Vezi care este formula de calcul RCA propusă de ASSAI

Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis către Parlament propunerea sa pentru formula de calcul a tarifului RCA, care are în vedere acoperirea cheltuielilor cu daunele, limitarea cheltuielilor administrative, precum şi includerea unui comision de vânzare pentru brokeri.



 

Potrivit ASSAI, care citează raportul Milliman, asigurătorii RCA, la fiecare 100 lei încasaţi, inregistreaza următorii parametri financiari:

 

Clasa de autovehicule

Daune achitate Cheltuieli administrative Profit
Persoane fizice Persoane Juridice Persoane fizice Persoane juridice Persoane

fizice

Persoane

juridice

Remorci 4,89 lei 21,18 lei 95,02 lei 78,82 lei 0 0
Tractoare 14,11 lei 42,69 lei 85,89 lei 57,31 lei 0 0
Autoutilitare 19,79 lei 24,34 lei 80,21 lei 75,66 lei 0 0
Motociclete 28,29 lei 35,80 lei 71,71 lei 64,20 lei 0 0
Autobuze 41,46 lei 10,74 lei 58,54 lei 89,26 lei 0 0
Autoturisme 42,94 lei 38,85 lei 57,06 lei 61,15 lei 0 0
Altele 71,35 lei 49,31 lei 28,65 lei 50,69 lei 0 0
Media totală (raportată la nivelul de expunere a fiecărei clase) 38,64 lei 27,93 lei 61,36 lei 72,07 lei 0 0

 

„Raportul Milliman evidenţiază faptul ca, la fiecare 100 de lei încasaţi de către  asigurătorii RCA, aceştia plătesc daune cuprinse în medie, între 38,64 lei, pentru  persoane fizice şi 27,93 lei, pentru persoane juridice. Observam faptul ca cheltuielile  administrative ale asiguratorilor sunt de 61,36 lei (persoane fizice) si 72,07 lei  (persoane jurdice), adica, duble raportate la daunele achitate”, spun reprezentanţii  ASSAI

Profitul raportat de catre asigurători pentru produsul RCA este zero sau negativ  (pierderi).

În tot acest timp, în Uniunea Europeană, cheltuielile administrative ale asigurătorilor  sunt cuprinse între 25 – 35% din preţul unei poliţe RCA, cheltuieli care includ şi un  mic profit.

Aşa cum ne-au lăsat să credem în toţi aceşti ani, atât ASF, cât şi asigurătorii, piaţa  RCA românească este una veşnic aflată ”în pierdere”. Această pierdere declarată a  pieţei de asigurari este cel puţin ciudată, în condiţiile în care, trei noi societăţi de  asigurări din străinătate, vor vinde din acest an poliţe RCA în România. Readresez  invitaţia ANAF – direcţia Mari Contribuabili, să verifice eligibilitatea şi legalitatea  costurilor administrative ale acestor operatori economici, pentru că una dintre  principalele cauze ale scăderii colectării taxelor şi impozitelor acestei instituţii sunt generate de ctre anumiţi operatori economici care repatriază profitul prin  “mecanismele preţurilor de transfer”, a declarat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

Formula de calcul a preţului RCA transmisă de către ASSAI este următoarea:

Preţul RCA = Pr + Ca + Cv

unde:
Pr = prima de risc (cheltuielile cu daunele)
Ca = cheltuieli administrative; Ca = maxim 25% raportat la Pr.
Cv = cheltuieli cu vânzarea poliţei RCA (broker); Cv = maxim 50% din Ca;

ASSAI consideră, totodată, că formula de calcul trebuie însoţită şi de o altă măsura, de reducere drastica a taxelor plătite de către asigurători către ASF, care ar fi , în opinia Asociaţiei, „uriaşe şi nejustificate”.

calculator-fiscalitate-floteauto„În prezent, acestea sunt în cuantum de aproximativ 7,2% din valoarea fiecărei poliţe RCA, asigurătorii RCA din România plătind cele mai mari contributii din UE (cu 60% mai mari) către cea mai neperformantă şi nereformată instituţie româneasca”, punctează Asociaţi, care adaugă că totalu contribuţiilor  asigurătorilor din UE, către omologul ASF, nu depăşesc în medie, 4,5% din valoarea fiecărei poliţe RCA.

În aceste condiţii, reprezentanşii ASSAI spun că scăderea contribuţiilor către ASF trebuie însoţită şi de o puternică reformă internă a instituţiei, prin înjumătăţirea numărului de angajaţi şi scoaterea la concurs a tuturor poziţiilor din instituţie.

ASSAI oferă doua exemple de cheltuieli supradimensionate, finanţate de către piaţa de asigurări şi achitate de către ASF :

a. Contributia la baza de date CEDAM

Preţul poliţei RCA a cuprins şi un cost perceput de ASF pentru administrarea şi întreţinerea bazei de date CEDAM . Acesta a fost de 1,38% în anul 2006 şi 0,8%, în 2017.

Potrivit ASSAI, până in prezent, costul de intretinere a bazei de date CEDAM a fost de peste 60 milioane de euro, adica, peste 5,5 milioane de euro/an. „Reamintim faptul că baza de date CEDAM a prezentat multiple disfuncţionalităţi, perioade în care nu a putut fi accesată sau a prezentat numeroase informaţii eronate”, arată reprezentanţii Asociaţiei

Solutie: Organizarea unei licitaţii publice pentru aceste servicii.

„Este foarte posibil ca aceste costuri să scada cu peste 60%, aceste costuri fiind de fapt, suportate de către cei 6 milioane de şoferi, care sunt obligaţi să cumpere poliţe RCA”, precizează ASSAI.

b. Salarii şi prime supradimensionate în raport cu performanţele obţinute, încasate de către angajaţii ASF

Potrivit Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente, în 2015, cheltuielile cu personalul au fost în cuantum total de  97.321.171 lei, buget care a fost împărţit de către cei 480 de salariaţi ai ASF,  reprezentănd un salariu lunar mediu brut de aproximativ 17.000 de lei/angajat ASF. Tot în anul 2015, salariul lunar mediu brut/economie era de 2.415 lei.

„ASF a avut grijă ca în raportul său de activitate pentru anul 2016, cheltuielile  explicite cu personalul să nu mai fie cuprinse şi implicit, să nu mai poata fi făcute  publice. Ştim sigur însă, că în luna februarie 2017, ASF şi-a premiat angajaţii cu echivalentul a 3 salarii, reprezentând “prime de performanţă”. Reaminitim  Parlamentului României faptul ca în data de 19 mai expiră termenul de plafonare a  preţurilor RCA, iar în tot acest timp, ASF nu a mişcat un deget pentru a găsi soluţii  reale în interesul asiguraţilor RCA. Rugăm Parlamentul României să adopte legea RCA şi să continue de urgenţă procedura de destituire a preşedintelui ASF, iar candidaţii pentru poziţiile vacante de Preşedinte şi Vicepreşedinte – sectorul  asigurări să fie ocupate doar de către persoane cu experienţă în acest domeniu şi nu în baza numirilor politice, aşa cum s-a întâmplat până acum”, a conchis Cristian Muntean, presedintele ASSAI.

 

 

 

Adaugati comentariu