Cel puțin în șase state europene, utilitarele electrice sunt mai ieftine cu 25% per km față de cele diesel, arată o analiză realizată de organizația de mediu Transport & Environment. Calculele au inclus subvențiile pentru achiziție, însă nici în lipsa lor situația nu este cu mult diferită.
Electrificarea vehiculelor comerciale ușoare se realizează într-un ritm destul de lent, în condițiile în care aceste segment înregistrează cea mai rapidă creștere a emisiilor, de 63% în 2019 față de 1990 și este responsabil pentru 11% din cererea de petrol din transportul rutier. În timp ce standardele privind emisiile de CO2 din 2020 – 2021 au propulsat vânzările de autoturisme electrice cu baterie, ca pondere în totalul livrărilor, de la 2% în 2019 la 9% în 2021, piața furgonetelor electrice reprezenta doar 3% în 2021 din cauza standardelor mult mai slabe.
Drept urmare, consideră T&E, noile standarde privind emisiile de CO2 pentru autoutilitare, ca parte a pachetului UE privind schimbările climatice, reprezintă oportunitatea cheie de a accelera tranziția către un transport ecologic și de a alinia acest segment de autovehicule la țintele Pactului verde european. În plus, în contextul războiului din Ucraina și având în vedere că vehiculele comerciale ușoare din UE consumă 210 de milioane de barili de petrol în fiecare an, reducerea dependenței de țiței și accelerarea tranziției la camionete electrice sunt acum mai urgente ca niciodată.
Cea mai ieftină opțiune pentru utilitarele electrice
Marea majoritate a utilitarelor ușoare noi sunt înregistrate de companii, care iau deciziile de cumpărare pe baza costului total de proprietate (TCO), ce include prețul și costurile de funcționare și întreținere ale vehiculului. Rezultă, deci, că, în cazul în care furgonetele electrice devin mai ieftine decât cele diesel în baza TCO, atunci cumpărătorii le-ar prefera, cu condiția să nu se confrunte cu constrângeri operaționale majore.
Pentru a evalua paritatea TCO, T&E a calculat acest indicator pentru vehiculele comerciale ușoare electrice și diesel pentru șase grupuri de utilizatori finali (transportatori B2C și B2B, utilizatori profesionali, servicii de închiriere pe termen scurt, locatari și utilizatori privați) în șase țări (Franța, Germania, Italia, Polonia, Spania, Regatul Unit), reprezentând 76% din piața de furgonete din UE și Marea Britanie.
Această analiză a arătat că utilitarele electrice sunt deja cea mai ieftină opțiune pentru toate grupurile de utilizatori luate în considerare în toate cele șase țări atunci când sunt incluse subvențiile pentru achiziții. Astfel, în medie, costul total de proprietate pentru o furgoneta electrică din UE este cu 25% mai mic decât pentru una diesel (0,15 euro/km pentru camioneta electrică față de 0,20 euro/km pentru cea diesel). Analiza T&E a mai concluzionat că, și dacă sunt excluse subvențiile pentru achiziții, furgonetele electrice tot sunt mai ieftine acum, pe baza TCO, în cinci din cele șase țări luate în considerare. În plus, organizația de mediu consideră că, până în 2024, vor deveni mai ieftine în toate țările și pentru toate grupurile de utilizatori.
Care este cererea
În decembrie 2021, T&E a comandat companiei Dataforce realizarea unui sondaj privind flotele de utilitare ușoare în toate cele șase țări analizate, pentru a înțelege atitudinea companiilor față de acest segment de vehicule. Din cei 745 de utilizatori chestionați, 84% au spus că au luat în considerare decizia de electrificare a parcului: puțin peste o treime are deja cel puțin o dubă electrică în flotă (36%), o altă treime intenționează să cumpere una electrică în 2022 (32%) și 16% iau în considerare să facă o astfel de achiziție în următorii 5 ani. Sondajul mai arată că în Italia sunt cei mai mulți respondenți favorabili adoptării furgonetelor electrice (91%), iar în Germania, cei mai puțini (62%).
Participanții la sondaj au fost, de asemenea, chestionați și în ceea ce privește comportamentul de cumpărare pentru a se identifica principalii factori care provoacă și barierele în calea adoptării utilitarelor ușoare electrice. Rezultatele arată că respondenții care cumpără dube electrice fac acest lucru în primul rând din motive de mediu, dar și economice, în timp ce respondenții care nu au achiziționat utilitare verzi își justifică decizia pe baza constrângerilor operaționale, cum ar fi autonomia.
O ofertă tot mai mare pentru utilitarele electrice
În 2022, cumpărătorii de furgonete electrice pot alege dintre 43 de modele (19 modele mici și 24 de modele mari), mai mult decât dublu față de cele 18 modele aflate pe piață în 2019. În plus, constructorii auto vor lansa alte 8 modele noi până în 2025.
În 2021, o furgonetă electrică mică putea parcurge 192 km cu o singură încărcare în condiții reale de condus (până la 255 km pentru modelele cu autonomie mai lungă), în timp ce o furgonetă electrică mare avea o autonomie reală de 133 km (până la 154 km pentru modelele cu autonomie mai lungă). Noile modele din 2022 anunță intervale chiar mai mari (în medie 293 km pentru camionete electrice mici și 263 km pentru cele mari), constructorii auto demonstrând că vor să crească autonomia cât mai rapid.
În ceea ce privește prețul mediu de achiziție, o furgonetă electrică mică de pe piață costă 34.400 de euro, în timp ce una mare costă 52.900 de euro. ”Deși utilitarele electrice costă cu aproximativ 40%-55% mai mult decât modelele diesel echivalente, aceste costuri inițiale mai mari sunt mai mult decât compensate de costurile de operare mai mici”, punctează T&E..
Este pregătită piața pentru electrificare?
Sondajul realizat de Dataforce arată că marea majoritate a utilizatorilor de furgonete sunt dispuși să treacă la modele electrice, mai ecologice și mai ieftine, arătând că acestea sunt deja o alternativă puternică și credibilă. Bazându-ne numai pe considerente economice, arată T&E, traiectoria optimă din punct de vedere al costurilor ar genera numai vânzări de furgonete electrice 100% din 2025, când, în general, acestea vor fi mai ieftin de utilizat, chiar și atunci când sunt deținute timp de mai puțin de patru ani.
Cu toate acestea, din cauza provocărilor operaționale, dar și de producție, precum și a lipsei de voință politică, o traiectorie mai realistă de adoptare a furgonetelor electrice ar fi în concordanță cu analiza realizată de compania de cercetare BloombergNEF, comandată tot de Transport & Environment, care a concluzionat că în 2025, ponderea utilitarelor ușoare electrice va ajunge la 17%, în 2027, la 36%, iar în 2030, la 73%.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2023, Suplimentul Finanțarea și administrarea mașinilor de companie)
CITEȘTE ȘI:
Pasajul Drajna va fi deschis traficului marți, la ora 10
Șeful Renault consideră că Euro 7 distrage atenţia industriei auto de la electrificare
Comentați?