Advertisement

MEB
Home Piaţa auto Flotă verde Volkswagen. Upgrade pentru platforma MEB

Volkswagen. Upgrade pentru platforma MEB

Germanii de la Volkswagen vor investi în modernizarea platformei MEB pentru a spori autonomia și a oferi o încărcare mai rapidă. Decizia vine ca urmare a faptului că un succesor al acesteia nu va putea apărea mai devreme de 2028.

MEB a fost prezentată drept prima platformă electrică dedicată la nivel global atunci când prima mașină construită pe baza acesteia, VW ID3 compact, a fost prezentată în 2019. Grupul VW a folosit-o pentru modelele mărcilor sale, incluzând Skoda, Audi sau Cupra, și a oferit-o, pe baza unei licențe, celor de la Ford.

Platforma s-a bucurat de un real succes. Între timp însă, demersul a fost replicat și de rivali. Iar unii dintre aceștia, între care Hyundai, Tesla și SAIC, au izbutit să depășească MEB în ceea ce privește aspectele constructive, dar și ca viteză și cost de încărcare.

Pentru grupul german însă, pe termen lung, acest fapt nu le dădea bătăi de cap. Pentru că era deja planificată apariția unui succesor. Mai exact o „super platformă” denumită SSP sau Scalable Systems Platform, care urma să reînnoiască avantajul competitiv al celor de la VW, începând din 2025, cu Audi Artemis, urmat de VW Trinity în 2026, iar mai apoi, până-n 2030, prin intermediul celorlalte modele. Numai că, așa cum se spune-n popor, socoteala de-acasă nu s-a potrivit cu cea din târg. A apărut criza micro-procesoarelor, care a afectat și componentele care urmau să fie integrate de platforma SSP, iar proiectul Trinity a fost amânat până în 2028.

MEB

Și-atunci a fost nevoie de o schimbare de strategie. Iar aceasta a venit. Grupul Volkswagen a anunțat că va face noi investiții pentru ca platforma MEB să fie competitive cu cele (tot mai sofisticate) ale rivalilor. Numită MEB+ și prevăzută să apară în 2026, aceasta va oferi clienților viteze de încărcare mai rapide și autonomie superioară. ”Această variantă va exploata întregul potențial al platformei actuale, care s-a bucurat de succes, și va îi va permite să rămână competitivă”, au declarat surse ale producătorului auto. Nu a fost dată nicio cifră de investiții, dar ziarul german Frankfurter Allgemeine Zeitung scrie că proiectul va costa 1,5 miliarde de euro

Capacitate de încărcare

Hyundai-Kia E-GMP – 235 kW
Tesla Model Y/3 – 170-250 kW
VW MEB+ – 175-200 kW
VW MEB – 135-170 kW
Toyota e-TNGA – 150 kW
Geely SEA – 150 kW
SAIC (MG) MSP – 135 kW
Renault-Nissan CMF-EV – 130 kW

„Hyundai-Kia cu E-GMP (Electric Global Modular Platform) oferă o utilizare mult mai bună a amprentei vehiculului în ceea ce privește spațiul utilizabil pentru pasageri și bagaje, în comparație cu vehiculele bazate pe arhitectura MEB ale Grupului Volkswagen, cum ar fi ID3 și ID4”, a declarat recent un oficial Hyundai Motor pentru Automotive News Europe , sub condiția anonimatului. Platforma Hyundai-Kia, care stă la baza modelelor precum Hyundai Ioniq 5 și 6 și Kia EV6, a depășit VW cu o arhitectură electrică de 800 de volți, care permite încărcarea la viteze de până la 235 kilowați, comparativ cu mașinile de 135 până la 170 kW care folosesc MEB.

MEB

Volkswagen nu va schimba arhitectura de 400 de volți a MEB, dar a spus că va crește vitezele de încărcare la 175 – 200 kW, apropiindu-l de maximele Hyundai, Kia și Tesla. MEB+ va avea, de asemenea, o autonomie maximă de 700 km, față de cei 550 km ale versiunii actuale. O valoare care, de asemenea, este mai aproape de ceea ce oferă rivalii, precum Tesla Model 3 și Model Y.

Platforma revizuită stă la baza unui nou SUV compact, descris intern drept Tiguan electric, care va fi construit la uzina din Wolfsburg și urmează să fie lansat până în 2026.

MEB+ va folosi noua „unitate” sau celule de baterie unificate pe care Volkswagen le va aproviziona atât dintr-o nouă fabrică de baterii din Salzgitter, Germania, cât și din uzina suedeză planificată să fie construită de partenerul Northvolt. VW a anunțat că celulele unificate pot găzdui diferite substanțe chimice și pot valorifica efecte de sinergie care vor reduce costurile bateriei cu 50%. Un aspect la fel de important în condițiile în care modelele electrice ale constructorului german trebuie să facă față concurenței puternice, în special a celei a rivalilor din China.

SAIC, care are un joint venture în China cu VW, a lansat anul acesta compactul MG4, primul model din arhitectura sa complet electrică MSP (Modular Scalable Platform), care utilizează varianta LFP (fosfat de fier litiu), mai puțin costisitoare în comparație cu cea nichel-mangan-cobalt a lui MEB. De altfel, SAIC a evaluat ID3 atunci când a dezvoltat MG4. Cele două mașini au specificații similare, dar pentru o diferență cheie: prețul. MG4, care este construit în China, pleacă de la 28.240 de euro în Germania pentru un model cu o baterie de 51 de kilowați-oră, comparativ cu 43.995 de euro pentru cel mai ieftin ID3 cu o baterie de 58 de kWh.

VW caută reduceri de costuri

VW a anunțat că va oferi o baterie LFP pentru modelele chinezești, dar nu a spus dacă opțiunea va fi disponibilă pentru mașinile europene. Tehnologia folosită pentru noua variantă ar putea compensa creșterea prețurilor bateriilor prin eliminarea nevoii de nichel și cobalt, materiale extrem de scumpe. În plus, noua celulă unificată ar putea oferi avantaje de ambalare și de autonomie, permițând constructorului să integreze o baterie mai mare în cei 370 de litri de spațiu disponibil pentru acumulatorul MEB. Și nu este totul. VW ar putea folosi, de asemenea, avantajul volumului de modele pentru a reduce costurile de producție.

MEB

Până acum, numai marca VW a vândut peste 500.000 de mașini pe platforma MEB, care stă la baza unui total de 12 de produse ale Grupului. Iar producătorul auto plănuiește să construiască 10 milioane de mașini pe platformă. O țintă care urmează să fie atinsă prin extinderea semnificativă a gamei. Oficialii germanilor au anunțat 10 noi modele electrice până în 2026, inclusiv o mașină mica, pe o versiune redusă a platformei, vândută „pentru aproximativ 25.000 de euro”.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto decembrie 2022 – ianuarie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Noua Dacia Jogger. Țară, țară, vrem ostași!

Leasingul operațional, o formă de protecție în perioade cu inflație în creștere

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Mercedes-Benz eVito
Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Mercedes-Benz eVito. Drumul spre electrificare

Mercedes-Benz eVito furgon este o utilitară de dimensiuni medii ce rămâne o...

Flotă verde

Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România

Ford a prezentat astăzi Puma Gen-E, versiunea complet electrică a celui mai...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

flotele corporative
Flotă verde

De ce ar putea fi interzise mașinile termice pentru flotele corporative din 2030?

Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru...