Advertisement

Restricționarea dreptului de a conduce
Home Administrare flote Juridic Acord politic între Consiliul UE și Parlamentul European privind restricționarea dreptului de a conduce în Uniunea Europeană

Acord politic între Consiliul UE și Parlamentul European privind restricționarea dreptului de a conduce în Uniunea Europeană

Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns, marți seara, la un acord politic provizoriu referitor la propunerea de Directivă ce prevede că șoferii care comit infracțiuni rutiere grave vor fi considerați responsabili în întreaga UE pentru faptele lor, independent de statul membru în care au fost comise acestea. Cu alte cuvinte, pentru anumite infracțiuni, dreptul de a conduce va fi restricționat în întreaga Uniune Europeană.

Conform regulilor actuale, statele membre care nu au eliberat permisul de conducere pot restricționa dreptul de a conduce unui șofer care a săvârșit infracțiuni rutiere grave numai pe teritoriul propriu. Doar statul membru care a eliberat permisul poate restricționa dreptul de a conduce pe întreg teritoriul UE. Prin urmare, în prezent, atunci când un conducător auto săvârșește o infracțiune rutieră gravă într-un stat membru („statul membru al infracțiunii”), altul decât statul membru care a eliberat permisul („statul membru emitent”), contravenientul poate să nu poată conduce în statul membru al infracțiunii, dar poate continua să conducă peste tot în UE.
Cu toate acestea, odată cu noile reguli convenite marți, statul membru al infracțiunii va trebui să informeze statul membru emitent despre aplicarea restricționării dreptului de a conduce. Statul membru emitent va fi apoi obligat, în condiții specifice, să impună infractorului o restricționare similară a dreptului de a conduce, făcând-o efectivă în întreaga UE.

Directiva va contribui la asigurarea unui nivel ridicat de protecție pentru toți utilizatorii drumurilor din UE, asigurând punerea în aplicare a restricționării dreptului de conducere pentru o serie de infracțiuni rutiere grave, cum ar fi conducerea în stare de ebrietate sau conducerea sub influența drogurilor, depășirea limitei de viteză sau o conduită care încalcă regulile de circulație rutieră și provoacă moartea sau rănirea gravă a altor participanți la trafic.

Atunci când statul membru al infracțiunii impune șoferului retragerea dreptului de a conduce pentru cel puțin trei luni și toate căile de contestare ale conducătorului auto împotriva acestei decizii au fost epuizate, statul membru al infracțiunii trebuie să notifice statul membru emitent utilizând un certificat standard prin intermediul viitoarei rețelei UE pentru permisele de conducere (RESPER).

Statul membru de emitere va notifica apoi șoferul – atunci când este posibil – în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea notificării și va decide dacă pune în aplicare retragerea dreptului de a conduce.

În anumite cazuri, de exemplu, dacă statul membru emitent are motive să creadă că nu a fost respectat dreptul șoferului de a fi audiat, statul membru emitent poate decide să nu implementeze o decizie similară.

Acordul provizoriu va trebui să fie aprobat de reprezentanții statelor membre în cadrul Consiliului (Coreper) și de către Parlamentul European. Acesta va fi apoi adoptat oficial de ambele instituții în urma revizuirii juridico-lingvistice.

Un element important al politicii privind siguranța rutieră este aplicarea consecventă a sancțiunilor pentru infracțiunile rutiere comise în UE. Ca urmare a liberei circulații a persoanelor și a creșterii ulterioare a traficului internațional, restricționările dreptului de a conduce sunt impuse din ce în ce mai mult de alte state membre decât statul membru care a eliberat permisul de conducere. Cu toate acestea, aceste restricționări sunt aplicate în prezent doar în statul membru în care s-a produs infracțiunea rutieră. În 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost scutite de pedeapsă.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Parteneriat între CATL și Baidu

 

Noi norme în UE. Permisele de conducere vor fi accesibile pe smartphone-uri până la finalul anului 2030

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

teste
Juridic

Flotele se vor confrunta cu teste mai stricte pentru emisiile vehiculelor diesel

Flotele se vor confrunta cu teste anuale mai stricte privind emisiile autoturismelor...

Șoferii
Siguranţă rutieră

5 pași pentru a opri distragerea atenției la volan a șoferilor de vehicule comerciale

Șoferii de vehicule comerciale susțin ideea utilizării sistemelor de inteligență artificială pentru...

Euro NCAP
Siguranţă rutieră

Euro NCAP modifică metoda de evaluare pentru vehiculele comerciale ușoare

Pe măsură ce oferta de vehicule comerciale continuă să se extindă în...

Restricții de circulație
Siguranţă rutieră

Restricții de circulație timp de 8 ore pe Autostrada A2, în zona Fetești

Marți, 13 mai 2025, vor fi instituite restricții de circulație pe Autostrada...