În sectorul electromobilităţii, România are o problemă în ceea ce înseamnă bazele de date referitoare la raportările privind energia electrică vândută către staţiile de încărcare.
„Avem mari probleme cu bazele de date într-o ţară în care, în acest moment, pe 3 decembrie, trebuie să raportezi câtă energie electrică s-a vândut în România către vehicule electrice, iar asta e o problemă. Sunt bâlbâieli în raportări pe biocombustibili, sunt bâlbâieli în raportările transportului public local, regional. La un moment dat va fi o problemă, pentru că, până la urmă, misiunea noastră este să avem politici bazate pe date reale, pe date de consum la care în continuare nu avem acces”, a explicat Sorin Elisei, director general în Ministerul Energiei, citat de Agerpres.
Acesta a adăugat că electromobilitatea reprezintă unul dintre vectorii care trebuie să rezolve problema decarbonării în sectorul transporturilor.
„Din perspectiva Ministerului Energiei, electromobilitatea este unul dintre vectorii care ar trebui să rezolve o problemă de decarbonare în cel mai prost performant sector din România, sectorul transporturilor. O spunem din perspectiva creşterii accelerate a consumului de energie în sector (…) Un grafic din PNIESC (Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice, n.r.) arată că avem nevoie, pentru atingerea ţintelor de investiţii calculate cumulate, de o mie de miliarde de euro până în 2030 pentru a atinge ţintele de decarbonare. Peste 30% din această sumă ar trebui dedicată sectorului transporturilor (…) Sigur că există posibilitatea de variaţiuni pe această temă, pentru că avem în vedere şi susţinerea producţiei de biocombustibili. Avem în vedere şi o migrare a transportului greu din zona rutieră către zona feroviară şi cred că o să avem în vedere şi reducerea consumului până la urmă în acest sector, mai ales în ceea ce priveşte opţiunile alternative de mobilitate de acum încolo”, a afirmat Sorin Elisei.
Potrivit acestuia, poluarea în sectorul transporturilor este mult mai palpabilă decât cea din domeniul energiei electrice, iar dacă vom reuşi să atingem ţintele indicative, până în 2030, pe această linie cronologică, atunci nu vor mai fi necesare intervenții prin politici şi măsuri adiţionale.
”O mare parte din tranziţia verde se finanţează prin taxe verzi în lumea la care ne uităm acum către Europa de Vest şi prin faptul că Fondul de modernizare alocă bani pentru dezvoltarea infrastructurii pentru producţie de biocombustibil, pentru ca operatorii de distribuţie să-şi modernizeze sau să întărească reţeaua, să poată să permită mai multă energie regenerabilă în reţea. Din perspectiva mea, poluarea în sectorul transporturilor este una mult mai palpabilă decât cea din domeniul energiei electrice. În energie cred că am reuşit. Până în 2030, prin eliminarea relativ prematură a cărbunelui, 87% din emisiile sectorului energetic au dispărut mai mult sau mai puţin în sectorul transporturilor. În schimb, dacă ne uităm în oraşe şi la calitatea vieţii din oraşe, poluarea dată de maşinile care merg pe combustibili fosili e mult mai palpabilă”, a arătat oficialul din Ministerul Energiei.
CITEȘTE ȘI:
Afacerile din transporturi, în scădere cu 7,1% în primele 9 luni din 2024
Comentați?