Transportatorii rutieri solicită eliminarea supraaccizei pentru carburanţi de la 1 ianuarie 2016, considerând că sistemul de rambursare nu funcţionează. În 2015, restituirile au fost de numai 1,8% din cele estimate, din cauza birocratizării excesive, precum şi a perioadelor de rambursare extrem de lungi şi impredictibile.
În plus, scăderea drastică a volumului de carburant vândut în România a limitat câştigul statului la sumele nerambursate şi la cele încasate din rata de schimb euro/leu, majorată artificial cu 7,5%.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că, în primele unsprezece luni din 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar 1,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru acest an, în valoare de numai 11,46 milioane lei (2,58 milioane euro), sumă aferentă pentru 457 de cereri, transmise de 322 firme de transport, deşi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro).
„Astfel, se dovedeşte încă o dată că această facilitate este nefuncţională şi că supraacciza la combustibili ar trebui eliminată cât mai rapid, începând cu 1 ianuarie 2016, aşa cum prevedea iniţial Codul Fiscal”, arată reprezentanţii transportatorilor.
Administratorul schemei de rambursare a supraaccizei este Autoritatea Rutieră Română.
În 2014, din bugetul de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, singurele plăţi au fost făcute în luna decembrie, când au fost procesate 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45% din bugetul alocat pe 2014.
UNTRR a atras atenţia autorităţilor de nenumărate ori că schema de rambursare a accizei suplimentare este nefuncţională, întrucât toţi transportatorii rutieri români care operează curse internaţionale alimentează în afara ţării, iar cei din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internaţional, au preferat să alimenteze în afara ţării, iar transportatorii străini în tranzit au renunţat complet la alimentări cu carburant în România.
„Pentru 2016 la ce să ne aşteptăm? În mod normal, pentru calculul accizelor în 2016, ar trebui folosită rata de schimb BCE din prima zi lucrătoare a lunii octombrie 2015 care este 4,4159 lei pentru un euro.Guvernul Romaniei a renunţat la această normalitate din 2013. Atunci a inventat un sistem de calcul prin care alegea rata de schimb cea mai mare din ultimii doi ani şi o ajusta cu inflaţia, pe atunci în creştere. Deoarece ratele de schimb euro/leu comunicate de Banca Centrală Europeană au fost prea mici pentru gustul Guvernului României, iar inflaţia pentru prima dată a ajuns să îşi schimbe semnul în minus şi să se numească deflaţie, în această situaţie Guvernul României şi-a depăşit creativitatea şi lipsa de onestitate faţă de cetăţenii săi, şi din ciclul “Aşa vreau eu!”, pentru 2016, impune fără vreo justificare rata de schimb euro/leu pentru calculul accizei la carburanţi la 4,7380 lei/euro”, arată reprezentanţii UNTRR.
Potrivit acestora, România a atins nivelul obligatoriu în UE al accizelor la motorină de 330 euro/1000 litri încă de la 1 ianuarie 2013, iar la benzină, de 359 euro/1000 litri, încă de la 1 ianuarie 2011. În aprilie 2014, ambele au fost majorate cu 7 eurocenţi/litru (70 euro/1000 litri), reprezentând o creştere cu 21,2% a accizei la motorină, de la la 330,395 euro/1000 litri la 400,59 euro/1000 litri, şi cu 19,4% a accizei la benzina fără plumb, de la 359,59 euro/1000 litri la 429,59 euro/1000 litri.
Această majorare a adus o creştere de minimum 6,5% a preţului carburanţilor, iar rata de schimb mai adaugă aproximativ 3% la preţul final al acestora. În total, carburantul este cu 10% mai scump exclusiv datorită statului român, deasupra oricărei cerinţe europene, în condiţiile unui TVA de 24%. „Fără acciza suplimentară, fără rata de schimb inventată şi cu TVA 19%, motorina ar fi mai ieftină cu 15% în România”, mai spun transportatorii.
Prevederile Directivei 96/2003 se aplică în alte şase ţări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorină pentru utilizatorii profesionişti, fără încadrarea acestei proceduri la ajutor de stat, având în vedere că statul îi restituie utilizatorului (doar pentru autovehiculele eligibile mentionate la Art 7 al directivei) o sumă din cea plătită deja de acesta.
Restituirile în celelalte ţări europene în care se aplică Directiva 96/2003 au următoarele valori:
- Ungaria 11 forinţi/litru (0,035 euro/litru sau 35 euro/1000 litri),
- Spania 48 euro/1000 litri,
- Slovenia 74,88 euro/1000 litri,
- Italia 214 euro/1000 litri,
- Belgia 76,3 euro/1000 litri,
- Franţa 47,4 euro/1000 litri.
„Cu una dintre cele mai mici valori de rambursat, România dovedeşte că este incapabilă să administreze acest sistem, şi să restituie 0,04 euro/litru sau 40 euro/1000 litri aşa cum se menţionează şi în nota de fundamentare a propunerii de renunţare la acest sistem şi la supraacciză în sine”, semnalează reprezentanţii UNTRR.
Ei consideră că stabilirea valorilor în lei pentru accize scuteşte Guvernul şi de minima simulare a unei rate de schimb euro/leu inventată special, totul pentru a păcăli cetăţenii că plătesc doar 7 cenţi în plus pe litrul de carburant, deşi în realitate se plăteşte în plus peste 10 eurocenţi/litru.
Transportatorii români sunt revoltaţi de prevederile noului Cod Fiscal care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016 şi care prevede menţinerea supraaccizei la carburanţi până la 1 ianuarie 2017. Ne bucură reducerea TVA de la 24% la 20%, deoarece înseamnă o scădere a cheltuielilor cu motorina, însă suntem îngrijoraţi de menţinerea accizei suplimentare, deoarece, până în prezent, nu a adus efectele scontate – încasările la buget au scăzut, schema de rambursare nu funcţionează, iar kilometrii de autostradă promişi nu au fost realizaţi. În ceea ce priveşte restituirea de accize, lipsa de coerenţă şi funcţionalitatea dezastruoasă fac inutilă măsura şi toată lumea pierde”, a declarat Radu Dinescu, Secretarul General al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.
În opinia sa, creşterea artificială a preţului carburantului raportat la statele UE apropiate duce la o scădere a consumului în România afectând atât consumatorii, transportatorii, precum şi distribuitorii de carburanţi.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, fondată în 1990, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Comentați?