Advertisement

decarbonizarea flotei
Home Piaţa auto Flotă verde 10  pași pentru decarbonizarea flotei

10  pași pentru decarbonizarea flotei

Reducerea emisiilor provenite de la mașinile de companie este o problemă complexă care nu are o soluție simplă. Decarbonizarea flotei nu se poate face de pe o zi pe alta, ci necesită un plan coordonat pentru a înțelege ciclurile de funcționare ale vehiculelor, pentru a evalua potențialele înlocuiri cu modele electrice și pentru a stabili o strategie de reîncărcare eficientă.

Potrivit experților în administrarea flotelor, faptele arată mai mult decât cuvintele, așa că angajamentele corporative de a reduce emisiile de carbon ale flotei și de a combate schimbările climatice trebuie să fie însoțite de decizii strategice și de un calendar strict. Trecerea la vehicule electrice poate părea o soluție simplă pentru a micșora amprenta de carbon a unei flote, dar nu este una care poate fi adoptată izolat și peste noapte. Succesul depinde de o serie de pași coordonați pentru a identifica acele vehicule care să fie cu adevărat adecvate scopului, rentabile în exploatare și cu posibilitatea de a fi reîncărcate fără a perturba ciclurile operaționale.

O serie de specialiști în fleet management pot oferi soluții software și instrumente telematice pentru a monitoriza tiparele de utilizare a vehiculelor din flotă, cu scopul de a analiza distanțele parcurse zilnic și pentru a stabili care dintre acestea și-ar putea finaliza călătoria fără a fi nevoie să se reîncarce pe parcurs. Abia după ce această monitorizare și analiză sunt finalizate, administratorii de flotă pot crea o listă scurtă de potențiale modele pe baterie pentru vehiculele diesel existente.

Comparația corectă

Odată ce lista scurtă este în stabilită, administratorii de flote pot începe să să lucreze la partea financiară a problemei, pe baza unei analize a Costului Total de Proprietate (TCO). Acesta ia în considerare în primul rând subvențiile ori posibilele granturi acordate de stat pentru reducerea costurilor de capital ale vehiculelor electrice, care au, de obicei, costuri de achiziție mai mari decât modelele echivalente pe combustibili fosili. Totodată, anumite economii realizate pe durata de viață a mașinii, scutirile de taxe, costurile mai mici cu energia și cheltuielile mai reduse pentru service și întreținere pot contribui la diminuarea TCO în cazul unui vehicul electric comparativ cu unul tradițional și astfel se poate demonstra că o flotă poate economisi bani prin tranziția la propulsia electrică.

Însă crucial pentru trecerea la vehicule electrice este ca firmele să aibă încredere absolută că acestea pot menține ”roțile” afacerii fără întreruperi. Acest lucru necesită o evaluare amănunțită a situației infrastructurii de încărcare, trebuind stabilit clar locul unde vor fi reîncărcate vehiculele – acasă, la locul de muncă, la centrul logistic sau în rețelele publice.

Potrivit experților Alphabet International, compania de leasing operațional și administrare de flote deținută de BMW, o serie de companii fac trecerea la mobilitatea electrică luând în considerare și responsabilitatea lor corporativă. Acesta îi îndeamnă pe responsabilii de flote să compare costul total al tranziției cu beneficiile pentru mediu și pentru societate ale utilizării vehiculelor electrice, cum ar fi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și scăderea poluării aerului.”Trebuie privit holistic – deocamdată poate să fie puțin mai scump, dar este benefic pentru mediu, pentru societate și, în cele din urmă, pentru angajați”, punctează aceștia.

Încărcarea vehiculelor electrice

Companiile care ar putea încărca vehiculele la sediul lor trebuie să evalueze numărul și viteza încărcătoarelor de care au nevoie, precum și sursa de alimentare necesară atunci când vehiculele electrice sunt conectate la toate încărcătoarele. Tehnologia de încărcare inteligentă poate ajuta la echilibrarea cererii pe rețeaua locală și la evitarea actualizărilor costisitoare ale capacității de alimentare, dar nu există nicio posibilitate de a evita costurilor de instalare și de montare a încărcătoarelor. Un aspect important de luat în calcul este stabilirea nivelului investițiilor în infrastructură, prin anticiparea cererilor de energie după ce o întreagă flotă a fost electrificată.

Pe de altă parte, economii suplimentare pot fi realizate și prin implementarea unei strategii de gestionare a încărcării, eșalonarea timpilor pentru a evita supraîncărcarea infrastructurii și optimizarea cheltuielilor prin utilizarea stațiilor în afara orelor de vârf, care au tarifele cele mai mari.

Totodată, organizațiile pot acorda șoferilor stimulente financiare pentru a instala un încărcător la domiciliu (acolo unde este posibil) și pot implementa proceduri simple pentru a le rambursa contravaloarea energiei electrice folosită la reîncărcarea vehiculului de companie. ”Toate aceste măsuri pot oferi economii semnificative pe termen lung”, mai spun specialiștii Alphabet International.

Având în vedere palierele orare pentru tarifele de încărcare, managerii de flote ar putea utiliza sisteme eficiente pentru a colecta și analiza datele privind cheltuielile aferente, facilitând în același timp viața șoferilor și a departamentelor financiare cu soluții de facturare și plată. De altfel, accesul la infrastructura de încărcare reprezintă o situație complexă care necesită din partea companiilor, mai ales a celor multinaționale, o viziune globală, alături de o înțelegere foarte detaliată a condițiilor pieței locale. Oricum, acest aspect al încărcării vehiculelor pe baterie este unul dintre criteriile cheie care fac diferența între țări în ceea ce privește trecerea la mobilitate electrică.

„Companiile trebuie să integreze atât strategiile internaționale, cât și cele locale pentru a trece eficient la vehiculele electrice. Este necesară armonizarea strategiile de electrificare a flotei cu nevoile locale, reglementările și infrastructura. Realizând această abordare eterogenă a tranziției, o companie își poate adapta mai bine eforturile individual, pentru fiecare piață, și își poate maximiza șansele de succes în spațiul EV. Acest lucru o va sprijini, de asemenea, să depășească orice provocări sau bariere care pot apărea pe parcurs, conducând în cele din urmă la o tranziție mai lină și mai reușită la mașini electrice”, consideră Alphabet.

Etapele de urmat

1. Identificați vehiculele care pot trece la sistemele de propulsie electrică pe baza intervalelor de rulare zilnice și a cerințelor de sarcină utilă și evaluați alternativele adecvate.

2. Analizați infrastructura de încărcare necesară pentru fiecare vehicul electric potențial. Evaluați unde se vor reîncărca vehiculele electrice, ținând cont de cazul fiecăruia, viteza de încărcare și amplasamentul stațiilor aflate de-a lungul rutelor obișnuite ale șoferilor.

3. Solicitați stimulente, reduceri și granturi disponibile pentru a reduce costurile de capital și de operare asociate vehiculelor electrice. Luați în considerare costurile de întreținere mai mici și economiile cu energia pentru a calcula un TCO favorabil pentru vehiculele electrice.

4. Întocmiți un calendar pentru tranziția la vehiculele electrice, începând cu cele care au cel mai mare potențial de economisire a combustibilului și de reducere a emisiilor.

5. Analizați numărul de  încărcătoare la locul de muncă/centru logistic are nevoie flota, viteza de încărcare necesară și dacă locația are capacitatea de alimentare adecvată pentru a suporta și o încărcare suplimentară în viitor. Stabiliți o politică auto care să stabilească în mod clar prioritatea accesului la încărcătoarele de la locul de muncă (atât pentru vehiculele companiei, cât și pentru cele proprii ale angajaților) și decideți cine plătește costurile de încărcare.

6. Introduceți o strategie de management al energiei pentru a profita de tarifele la energie electrică cu costuri reduse și în afara orelor de vârf.

7. Măsurați și evaluați datele de utilizare a energiei, analizați și generați rapoarte pentru a identifica tendințele, a urmări costurile și a optimiza modelele de încărcare pentru a reduce costurile asociate.

8. Încurajați șoferii companiei să încarce acasă, subvenționând costul unui încăărcător și stabilind o politică echitabilă de rambursare pentru consumul de energie electrică.

9. Implicați șoferii în tranziția la mobilitate electrică, printr-un program cuprinzător de comunicare, explicând cum și de ce compania introduce vehiculele electrice.

10. Amintiți-vă motivele fundamentale ale decarbonizării. Comparați costul total al tranziției cu beneficiile pentru mediu și pentru societate ale utilizării vehiculelor electrice, cum ar fi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și reducerea poluării aerului.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Serviciile de transport persoane de la aeroport nu vor mai fi limitate doar la transport în regim taxi

 

Ministerul Energiei: România are o problemă cu raportările privind energia electrică vândută către staţiile de încărcare

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România

Ford a prezentat astăzi Puma Gen-E, versiunea complet electrică a celui mai...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

flotele corporative
Flotă verde

De ce ar putea fi interzise mașinile termice pentru flotele corporative din 2030?

Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru...

Electric Up 2
Flotă verdeFonduri publice

Programul Electric UP 2. Bani de la stat pentru instalarea stațiilor de reîncărcare

IMM-urile și operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa pot accesa finanțări...