Ministerul Transporturilor a propus majorarea amenzilor pentru lipsa rovinietei, susținând că nivelul
acesteia este prea scăzut, în condițiile în care numărul contravențiilor pentru neplată s-a dublat în
ultimii 6 ani.
Potrivit proiectului de lege supus dezbaterii publice, nivelul minim al amenzii pentru autoturisme va
crește de la 250 de lei la 275 de lei, iar cel maxim, de la 500 de lei la 550 de lei. În cazul vehiculelor
utilitare ușoare (sub 3,5 tone), nivelul minim urcă de la 750 de lei la 950 de lei, iar cel maxim, de la 1.250 de lei la 1.900 de lei.
Iată noile propuneri privind valoarea amenzilor:
Tipul vehiculului | Cuantumul amenzii contraventionale (lei) | ||
Minim | Maxim | ||
A | Autoturisme | 275 | 550 |
B | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone | 950 | 1.900 |
C | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone | 3.100 | 6.200 |
D | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone | 5.500 | 11.000 |
E | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 7.100 | 14.200 |
F | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 11.900 | 23.800 |
G | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 3.100 | 6.200 |
H | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 5.500 | 11.000 |
Conform Notei de fundamentare a proiectului de lege, Ministerul Transporturilor precizează că din anul 2010 și până în prezent cuantumul amenzilor a rămas la același nivel, în timp ce cuantumul tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România exprimat în lei a crescut cu aproape 20%.
Astfel, valoarea amenzilor contravenționale s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual de utilizare, pentru amenda maximă.
Ministerul Transporturilor consideră că propunerea de modificare a cadrului legal actual este justificată de faptul că numărul contravențiilor aplicate pentru circulația fără achitarea rovinietei a crescut foarte mult în ultimii ani (734.143 PVCC aplicate numai în anul 2021 prin intermediul punctelor fixe și mobile de control față de 357.531 aplicate în anul 2015).
”Creșterea exponențială a numărului de contravenții aplicabile a condus la concluzia că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional”, spun reprezentanții Ministerului Transporturilor.
CITEȘTE ȘI:
Noua hartă a ajutoarelor regionale pentru România pentru perioada 2022-2027
UPDATE. Noi precizări ale AFM privind programele Rabla Clasic și Rabla Plus
Comentați?