Advertisement

Mastercard
Home Administrare flote Fiscalitate Recuperarea timbrului de mediu şi a taxelor auto, doar în instanţă

Recuperarea timbrului de mediu şi a taxelor auto, doar în instanţă

Eliminarea timbrul de mediu nu este un motiv de bucurie pentru toată lumea. Cei care au plătit, în perioada 2007 – martie 2013, taxa auto, taxa de poluare sau taxa pe emisii poluante nu vor mai primi, prin procedură administrativă simplificată, banii promişi de autorităţi. Trebuie să meargă şi ei în instanţă.

Legea privind eliminarea a 102 taxe nefiscale a intrat în vigoare la 1 februarie 2017, moment de la care se abrogă şi OUG. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Din păcate, actul normativ abrogat stipula şi modul în care se putea face, pe cale administrativă, restituirea vechilor taxe auto plătite în perioada 2007 – martie 2013.

Prin art. XII din Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care va intra în vigoare la data de 1 februarie 2017, OUG. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă. Prin abrogarea integrală a O.U.G. nr. 9/2013, având în vedere faptul că ordinul mai sus menționat a fost emis în aplicarea art. 12 din O.U.G. nr. 9/2013, se elimină inclusiv posibilitatea restituirii pe cale administrativă a sumelor prevăzute de art. 12, respectiv a sumelor reprezentând taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora”, explică preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Mihai Alexandru Moia.

Procedurile administrative dispărute

Anterior Legii 1/2017, au existat două proceduri administrative. Este vorba despre cea prevăzută de OUG 8/2014, prin care se instituia procedura de restituire dedicată celor care au obţinut hotarări judecătoreşti prin care li s-a recunoscut dreptul la restituire a taxei speciale, taxei pe poluare şi taxei pe emisii poluante anterior datei de 31 decembrie 2015.

A doua procedură administrativă este cea prevazută de OUG 40/2015 (privind timbrul de mediu), care prevedea procedura de restituire a celor care nu aveau o hotarare judecatorească obţinută sau nu se încadrau în condiţiile impuse de OUG 8/2014. Există însă mai multe situaţii concrete.

bani-floteautoDe exemplu, cei care au achitat taxa specială, taxa pe poluare şi taxa pe emisii poluante (toate trei reglementate prin acte normative contrare Tratatului UE, conform deciziilor succesive ale CJUE) şi au obţinut o hotărâre judecătorească anterior datei de 31 decembrie 2015 vor urma procedura prevăzută de OUG 8/2014, cu menţiunea că nu li se poate impune o eşalonare pe cinci ani a restituirii, ci aceasta trebuie efectuată pe loc, potrivit deciziei CJUE în cauza Câmpean.

O altă situaţie este a celor ce au achitat taxa specială, taxa pe poluare şi taxa pe emisii poluante şi nu au obţinut o hotărâre judecătorească, aceştia trebuind să declanşeze o procedură judiciară sau să încerce o procedură administrativă ad-hoc, cu următoarea precizare: deşi procedura administrativă de restituire, adoptată prin ordin comun, nu a fost abrogată, textul de lege din OUG 9/2013 nu mai este în vigoare, ordonanţa fiind abrogată integral prin Legea 1/2017. Un argument suplimentar în sprijinul admisibilităţii unei proceduri administrative ad-hoc constă şi în obligativitatea statului de a respecta hotărârile pronunţate de CJUE, inclusiv la nivel de autoritate administrativă.

Iar a treia situaţie este a celor care au achitat timbrul de mediu (reglementat prin OUG 9/2013, contrara Tratatului UE, conform deciziei CJUE în cauza Budişan) şi, prin definiţie, nu au obţinut nicio hotărâre judecătorească, aceştia urmând să apeleze fie la procedura judiciară, fie la procedura administrativă ad-hoc.

Ca atare, nici taxele auto, nici timbrul de mediu plătit până la 1 februarie 2017 nu se pot recupera altfel, decât în instanţă.

Prima hotărâre în Justiţie de restituire

Tribunalul Dolj a dat, anul trecut, prima hotărâre de restituire a contravalorii timbrului de mediu, care rămas definitivă, începând din data de 7 decembrie prin nerecurare. Astfel, Administraţia Fondului de Mediu şi Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj trebuie să îi restituie unui craiovean suma plătită pentru taxa de timbru, precum şi dobânda aferentă şi cheltuielile de judecată.

Potrivit deciziei publicată de Tribunalul Dolj, instanţa obligă pârâţii în solidar la plata către reclamant a sumei de 7.691 lei, reprezentând timbru de mediu, sumă la care se va aplica dobânda fiscală, calculată de la data plăţii, respectiv 19 noiembrie 2014, până la data plăţii efective. De asemenea, instanţa obligă pârâţii la plata către reclamant a sumei de 300 lei cheltuieli de judecată.

Decizia, pronunţată în şedinţa publică din 8 noiembrie, a fost dată cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, însă pe 7 decembrie 2016, a rămas definitivă prin nerecurare.

Potrivit avocatului Laurenţiu Stanca, toate taxele plătite, sub orice denumire, începând cu anul 2007, se restituie.

Taxele plătite până la data de 14 martie 2013 vor fi restituite în baza unei cereri adresate către AJFP, în baza Ordonanţei de Guvern nr. 40/2015, cu termen de prescripţie instituit de ordonanţă de 5 ani de la data intrării acesteia în vigoare, iar taxele plătite după data de 15 martie 2013 (timbrul de mediu) se vor recupera în urma intentării unor acţiuni, în instanţă, împreună cu dobânzile fiscale aferente şi cheltuielile de judecată efectuate”, a explicat avocatul Laurenţiu Stanca.

Magistraţii Curţii de Apel Craiova au decis, în septembrie 2016, că taxa „timbru de mediu” este abuzivă, discriminatorie şi neconformă cu normele UE, iar pe 29 iunie 2016, Tribunalul Dolj obliga Serviciul de Înmatriculări Dolj să înmatriculeze un autovehicul din UE fără plata timbrului de mediu, prevăzut de OUG 9/2013.

O poveste încheiată

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie şi la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013, a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.

În data de 9 iunie 2016, Curtea Europeană de Justiţie a declarat timbrul de mediu ca fiind ilegal, în procedura Vasile Budişan împotriva Administraţiei Finanţelor Publice Cluj.

În motivarea deciziei se arată că timbrul de mediu încalcă neutralitatea în concurenţa dintre autovehiculele rulate provenite din statele membre ale Uniunii Europene şi cele similare româneşti, deoarece o scutire a timbrului de mediu precum cea rezultată din prezenta dispoziţie oferă avantaj concurenţial autovehiculelor rulate deja prezente pe piaţa din România, descurajând importul de autovehicule similare din alte state membre.

 

(Articol publicat in revista Flote Auto, februarie 2017)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Suprataxele vamale
Fiscalitate

Suprataxele vamale americane reprezintă o „lovitură directă asupra bugetelor flotelor”

Politicile de achiziții pentru flote și calculele costului total de proprietate au...

taxele vamale
Fiscalitate

Taxele vamale americane. Comisia Europeană își pregătește contramăsurile, inclusiv pentru mașini și piese auto

Comisia Europeană a lansat o consultare publică cu privire la o listă...

autoturisme second-hand
Fiscalitate

Obligații fiscale nedeclarate de peste 3,3 mil.lei în comerțul cu autoturisme second-hand

Ca urmare a analizei de risc realizate de Direcția generală antifraudă fiscală...

vehiculele electrice
Fiscalitate

Cum vor fi taxate vehiculele electrice de companie în Belgia și Țările de Jos

Guvernele din Belgia și Țările de Jos au propus recent modificări semnificative...