În ultimele luni, prețul carburanților a crescut semnificativ, astfel că în costul total de utilizare al unui vehicul comercial ușor combustibilul poate avea chiar și o pondere de 30%. Iar în condițiile în care inflația afectează, în general, întregul buget al unei companii, o economie de combustibil nu poate fi decât benefică.
Alimentarea vehiculelor cu un carburant mai ieftin este de dorit, dar nu întotdeauna este și posibil. Prețurile ridicate complică sarcina, chiar dacă furnizorul de carduri de combustibil asigură niveluri competitive. Mai mult, obținerea unui preț mai mic nu înseamnă că și facturile ar putea fi la fel de mici. De aceea, reducerea consumului poate fi cea mai bună soluție pe termen lung. Cum șoferii sunt cea mai importantă parte a unei flote, experții în administrarea parcurilor auto au câteva recomandări destinate acestora pentru limitarea consumul zilnic de combustibil.
1. Conducere ecologică
În câteva cuvinte, conducerea ecologică este un mod de a șofa prin care se urmărește reducerea uzurii autovehiculului, scăderea consumului de carburant și a nivelului de poluare. Astfel, adoptând anumite comportamente de condus pe șosele, se poate reduce semnificativ consumul de combustibil. În primul rând, este necesar să se evite pe cât posibil circulația cu mașina supraturată, prin trecerea în treapta superioară. De asemenea, este economic un downgrade cât mai târziu posibil. Pentru aceasta, există posibilitatea de a urmări indicațiile din tabloul de bord cu privire la schimbarea treptelor de viteză. De exemplu, la modelele recente Fiat Ducato, cuvântul ”Shift”, cu o săgeată îndreptată în sus sau în jos, indică momentul când trebuie schimbată viteza. Ca idee, intervalul ideal de funcționare a motorului este cuprins între 1.800 și 2.500 rpm.
2. Reducerea vitezei
Pe autostradă, reducerea vitezei cu 10 km/h economisește, în medie, aproximativ 1 litru de benzină la 100 km. Pe un traseu de aproximativ 500 de km, acest lucru însumează 5 litri sau mai mult de 40 de lei. Câștigul financiar nu este foarte mic, în contextul în care, conducând cu 120 km/h în loc de 130 km/h, se pierd doar 4 minute la 100 km.
3. Reducerea căldurii
Încălzitorul staționar al multor vehicule este alimentat cu motorină. Reducerea temperaturii la bord poate fi o soluție pentru a evita consumul prea mare de combustibil. Desigur, nu este vorba de a opri complet încălzirea, mai ales în mijlocul iernii, ci mai degrabă de a scădea ușor temperatura cu 0,5 sau 1 grad.
4. Evitați călătoriile scurte
De cele mai multe ori, în călătoriile scurte se consumă cel mai mult combustibil. Recomandarea experților este de a cupla cât mai multe distribuiri la un singur transport, pentru că economiile de combustibil sunt semnificative, mai ales pe termen lung. Acest lucru este cu atât mai adevărat cu cât consumul este semnificativ mai mare în timpul călătoriilor în oraș, între ambuteiaje, semafoare și opriri.
5. Monitorizarea presiunii în anvelope
Alegerea anvelopelor potrivite poate ajuta la reducerea consumului de combustibil al vehiculului. Cel mai mare impact îl au diferențele în rezistența la rulare, care se referă la energia pierdută atunci când anvelopa se află în mișcare. Cu cât rezistența la rulare este mai mică, cu atât se pierde mai puțină energie și este nevoie de mai puțin combustibil. O presiune necorespunzătoare poate crește însă consumul de carburant și cu 10%. Din acest motiv este ideal ca verificarea anvelopelor să fie făcută temeinic, periodic şi să se menţină întotdeauna presiunea indicată de producător. Există chiar senzori speciali care semnalizează şoferul în cazul în care o anvelopă pierde presiune sau nu este umflată corespunzător.
6. Stilul de condus fluid
La volan, ar trebui adoptat un stil de condus fluid, prin anticiparea cât mai mult posibil a comportamentului celorlalți automobiliști. Astfel, vor fi reduse frânările și accelerațiile intempestive. Ar trebui optat pentru porniri ușoare, pentru evitarea pe cât posibil a accelerațiilor bruște și pentru oprirea motorului ori de câte ori vehiculul staționează mai mult de două minute. Dacă vehiculul este echipat cu sistemul Start/Stop, acesta ar trebui activat, pentru că astfel va fi economisit combustibil, mai ales în călătoriile urbane.
7. Utilizarea GPS-ului
De-a lungul timpului, sistemele de navigație au devenit indispensabile. Ele au însă obiceiul nefericit de a prelungi anumite călătorii cu câțiva kilometri pentru a ocoli ambuteiajele. Drept urmare, în unele cazuri, traseul propus nu este neapărat și cel mai bun din punctul de vedere al consumului de combustibil, deși poate scurta timpul de călătorie. Ca atare, experții în administrarea flotelor recomandă ca la plecarea în cursă, să se analizeze rutele oferite de sistemul de navigație pentru a evita acest tip de problemă.
8. Limitarea utilizării aerului condiționat
Fie vara, fie în toiul iernii, aerul condiționat oferă un real confort în cabină, fie că se reduce sau se crește temperatura. Din nefericire, utilizarea sa este sinonimă cu supraconsumul de combustibil, de regulă cu 5 – 8%. Pentru a economisi carburant zilnic, este deci de preferat ca aerul condiționat să fie utilizat doar atunci când este cu adevărat esențial.
9. Controlul vitezei de croazieră
În timpul călătoriilor lungi pe autostradă, utilizarea regulatorului de viteză adaptiv (cruise control) este foarte apreciată pentru că oferă un anumit confort de rulare. În plus, face posibilă reducerea accelerațiilor prea mari prin păstrarea unei viteze constante. Totuși, pentru a evita consumul excesiv de carburant, trebuie folosit cu înțelepciune. De exemplu, ar trebui luată în considerare dezactivarea sa la mersul pe o pantă. La urcare, regulatorul de viteză tinde să accelereze puternic pentru a compensa pierderea de viteză cauzată de diferența de înălțime. La coborâre, se întâmplă invers. Va încetini, iar vehiculul nu va profita de elan pentru a lua viteză. Prin urmare, specialiștii recomandă dezactivarea controlul vitezei de croazieră, atât la urcare, cât și la coborâre.
10. Alegeți anvelopele potrivite
Unele anvelope sunt mai eficiente decât altele și permit un consum mai redus de combustibil. Acestea sunt anvelopele „verzi” care se găsesc astăzi în gamele tuturor producătorilor. Mai mult, din luna mai 2021, ele sunt ușor de recunoscut datorită implementării indicelui de eficiență energetică, care variază de la A la G. De la o clasă la alta, există o diferență de aproximativ 0,1 litru la 100 km parcurși. Ca de multe ori, câștigul financiar este cu adevărat vizibil doar pe termen lung și, prin urmare, alegerea corectă a anvelopelor este foarte importantă.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2023, Suplimentul ”Administrarea și finanțarea mașinilor de companie”)
CITEȘTE ȘI:
Comentați?