierbântu, operational leasing manager în cadrul New Kopel Group România, un grup de companii specializat în activităţi de închirieri auto prin Sixt Rent a car, leasing operaţional prin Sixt New Kopel Operaţional Leasing, comerţ şi reparaţii de vehicule noi prin Union Motors şi vânzări de vehicule rulate prin AAA New Kopel.

În opinia sa, leasingul operational este soluţia optimă pentru companii de a-şi elibera resurse financiare şi administrative alocate flotei de autoturisme şi a se concentra asupra principalului domeniu de activitate. Din punctul de vedere al New Kopel Group România, principalele beneficii sunt: rata lunară fixă, fără alte costuri ascunse; finanţare extra bilanţieră; un singur punct de contact care va asigura consultanţa de specialitate pentru achiziţia şi administrarea flotei; transferul riscurilor asociate cu întreţinerea autovehiculului (inclusiv revizii periodice şi intervenţii neprevăzute, managementul anvelopelor); transferul riscului valorii reziduale; înlocuirea autovehiculului în caz de defecţiune sau accident.

„Având în vedere că vechimea parcului auto din România este destul de ridicată, de aproximativ 9,5 ani, considerăm că nevoia de reînnoire a maşinilor de companie este în creştere. Dacă ne ghidăm după evoluţia ultimilor trei ani, tendinţa arată o continuă creştere în privinţa utilizatorilor de servicii de leasing operaţional”, subliniază Lia Maria Fierbântu.

Dacă ar fi să detaliem ponderea componentelor în TCO, reprezentanţii LeasePlan indică următoarea structură, bazându-se pe experienţa lor complexă în domeniul leasingului operaţional cu servicii incluse: 42% depreciere, 21% carburant, 11% asigurare, 11% reparaţii şi anvelope, 9% finanţare, 6% taxe şi administrare.

„Din respect pentru clienţii noştri, dar şi faţă de misiunea şi valorile companiei, LeasePlan România a acţionat în permanenţă în vederea scăderii costurilor tuturor componentelor, prin eficientizarea şi îmbunătăţirea condiţiilor contractuale pe care le avem cu furnizorii. Prin prisma experienţei, dar şi a concurenţei din piaţă, am învăţat că trebuie să lucrăm cu acei furnizori de servicii care înteleg mecanismele pieţei şi care se remarcă prin profesionalism şi grijă faţă de clienţi”, precizează Bogdan Apahidean, directorul general al LeasePlan România.

În acelaşi context, reprezentanţii BT Operaţional Leasing au structurat ponderea componentelor în TCO astfel: cheltuieli de capital (amortizare, dobânzi,cost de oportunitate) – 40%, combustibil – 20%, asigurări -14%, mentenanaţă -12%, anvelope – 5%, impozite şi taxe – 3%, imobilizări auto – 2%, altele – 4%.

Tendinţele sunt de creştere a costurilor cu asigurările şi de scădere a costurilor de întreţinere, pentru că intervalul de revizii este în creştere”, explică şeful BT Operaţional Leasing, Cristian Gâlă.

În ceea ce priveşte combustibilul, aceste spune că ponderea sa în TCO rămâne oarecum constantă pentru că scumpirea este compensată de scăderea consumului la 100 km.

În opinia sa, leasingul operaţional cu servicii de mentenanţă incluse are o serie de puncte forte: cel puţin pe perioada contractului, costul total per kilometru este mai mic decât în cazul oricărei alte soluţii de finanţare – achiziţie cash, leasing financiar; cash-flow-ul este predictibil pe termen mediu şi lung; gradul de îndatorare al firmei utilizatoare nu este afectat, lăsând spaţiu pentru împrumuturi destinate afacerii principale.

Modificare în opţiunile de alegere a maşinilor

Evoluţia costurilor din componenţa TCO influenţează în cele din urmă şi cererea companiilor în momentul în care decid să-şi reînnnoiască flotele. „În actuala conjunctură economică şi clienţii urmăresc scăderea costurilor şi, în consecinţă, s-au orientat către modele cu TCO mai redus”, arată Bogdan Apahidean, directorul general al LeasePlan România.

Din punctul de vedere al New Kopel Group, clienţii optează pentru maşini mai ieftine, mai ales de clase mici şi medii. „De asemenea, pentru înnoirea parcurilor auto se pune mare accent pe consumul de combustibil al autoturismelor, având în vedere că acest cost este în întregime al clientului”, punctează managerul pentru leasing operaţional al companiei, Lia Maria Fierbântu.

O altă modificare în alegerile companiilor ca urmare a evoluţiilor costurilor de deţinere şi exploatare a maşinilor este şi orientarea către motorizările pe benzină.

Primele 4 luni din 2014 relevă un mix de 40% pentru motoarele pe benzină versus 37% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Preferinţa se propagă în costurile globale: de la preţ de achiziţie până la întreţinere şi cost la final al contractului”, conchide Aurelia Leoveanu, directorul general al RCI România.

 (Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna iunie 2014)

Adaugati comentariu