De la declanşarea crizei economice în Europa anului 2007, reţelele de dealeri s-au contractat mai puţin decât piaţa auto. Înmatriculările de maşini noi sunt cu 20% sub nivelul de vârf din perioada anterioară recesiunii, de 14,8 milioane de euro, dar numărul reprezentanţelor auto au scăzut, în vestul Europei, cu numai 12%, faţă de 2007.
Potrivit unui raport Bernstein Research, lider mondial în consultanţă de investiţii şi tranzacţii, grupurile Volkswagen, Renault şi BMW au fost printre puţinii constructori auto care şi-au diminuat semnificativ reţelele de vânzare în perioada recesiunii, în timp ce Fiat şi PSA Peugeot Citroen şi le-au redus cu mult mai puţin.
Contracţia cu 6.000 de reprezentanţe la nivel european începând din 2007 a redus şi numărul mediu de maşini vândute de dealeri, de la 280 de unităţi/an în perioada 2005-2007 la 250 unităţi/an în 2013, se mai arată în raportul Berstein. Pragul de rentabilitate pentru un dealer este de aproximativ 150 de maşini/an, în Marea Britanie, conform analizelor realizate de organizaţia internaţională de cercetare şi consultaţă International Car Distribution Programme (ICDP).
Conform raportului Bernstein, mărcile grupurilor BMW şi VW Group au „probabil cele mai bun reţele de dealeri din Europa”, pentru că şi-au menţinut vânzările stabile în pofida reducerii numărului de reprezentanţe cu 13%, respectiv 9%, comparativ cu nivelurile din perioada anterioară recesiunii.
VW Group a redus numărul reprezentanţelor auto deşi vânzările au rămas stabile, ceea ce înseamnă că, în prezent, cei 7.500 de dealeri principali ai grupului vând , în medie, 380 de maşini pe an, de la aproximativ 340 de unităţi în 2005.
La rândul său, BMW şi-a restrâns reţeaua cu 13%, la mai puţin de 2.600 de reprezentanţe, în timp ce Daimler şi-a menţinut-o la 2.400. Numărul dealerilor Renault a scăzut cu 15%, la 4.600 de reprezentanţe.
În general, pe fondul scăderii volumelor de vânzare, un dealer vine aproximativ 230 de maşini/an, comparativ cu 270 de unităţi/an în 2005.
Fiat a redus numărul de dealeri cu doar 6%, la puţin peste 1.700 de reprezentanţe, vânzările medii scăzând de la peste 500 de maşini/an în 2009, la aproximativ 300 în 2013.
Potrivit raportului Bernstein, PSA are reţeaua „cea mai puţin eficientă” în ciuda unei contracţii a acesteia cu 7%, până la 8.200 de reprezentanţe. Scăderea vânzărilor grupului PSA arată că dealerii săi au vândut, în medie, 150 de maşini în 2013, faţă de peste 200 de unităţi în 2007.
Raportul Bernstein Research nu a luat în calcul reţelele de dealeri din afara Europei, precum cele ale General Motors, Ford şi Toyota.
Comentați?