Advertisement

utilitare
Home Transporturi UNTRR condamnă acţiunile din Belgia împotriva transportatorilor români

UNTRR condamnă acţiunile din Belgia împotriva transportatorilor români

UNTRR condamnă acţiunile autorităţilor belgiene din zona portuară Zeebrugge, din 5 mai 2017, când au controlat sute de şoferi români care se odihneau în cabină, le-au aplicat amenzi substanţiale şi le-au sechestrat camioane pe baza unei legi protecţioniste adoptate de Belgia în 2014, contrar prevederilor europene.

În data de 21 iunie 2014 a intrat în vigoare în Belgia decretul regal prin care se interzice efectuarea perioadei de repaus săptămânal normală în cabina vehiculului. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei prevederi poate ajunge la 1.800 euro. Franţa (2014) şi recent şi Germania (2017) au adoptat legi similare prin care interzic şoferilor profesionişti efectuarea odihnei săptămânale normale în cabina vehiculului.

„Aceste legi sunt protecţioniste, fiind îndreptate împotriva transportatorilor români şi estici si nu a celor belgieni, francezi sau germani care în mod evident îşi vor efectua odihna acasă şi nu in cabină”, spun reprezentanţii Uniunii Naţionale a Tansportatorilor Rutieri din România – UNTRR.

Începând din 2014 şi până în prezent, UNTRR a realizat numeroase intervenţii şi acţiuni de protest adresate instituţiilor europene şi internaţionale, autorităţilor vest-europene precum şi autorităţilor române, solicitând măsuri urgente de anulare a legilor protecţioniste adoptate de Belgia, Franţa şi Germania, orientate împotriva firmelor de transport din alte State Membre şi cu impact direct asupra celor din Europa de Est.

UNTRR a semnalat faptul că aceste interpretări naţionale sunt abuzive şi contrare Regulamentului European nr. 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti, al cărui scop este, de fapt, armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere.

„Belgia, alături de Franţa şi Germania, solicită şoferilor străini să doarmă la hotel, deşi este bine cunoscut faptul că în aceste ţări, dar şi în întreaga UE, există o lipsă acută de locuri de parcare securizate, care să poată oferi cazare şoferilor străini în condiţii de siguranţă pentru aceştia, vehiculele lor şi marfa transportată. Astfel, semnalăm că măsura de a interzice şoferilor profesionişti să îşi efectueze odihna săptămânală normală în cabină nu afectează numai operatorii de transport rutier şi conducătorii auto, ci pune în pericol şi bunurile de miliarde de euro pe care aceştia le transportă în fiecare zi. În ultimii ani, membri ai asociaţiei noastre, precum şi alţi transportatori est-europeni, au raportat de mai multe ori incidente în parcările din vestul UE precum Franţa sau Belgia, în care le-au fost vandalizate vehiculele, în timp ce şoferii efectuau perioada de repaus săptămânal normală la hotel”, subliniază reprezentanşii UNTRR.

Potrivit acestora, recenta acţiune concertată a autorităţilor belgiene împotriva transportatorilor români vine la numai câteva zile după publicarea propunerilor Comisiei europene de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere, propuneri care vizează şi interzicerea efectuării perioadei de odihnă săptămânală normală în cabina, în sensul dorit de ţări precum Belgia, Franţa şi Germania – în ciuda numeroaselor intervenţii şi acţiuni de protest ale UNTRR, alături de alte asociaţii profesionale central şi est-europene.

UNTRR consideră inacceptabil faptul că interpretările protecţioniste ale legislaţiei UE adoptate in Vestul UE in ultimii ani, în loc sa fie anulate prin intervenţia ferma a instituţiilor europene, sunt, de fapt, integrate in noua legislaţie propusă de Comisia Europeană pe 31.05.2017.

„Cu toate acestea, atenţionăm că aceste propuneri ale CE, pe care le considerăm abuzive, nu sunt încă în vigoare, putând fi modificate pe parcursul complexului proces legislativ european – motiv pentru care considerăm abuzive sancţiunile aplicate de autorităţile vest-europene precum cele belgiene, care în prezent acţionează împotriva prevederilor actualei legislaţii europene –respectiv ale Regulamentului 561/2006 care nu interzice şoferilor efectuarea odihnei săptămânale în cabină! Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România este revoltată de aceste măsuri protecţioniste, care afectează valorile fundamentale ale pieţei unice UE, precum libera circulaţie a serviciilor şi a mărfurilor”, punctează UNTRR.

În acest context, Uniunea solicită Preşedintelui şi Guvernului României – Primului Ministru, Ministrului Transporturilor şi Ministrului Afacerilor Externe să reprezinte activ interesele şi drepturile operatorilor de transport rutier români astfel încât aceştia sa nu fie sancţionaţi în mod abuziv, bazat pe legislaţii naţionale ale unor State Membre contrare actualei legislaţii europene, care prevăd amenzi extrem de mari, disproporţionate şi nejustificate.

„În vederea asigurării reciprocităţii, solicităm aplicarea aceloraşi condiţii de control şi proceduri de sancţionare din partea autorităţilor române – ISCTR şi Poliţia Rutieră prin intensificarea controalelor transportatorilor străini şi măsuri concrete în care camioanele străine să fie blocate în parcare până la plata amenzilor”, cere UNTRR.

Reprezentanţii Uniunii solicită de urgenţă Ministerului Muncii, Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne şi organismelor naţionale responsabile, să controleze transportatorii vest-europeni privind respectarea legilor naţionale introduse de ţările din care provin, precum şi respectarea actualelor prevederi ale legislaţiei româneşti şi europene privind detaşarea, respective să le solicite transportatorilor străini care operează pe teritoriul României:

– prezentarea formularului A1 pentru şoferii angajaţi;

– notificarea şoferilor străini care vor opera pe teritoriul României, documentaţia privind detaşarea acestora pe teritoriul României şi dovada desemnării reprezentantului transportatorului străin în România, conform prevederilor legii nr. 16/2017 care transpune prevederile Directivelor europene privind detaşarea lucrătorilor;

– dovezi prin care şoferii vest-europeni care operează pe teritoriul României să demonstreze că respectă legile naţionale din ţările lor de origine – Belgia, Franţa, Germania privind interzicerea efectuării odihnei săptămânale normale în camion, pe teritoriul României dar şi pe perioada celor 28 de zile anterioare.

Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesionalã şi patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã şi apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne şi internaţionale de marfã şi persoane.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Transporturi

MecDiesel – Soluția completă pentru piese de camioane

Industria vehiculelor comerciale, camioanelor și utilajelor grele joacă un rol esențial în...

mobilitatea
Transporturi

București și Cluj-Napoca, la început de drum către mobilitatea urbană inteligentă

București și Cluj-Napoca se află într-un stadiu incipient al evoluției către soluțiile...

afacerile din transporturi
BusinessTransporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primele șapte luni din 2024

În primele șapte luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

Afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primul semestru din 2024

În primele șase luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...