În următorii patru ani, vor intra în vigoare noi reguli pentru şoferii din România, potrivit Strategiei de Siguranţă Rutieră. Permisul de conducere nu va mai putea fi obţinut fără absolvirea a 10 clase, controalele medicale vor fi mai dese pentru şoferii în vârstă, iar vehiculele accidentate vor fi repuse în circulaţie după o inspecţie tehnică de siguranţă.
Regulile sunt destinate reducerii numărului de accidente, mai ales a celor mortale şi cu urmări extrem de grave. Autorităţile mizează pe înregistrarea a cel mult 1.188 de decese, faţă de 2.377 în 2010.
În ultimii ani, numărul de accidente mortale a fost de peste 1.800 pe an (cu o frecvenţă de cinci decese pe zi), iar cel al accidentelor cu vătămări grave a depăşit anual 8.000. De altfel, Romania este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul de decese pe şosele, cu aproape de două ori mai multe decât media, potrivit datelor Eurostat.
Potrivit reprezentanţilor Ministerului Transporturilor, 75% din accidente sunt provocate direct de şoferi şi 25% de alţi factori, precum şi de ceilalţi participanţi la trafic. Starea infrastructurii rutiere este responsabilă pentru doar 0,2% din accidente, arată autorii Strategiei.
Instituţiile responsabile pentru implementarea Strategiei sunt Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Sănătăţii.
În planul de acţiuni aferent strategiei sunt prevăzute măsuri pentru înăsprirea condiţiilor de examinare a candidaţilor pentru obţinerea unui permis de conducere auto. Între aceste măsuri se numără admiterea în şcolile de şoferi numai a absolvenţilor de învăţământ obligatoriu (10 clase), supravegherea video a sesiunilor de examinare şi ridicarea frcvenţei controalelor medicale de la 10 ani (sau reînnoirea permisului) la 5 ani.
Pe cercetare, Ministerul Transporturilor are în vedere actualizarea costurilor sociale ale accidentelor rutiere, stabilirea viziunilor şi a obiectivelor detaliate de siguranţă rutieră, colectarea, analiza şi diseminarea datelor statistice, implementarea unui sistem de monitorizare şi evaluare a siguranţei rutiere, îmbunătăţirea cercetării, dezvoltării şi transferului de cunoştinţe.
În ceea ce priveşte siguranţa vehiculelor, aceasta se referă la introducerea inspecţiilor tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere. De asemenea, strategia mai prevede efectuarea de cercetări pe vehicule implicate în accidente privitoare la comportamentul subansamblurilor şi sistemelor în caz de accident şi la modul de restabilire a parametrilor lor.
Pe transport şi mobilitate se are în vedere creşterea siguranţei transportului rutier de mărfuri şi de persoane prin curse regulate şi promovarea transportului combinat. De asemenea, tot la acest capitol este vorba despre revizuirea reglementărilor de dezvoltare urbană: autostrăzi şi centuri ocolitoare, limitarea extinderii intravilanului, restricţionarea construirii adiacent arterelor de tranzit şi ocolitoare.
Siguranţa infrastructurii rutiere prevede îmbunătăţirea managementului în acest domeniu, respectiv tratarea punctelor negre şi actualizarea standardelor de construcţie a drumurilor. La siguranţa drumurilor publice se are în vedere controlul şi sancţionarea administratorilor/executanţilor pentru neasigurarea viabilităţii drumului în condiţii de siguranţă şi inspecţii de siguranţă rutieră periodică şi la accidentele grave. Se are în vedere realizarea de amenajări speciale destinate participanţilor vulnerabili la trafic: elaborarea de standarde privind pistele pentru biciclişti, introducerea de cerinţe de proiectare privind separarea traficului motorizat de cel nemotorizat.
Teoretic, România va avea 1.000 de kilometri de autostradă în 2018, după ce anul viitor vor fi gata 150 km.
Comentați?