Administrarea parcului auto în stil TCO

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez, Costul total de deţinere – TCO oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea unui vehicul. Ca atare, ar trebui considerat criteriul esenţial pentru alegerea maşinii.
scutire de impozit


Preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele reprezintă, fiecare în parte, un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar funcţionării autovehiculului.
Marile societăţi, dar şi un număr în creştere din rândul celor mici şi mijlocii au optat pentru externalizarea managementului parcului auto şi au apelat la serviciile de administrare ale companiilor de leasing operaţional, care acordă astfel clienţilor nu numai soluţia financiară pentru operarea unei flote, ci şi soluţii de optimizare a Costului Total de Deţinere.

Cum se adoptă decizia de achiziţie

Pentru un manager de flotă cu experienţă, valoarea TCO va fi mult mai importantă decât costul maşinii, precizează încă de la început Frédéric Banco, directorul general al ALD Automotive. De altfel, acesta arată că tendinţele de pe piaţă arată că majoritatea companiilor care apelează la leasingul operaţional sunt mai înclinate să opteze pentru autovehicule cu TCO scăzut pentru că ştiu deja ce anume să analizeze atunci când primesc o ofertă.

frederic-bancoALD Automotive poate realiza o comparaţie obiectivă a situaţiei, iar pe parcursul întregului contract clienţii beneficiază de consultanţă specializată. TCO este indicatorul cel mai important atunci când un fleet manager analizează costurile pe care le are cu flota auto şi, bineînţeles, un TCO cât mai scăzut este obiectivul pe care îl au companiile. Prin urmare, costul de achiziţie sau rata lunară, deşi deţin ponderi importante în opţiunile clienţilor, nu ar trebui să fie determinante în decizia de achiziţie”, explică Frédéric Banco, directorul general al ALD Automotive.

Potrivit acestuia, cele mai importante componente ale TCO sunt deprecierea (costul de finanţare), costurile cu combustibilul şi mentenanţa, dar şi costurile cu asigurarea şi cele ce apar atunci când se întâmplă un accident.

„Aceste elemente au ponderea cea mai mare în calculul TCO în general în cazul flotelor auto, fiind valabile şi în cazul flotei pe care o administrăm. La acestea se adaugă costurile fixe ce reprezintă toate taxele aferente achiziţiei şi utilizării autovehiculelor din cadrul flotei, costurile serviciilor, precum şi costurile ascunse, generate de comportamentul şoferului sau costurile care apar la încheierea contractului de leasing operaţional. După cum bine ştiţi, costurile care compun TCO depind, în orice calculaţie, de durata contractului şi rulajul agreat”, punctează directorul general al ALD Automotive.

În medie, o maşină folosită în regim de leasing operaţional parcurge între 100.000 şi 120.000 de kilometri pe parcursul duratei contractuale. Astfel, prin adunarea tuturor costurilor care stau la baza acestui indicator şi compararea lor pentru diferite tipuri de autovehicule, se poate observa că maşina cu cel mai mic preţ de achiziţie nu este neapărat şi cea mai ieftină. Odată ce TCO a fost calculat, costul per kilometru între autovehicule, regiuni sau entităţi poate fi comparat şi monitorizat.

flota-casa-noastra-toyota-floteautoÎn plus, Frédéric Banco arată că TCO poate fi redus nu numai prin selecţia corectă a autovehiculelor, ci şi dacă utilizatorul are o abordare responsabilă la volan şi îşi îmbunătăţeşte stilul de condus. În opinia sa, dintre toate componentele TCO, costul finanţării a suferit modificări în ultima perioadă, în principal datorită scăderii istorice a dobânzilor. „ALD Automotive analizează toate aceste costuri, atât la începutul contractului, cât şi pe parcursul acestuia, pentru a le optimiza şi pentru a propune clienţilor cele mai convenabile soluţii de eficientizare”, punctează directorul general al companiei.

Acesta mai arată că pentru clienţii corporate, mărcile de autovehicule cele mai frecvente sunt Dacia, Renault, Nissan, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Peugeot şi Ford. Principalele modele preferate de clienţii IMM-uri, pentru care ALD Automotive a dezvoltat şi un produs dedicat, de tip white label, sunt Dacia, Toyota, Peugeot şi Citroen.

Clienţi diferiţi, valori diferite

Nu este niciun secret că acele firme a căror activitate depinde de o flotă auto, indiferent de volumul acesteia, se confruntă cu nevoia de a-şi maximiza eficienţa şi de a-şi reduce costurile operaţionale, în acelaşi timp cu a satisface nevoile clienţilor.

radu-manea-floteautoTCO diferă semnificativ în funcţie de modelul autovehiculului sau în funcţie de flotă. În plus, fiecare client care optează pentru serviciile de management de flote are nevoi diferite şi operează în domenii diferite, iar acest lucru se regăseşte inclusiv în valoarea TCO”, explică Radu Manea, directorul Porsche Mobility, Divizia Fleet Management din cadrul Porsche Finance Group (PFG).

În opinia sa, factorii determinanţi care stau la baza deciziei de a achiziţiona o flotă auto şi a unor mărci specifice pentru autovehicule sunt consumul acestora, costul total de proprietate (TCO) şi fiabilitatea maşinii, astfel încât costurile de management să fie minime.

De altfel, directorul Porsche Mobility subliniază că, în ceea ce priveşte decizia de achiziţie, aceasta depinde de tipologia clienţilor – unii preferă maşini cu un consum redus, alţii dimpotriva aleg maţini cu motorizări mai puternice. Totodată, diferenţe apar şi în funcţie de tipul de activitate pentru care sunt utilizate maşinile respective, precum şi cui sunt ele destinate. În plus, aceste lucruri mai sunt influenţate foarte mult atât de bugetele, cât şi de politicile clienţilor.

Ce aleg companiile

Din punctul de vedere al lui Philip Aarsman, Managing Director al Business Lease România, companiile care optează pentru serviciile de leasing operaţional îşi aleg furnizorul, de obicei, după analiza atentă, prin comparaţie, a trei oferte de pe piaţă, concentrându-se asupra costului total al mobilităţii.
Potrivit acestuia, în general, clienţii aleg caracteristicile pe care le vor, dar acest lucru nu înseamnă neapărat că, în cele din urmă, optează pentru maşinile cele mai bine echipate.

Philip-Aarsman-floteautoCaracteristicile alese pentru un vehicul se bazează pe nevoile poziţiei angajatului, astfel încât acesta să fie capabil să.şi deruleze activitatea. Acum, datorită scăderii costului finanţării, comportamentul de cumpărare al clienţilor probabil se va schimba, dar acest lucru îi va determina de fapt să solicite mai multe servicii în aceleaşi costuri sau pur şi simplu să le negocieze mai puternic, cu scopul de a obţine oferte competitive”, subliniază Philip Aarsman.

În plus, acesta mai arată că în ultimii ani, s-a remarcat o scădere a costurilor de întreţinere, şi, totodată, criza a determinat şi o modificare a valorilor reziduale ale vehiculelor. În opinia directorului general al Business Lease România, modelele cu cea mai bună valoare reziduală, într-o odine aleatoare, sunt: Skoda – Octavia, Superb şi Fabia; Volkswagen – Passat şi Golf; Hyundai – Elantra şi i20.

Rata financiară, în scădere

Pentru directorul de vânzări al BT Leasing Operaţional, Alexandru Scrieciu, în ultimii doi ani, ponderea ratei financiare – principal + dobânda – a scăzut în totalul chiriei.

Acest lucru a fost posibil pentru că, pe de o parte, au scăzut costurile de finanţare şi, pe de alta, pentru că există o presiune din ce în ce mai mare asupra valorii reziduale, care, având în vedere piaţa din ce în ce mai concurenţială, a devenit în multe cazuri elementul diferenţiator în cadrul chiriei”, explică Alexandru Scrieciu.

De altfel, acesta arată că BT Leasing Operaţional administrează o flota echilibrata, axată în principal pe mărcile importante, ce pot fi valorificate mai uşor la final de contract. De exemplu, din punctul său de vedere, Volkswagen Skoda are una dintre cele mai bune valori reziduale.

Un exemplu de calcul

grafic_tcoPotrivit calculelor realizate de specialiştii din leasingul operaţional, pentru un autovehicul/autoturism uzual de flotă, cu o valoare de achiziţie sub 10.000 euro, utilizat pentru o perioadă de 4 ani şi un parcurs total de 120.000 km, pe primul loc în ierarhia costurilor este combustibilul, cu o pondere de aproximativ 30%, urmat de deprecierea auto (peste 25%), costurile de administrare (peste 15%), costul reparaţiilor şi costul asigurărilor (fiecare având o pondere de aproximativ 12%). Lista continuă cu celelalte costuri care au, individual, ponderi de doar câteva procente.

 

(Articol publicat în Suplimentul special „Soluţii de finanţare”, revista Flote Auto, aprilie 2017)

Adaugati comentariu