Xpeng Heitech vrea să construiască mașini electrice zburătoare

Chinezii de la Xpeng, producători de mașini electrice, intenționează să creeze și mașini electrice zburătoare prin intermediul diviziei Xpeng Heitech începând din 2024. Modelul Voyager X2 aflat în dezvoltare oferă spațiu pentru doi pasageri.
Xpeng

Xpeng Heitech a fost fondată în 2013 și este susținută financiar de fondatorul și CEO-ul Xpeng, He Xiaopeng. Startup-ul specializat în mașini electrice crește rapid, realizând venituri în jur de 2 miliarde USD anul acesta și livrând undeva în jur de 50.000 de mașini. Investește mult în autonomie și infrastructură de încărcare, în timp ce lansează mașini precum P7 care oferă mai multă autonomie decât Modelul 3 de la Tesla, la un preț mai ieftin.

De asemenea, devine tot mai interesat de mobilitatea urbană. Și merge într-o direcție spre care se pare că se îndreaptă tot mai mulți, cea a variantei aeriene. Astfel, subsidiara sa, eVTOL HT Aero a anunțat că a strâns peste jumătate de miliard de dolari SUA într-o singură rundă de finanțare. Potrivit AAM Reality Index, această cifră uluitoare ar face din HT a cincea companie eVTOL cel mai bine finanțată din lume.

A cincea generație Voyager X2

De ce atâția bani? Ei bine, se pare că nu este vorba despre produsul său, Voyager X2, ajuns la a cincea generație. Pentru că acesta este un eVTOL gândit nu pentru servicii de taxi, ci pentru mobilitatea urbană. Și nu iese neapărat în evidență.

Xpeng

Fuselajul X2 este realizat din compozite din fibră de carbon și se spune că cântărește 560 de kilograme cu baterii. Are un design quadcopter coaxial cu opt rotori, sarcina utilă maximă esye de 200 de kilograme și poate transporta doi pasageri la viteze de până la 130 km/h timp de până la 35 de minute. Potrivit presei chineze, altitudinea maximă de zbor este de 1.000 de metri. În plus față de traseele urbane scurte, modelul este destinat și pentru transportul ambulanțelor sau patrulele poliției.

Așadar, nimic special. Însă de-aici începe povestea. După un astfel de început decent, majoritatea companiilor aflate la a cincea iterație ar începe să se uite la concepte capabile să zboare mai departe și mai repede cu mai mulți oameni la bord. Nu HT Aero. „Modelul nostru de următoarea generație”, a declarat fondatorul și președintele Deli Zhao, în momentul anunțării finanțării, „va fi un vehicul zburător și un automobil complet integrat, conceput atât pentru călătorii cu avionul la altitudine joasă, cât și pentru conducerea rutieră. Planificăm o lansare oficială în 2024. ”

Un supercar zburător

Așadar vorbim despre o mașină eVTOL. Mașina arată ca un model supersport, cu uși laterale care se deschid în sus, dar nu pentru a permite accesul pasagerilor, ci pentru a expanda două rotoare pliabile, care asigură propulsia. Este o combinație între acele superbe concept Lexus pentru Minority Report și un Bugatti Chiron.
HT Aero a oferit publicității câteva informații și un filmuleț generat pe calculator care arată că mașina poate să fie folosită ca orice autombill, iar atunci când este nevoie, prin apăsarea unui singur buton, se transformă în eVTOL și trece la zbor. Tipul de propulsie este viabil, așa cum demonstrează aeronava militară Osprey, iar grație celor două rotoare capabile să se încline independent se poate obține controlul deplin.

Xpeng

Pentru moment lipsesc detaliile de ordin tehnic. Nu este clar cât de greu va fi vehiculul și nici de câtă energie electrică va avea nevoie pentru a putea zbura sau pentru a merge pe șosea. Or, se știe, mașinile electrice sunt deja grele din pricina noilor tehnologii. Dar ele nu trebuie să se ridice de la sol. Voyager X2 cântărește doar 560 kg și are o autonomie de doar 35 de minute. Iar în cazul noului model, cu grup motopropulsor, direcție, suspensie, sistem de frânare și cele de siguranță necesare pentru omologarea pentru utilizare stradală greutatea poate să fie, probabil, și de patru ori mai mare. Așadar, tehnicienii vor avea de muncă pentru a oferi soluțiile necesare în acest sens.

masina zburatoare

Compania a dat însă asigurări că are resursele necesare. Și promite că modelul va dispune și de sistemele de siguranță induse de un aparat de zbor, inclusiv parașute. În ceea ce privește prețul, Zhao Deli a spus că, după cercetări de piață extinse, s-a ajuns la concluzia că „gama de preț pentru o mașină de lux estea cea potrivită pentru un astfel de produs”.

Acum însă începe cu adevărat treaba serioasă pentru HT Aero. Soluții tehnice. Apoi există provocările referitoare la utilizarea pe scară largă. Inclusiv cee legate de reglementarea zborului, culoarele aeriene, sau chestiunile de siguranță. Apoi cele referitoare la costurile induse și, implicit, prețul final. Iar apoi, sigur, vom vedea dacă vorbim doar despre o serie limitată, destinată entertainmentului unui segment redus de personae, cu capacități financiare importante, ori despre o reală soluție de mobilitate. Să lăsăm deci timpul să ne ofere răspunsurile.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Sustenabilitate. Porsche și Michelin, cu ochii spre oameni

Best Global Brands 2021. Cele mai puternice mărci auto

 

Adaugati comentariu