În prezent există aproximativ 290 de milioane de mașini pe drumurile UE, iar vârsta medie atuturor tipurilor de vehicule continuă să crească, arată raportul ”Vehicles on European Roads”, dat publicității de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA).
Potrivit analizei, autoturismele au o vechime medie de 12,3 ani, dar în unele țări, precum Estonia și Grecia, pot ajunge și până la 17 ani. Datele ACEA arată că în România, vîrsta medie a automobilelor este de 14,9 ani. Cel mai tînăr parc auto național este în Austria și Danemarca, vechimea medie fiind de 8,9 ani.
Numărul autovehiculelor de pe șoselele europene
Camioanele sunt de regulă cele mai ”îmbătrânite”, media UE fiind de 13,9 ani, în timp ce media atât pentru autobuze, cât și pentru utilitare ușoare este de 12,5 ani. Din 2018, vârsta medie a tuturor tipurilor de vehicule a crescut cu aproximativ un an.
Vârsta parcului auto european (ani)
În 2022, pe șoselele europene circulau 252 de milioane de autoturisme, în creștere cu 1% față de anul precedent, și peste 30 de milioane de utilitare ușoare, mai multe cu 1,5% față 2021. Franța este lider pe acest ultim segment, cu cel mai mare număr de camionete aflate în circulație. Datele ACEA, mai arată că, în pofida faptului că vânzările de mașini electrice au atins maxime istorice în 2022, doar 1,2% dintre mașinile de pe șoselele UE sunt electrice cu baterii.
Potrivit raportului, peste 6,5 milioane de camioane sunt acum pe drumurile din UE, o creștere de aproape 2% față de anul precedent. În medie, camioanele rămân cele mai vechi dintre toate tipurile de vehicule, cu o vârstă medie de 14 ani. În circulație sunt și peste 720.000 de autobuze. Modelele electrice acoperă peste 10% din autobuzele din trei țări UE, Irlanda, Luxemburg și Țările de Jos.
Polonia are cel mai mare număr de mașini la 1.000 de locuitori, 703 unități, în timp ce Letonia și România au cele mai puține, 410 unități, respectiv 413 unități.
”Numărul tot mai mare de vehicule învechite de pe șosele întărește importanța accelerării adoptării modelelor electrice cu baterii și a altor modele cu emisii zero în Europa. Raportul demonstrează că, deși obiectivele legislative pot ajuta la orientarea schimbării, aceasta este doar o parte a puzzle-ului pentru decarbonizarea transportului rutier. Europa are nevoie de un set mai larg de condiții-cadru, cum ar fi infrastructura de încărcare și avantajele fiscale și subvențiile la achiziție, pentru a stimula cererea pentru cele mai curate și mai ecologice modele”, a arătat ACEA.
Structura parcului auto european în funcție de motorizare
Organizația subliniază că, actualizat anual, raportul este revelator, deoarece demonstrează modul în care datele de vânzări ale diferitelor tipuri de vehicule, cum ar fi mașinile electrice, spun o poveste diferită față de structura reală a parcului auto european. În pofida faptului că mașinile electrice cu baterie au fost a treia cea mai populară alegere în 2022 pentru cumpărătorii de mașini noi, cu o cotă de piață de aproape 15%, acestea reprezintă doar 1,2% din vehiculele de pe șoselele din UE.
CITEȘTE ȘI:
Finanțările în leasing financiar își mențin creșterea
UNSAR: Prelungirea plafonarii primelor RCA nu este un “medicament minune”
Comentați?