Volkswagen Commercial Vehicles a dezvoltat un nou sistem de tracțiune integrală hibrid plug-in pentru Multivan și California: eHybrid 4Motion.
Conducere electrică, adecvare optimă pe distanțe lungi și tracțiune maximă. Până acum, nu a existat niciun sistem pentru autoutilitare și campere care combină acești parametri fără a compromite caracteristicile tehnice și dinamica de conducere. Cu noua tracțiune integrală hibridă plug-in, acest lucru devine realitate grație inovativei echipe a Volkswagen Group.
Multivanul și California eHybrid 4Motion îți permit o experiență electrificată în viața de zi sau în drumul către locul de campare. În același timp, pot acoperi distanțe lungi datorită unității lor hibride. Condițiile de drum și meteorologice au o importanță secundară, deoarece tracțiunea integrală garantează performanțele dorite chiar și pe câmpurile noroioase sau pe timp de iarnă. În plus, și capacitatea de remorcare este una la cel mai înalt nivel. Toate acestea sunt posibile prin combinarea eficientă a două motoare de acționare electrică și un motor pe benzină TSI de înaltă tehnologie. Noul sistem eHybrid 4Motion este tipul ideal de unitate pentru un van VW adecvat pentru aplicații multivariabile.
Conducere electrică
Multivan și California pornesc ca modele de vehicule electrice hibride plug-in cu tracțiune integrală electrică – câte un motor electric pe punte acționează puntea față și puntea spate. Ambele motoare asigură astfel performanțe optime la pornire și tracțiune. Condiția necesară este ca bateria să fie suficient încărcată. Datorită unei capacități de 19,7 kWh, funcțiilor de încărcare rapidă și recuperării extrem de eficiente a energiei, acest lucru se întâmplă de obicei. Când bateria este complet încărcată, vehiculul electric hibrid plug-in economic permite parcurgerea unor distanțe pur electrice de până la 95 de kilometri, în funcție de model. Acest lucru face ca Multivan și California să fie vehicule electrice în viața de zi cu zi. De ce spunem acest lucru? Luând Germania ca exemplu: un studiu realizat de Ministerul Federal German pentru Digital și Transporturi arată că 95% din totalul călătoriilor cu vehiculele sunt mai scurte de 50 de kilometri.
În modul electric, Multivan și California pot fi conduse cu viteze de până la 130 km/h (hibrid: până la 200 km/h). Cele patru profiluri de condus Eco, Comfort, Sport și Individual sunt disponibile opțional la modelele hibride. Din motive de eficiență, motorul electric spate este cuplat doar atunci când este necesar peste o viteză de 65 km/h în profilurile de condus Eco și Comfort; în profilul de condus Sport, este cuplat până la 130 km/h, precum și în profilul Individual, în funcție de setare. Peste 130 km/h, puntea spate rămâne întotdeauna dezactivată.
Aer condiționat staționar electric
Ca modele de vehicule electrice hibride plug-in, Multivan și California oferă aer condiționat staționar electric în standard – pe lângă sistemul de aer condiționat pentru operarea în deplasare. Acesta poate fi utilizat pentru răcirea, ventilarea și încălzirea ambelor modele VW Bus la încărcare, parcare sau campare.
Aerul condiționat staționar oferă o serie de avantaje: la încărcarea bateriei litiu-ion, interiorul vehiculului este deja adus la temperatura dorită înainte de începerea călătoriei. Acest lucru crește confortul și autonomia electrică, deoarece funcția de încălzire sau aer condiționat necesită mai puțină energie pentru răcirea sau încălzirea aerului din interior la începerea unei călătorii.
La parcarea sau camparea la temperaturi exterioare scăzute, aerul condiționat staționar devine un încălzitor auxiliar. Cu toate acestea, spre deosebire de încălzitoarele auxiliare convenționale, acest lucru nu se realizează prin arderea combustibilului, ci folosind electricitate fără emisii. Un alt avantaj este funcția de răcire – o caracteristică suplimentară de confort pe timp de vară, care altfel este disponibilă doar la rulotele mari cu un sistem de aer condiționat separat.
Cu o sursă externă de alimentare, aerul condiționat staționar este activ timp de până la 30 de minute. Dacă funcționează independent, utilizând alimentarea bateriei de înaltă tensiune, aerul condiționat se oprește după 10 minute. Aerul condiționat staționar este activat prin intermediul sistemului Infotainment sau prin intermediul aplicației pentru smartphone.
Rulotele California pot fi comandate opțional cu un sistem de aer condiționat staționar care permite funcționarea continuă a funcției de încălzire. În acest caz, sistemul de aer condiționat cu încălzire a aerului poate fi acționat și prin intermediul unității de operare a rulotei din montantul C, pe partea pasagerului.
Călătorie hibridă
Modelele Multivan și California cu noul sistem hibrid plug-in pornesc întotdeauna electric atunci când bateria are o încărcare suficientă. Temperaturile extreme de îngheț fac excepție de la această regulă. Strategia hibridă este concepută astfel încât Multivan eHybrid 4MOTION și California eHybrid 4MOTION utilizează mai întâi energia electrică din bateria de înaltă tensiune.
În funcție de situația de condus și de profilul de condus, acestea sunt alimentate de motorul electric de tracțiune față (85 kW/110 CP) până la 130 km/h și, dacă este necesar, și de motorul electric de tracțiune spate (100 kW/136 CP). Peste 130 km/h, puntea spate este detașată automat din sistemul de propulsie printr-o unitate de decuplare – un ambreiaj de decuplare – iar motorul electric de tracțiune spate este dezactivat pentru a face consumul de energie cât mai economic posibil. Motorul pe benzină 1.5 TSI evo2, un motor turbo de înaltă tehnologie pe benzină, este activat suplimentar la viteze peste 130 km/h dacă se utilizează funcția kickdown sau când nivelul de încărcare al bateriei nu mai este suficient. În timpul accelerării puternice cu funcția kickdown, sistemul electric susține motorul 1.5 TSI ca un booster suplimentar.
În intervalul de sarcină parțială, motorul pe benzină se oprește cât mai des posibil; vehiculele rulează apoi fie fără niciun suport al motorului, fie utilizează – până la 130 km/h – doar sistemul electric. Această interacțiune are loc complet automat și aproape imperceptibil (cu excepția accelerării complete prin kickdown, deoarece cutia de viteze cu șase trepte trece apoi la o treaptă inferioară și astfel crește turația motorului TSI). În plus, noile modele hibride sunt remarcabil de economice: în funcție de echipare, valorile consumului WLTP cu o baterie descărcată sunt între 7,5 și 8,1 l/100 km. În practică, valorile pot fi semnificativ mai mici cu un stil de condus anticipativ, deoarece bateria absoarbe din nou energie prin recuperare, iar sistemul de propulsie poate, prin urmare, să integreze motoarele electrice ori de câte ori este posibil.
Opțional, Multivan și California eHybrid 4MOTION au cele patru profiluri de condus Eco, Comfort, Sport și Individual, așa cum se arată. În profilul Eco, puterea și cuplul sunt reduse în modul hibrid. În plus, caracteristica pedalei de accelerație este proiectată să fie ușor plată pentru a susține un stil de condus optimizat din punct de vedere al consumului. Confortul optim la volan este disponibil în profilul Comfort. Profilul Sport oferă puterea maximă a sistemului în modul hibrid; o caracteristică a pedalei de accelerație semnificativ mai abruptă asigură suplimentar o reacție agilă. În plus, tracțiunea integrală este activată permanent până la 130 km/h. În profilul Individual, este posibilă nu doar reglarea parametrilor de condus, ci și a direcției și a sistemelor opționale, cum ar fi controlul adaptiv al șasiului DCC sau controlul adaptiv al vitezei de croazieră stop & go ACC.
Conducerea cu tracțiune integrală
Distribuția puterii sistemului eHybrid 4MOTION este reglată prin intermediul Controlului Electronic al Stabilității (ESC) și este variabilă – în funcție de situația de condus sau de tracțiunea la nivelul punților. Aceasta înseamnă că până la 100% din forța de tracțiune poate fi direcționată către puntea față sau spate. Tracțiunea electrică spate este disponibilă și atunci când bateria este descărcată: puterea necesară motorului electric de propulsie de pe puntea spate este apoi generată automat de motorul TSI și de motorul electric față, care în acest caz acționează ca un generator. Tracțiunea integrală permanentă este activată imediat ce șoferul trece de la D la modul sport S sau modifică setarea ESC la Sport în profilul de condus Individual – de exemplu, atunci când se conduce pe zăpadă sau pe terenuri de campare umede. Aici, puntea spate rămâne cuplată până la o viteză de 130 km/h.
Comparativ cu un sistem convențional de tracțiune integrală, a cărui tracțiune pe puntea spate se bazează pe o conexiune mecanică cu motorul cu ardere internă și, prin urmare, pe un arbore cardanic, Volkswagen Commercial Vehicles poate controla autonom puntea spate electrică a modelului Multivan – la fel ca la modelul ID. Buzz GTX cu tracțiune integrală. Această caracteristică reprezintă un avantaj major, deoarece permite mai multă putere și tracțiune, precum și un control mai dinamic al cuplului. Distribuția puterii pe puntea spate acționată electric poate fi adaptată ideal, în special pe suprafețe neasfaltate și zăpadă. Cu acest sistem de propulsie, vehiculul poate fi acționat în întregime prin intermediul puntei spate, de exemplu, cu roți care patinează pe puntea față – acest lucru este posibil doar cu un nivel ridicat de efort de proiectare la vehiculele convenționale cu tracțiune integrală.
Tracțiunea este, de asemenea, influențată pozitiv de distribuția echilibrată a greutății. Acest lucru se datorează amplasării bateriei (sub scaunele din față), a rezervorului (sub al doilea rând de scaune) și a celui de-al doilea motor electric de propulsie integrat în puntea spate.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie – august 2025)
CITEȘTE ȘI:
Producătorii auto chinezi își accelerează expansiunea industrială în Europa
Tarifele de reîncărcare a mașinilor electrice în sectorul 1 al Capitalei. Proiect









Comentați?