Ideea că vehiculele electrice ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare depășită. Potrivit companiei de cercetare dedicată tranziției energetice BloombergNEF (New Energy Foundation), vehiculele electrice pot să parcurgă, anual, mai mulți kilometri decât mașinile pe benzină sau diesel. Această tendință este vizibilă în special pe piețele în care vehiculele electrice se impun rapid, precum China sau Țările de Jos.
Potrivit studiului BloombergNEF, în China, mașinile 100% electrice ar parcurge cu 66% mai mult decât vehiculele termice (adică aproximativ 20.000 de kilometri pe an), iar hibridele plug-in, cu 14%. În același timp, în Țările de Jos, vehiculele ecologice circulă cu 56% mai mult decât mașinile cu combustie (ICE) și cu 48% decât vehiculele PHEV.
Această concluzie a studiului poate fi explicată prin mai mulți factori, dar primul dintre ei este, de la sine înțeles, rețeaua infrastructurii de încărcare. Cu cât sunt mai multe puncte de încărcare disponibile, cu atât utilizarea mașinilor electrice devine mai facilă. Un alt factor este cel economic, energia electrică fiind mai ieftină în general. Totodată, pentru trecerea la electromobilitate se acordă, uneori, stimulente fiscale. La toate acestea se adugă și aspectele privind siguranța, mașinilele electrice fiind echipate cu sisteme de asistență la conducere, care tind să faciliteze condusul vehiculelor ecologice din ce în ce mai mult de la an la an, după cum demonstrează cazul Tesla…
În cele din urmă, este de remarcat și faptul că vehiculele cu kilometraj mai mare, precum mașinile de companie sau modelele folosite de șoferii de taxi, au trecut masiv la electrice, ceea ce, proporțional și logic, influențează rezultatele observate de BloombergNEF. Numai în China, 87% dintre vehiculele achiziționate de șoferii de taxi au fost vehicule electrice.
În schimb, pe piețele mai puțin implicate în tranziția energetică a flotei de vehicule, cum ar fi Statele Unite, mașinile electrice parcurg cu aproximativ 40% mai puțini kilometri decât cele cu motor cu combustie.
CITEȘTE ȘI:
Renault prezintă la IAA Transportation 2024 un concept car și Master H2-Tech Prototype
Comentați?