UNTRR: Autorităţile lansează piste false pentru rezolvarea problemelor legate de scumpirea RCA

În ultimele 3 luni, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a notificat constat autorităţile competente că preţul RCA plătit de transportatorii rutieri a crescut aberant, că nu are o acoperire economică şi că împinge companiile mici la faliment şi pe cele mijlocii şi mari la schimbarea sediului social în alte ţări, cu efecte negative majore asupra economiei româneşti.
camion-transportatori-RCA-floteauto

Până în prezent, autorităţile din domeniu nu au venit cu nicio soluţie, ba chiar s-au arătat mirate de preţurile la asigurările RCA pe care au ajuns să le plătească transportatorii rutieri.

UNTRR atrage atenţia asupra unor piste false lansate de autorităţile din domeniu în ultima perioadă cu privire la rezolvarea situaţiei din piaţa RCA. Una dintre acestea este posibilitatea încheierii de asigurări RCA pentru autovehiculele înmatriculate în România în alte state membre ale Uniunii Europene.

Conform informaţiilor strânse de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România în dialogul cu asigurători străini şi alte asociaţii membre IRU, Directiva 103/2009 obligă statele membre să se asigure ca autovehiculele înmatriculate au asigurare de răspundere civilă obligatorie (RCA). Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) îndeplineşte această cerinţă prin Art. 15, alin. 2, din Ordinul 23/2014, unde condiţionează vânzarea asigurării de răspundere civilă obligatorie de către o firmă autorizată de ASF în România.

Reprezentanţii UNTRR arată că, dacă ASF ar renunţa la această prevedere şi ar permite utilizatorilor să-şi asigure RCA autovehiculele la un asigurător din altă ţară, ar trebui îndeplinite şi următoarele condiţii:

1. Legislaţia ţării în care ne-ar interesa să încheiem o asigurare RCA/Carte Verde (de exemplu Polonia, unde o asigurare RCA pentru un camion porneşte de la 300 euro) ar trebui să ne permită legal acest lucru. UNTRR continuă demersurile de informare asupra acestei posibilităţi începute cu asigurătorii şi asociaţiile membre IRU din Europa de Est

2. Foarte probabil asigurătorul care ar urma să încheie o asigurare RCA pentru un autovehicul înmatriculat în alt stat va trebui să pună la dispoziţia ASF o bază de date în format electronic, astfel încât ASF să se asigure că vehiculele înmatriculate în România sunt asigurate RCA potrivit Directivei 103/2009

3. În vederea soluţionării dosarelor de daună, societăţile de asigurare din alte ţări ar trebui să aibă o prezenţă regională suficient de bună în România, astfel încât păgubiţii RCA să nu fie nevoiţi să meargă până în ţara respectivă pentru a-şi rezolva dauna. Aici un mare plus îl poate avea o firmă de asigurări care are prezenţă şi în Polonia şi în România. Rămâne doar să îşi dorească să vândă RCA/carte verde din Polonia către autovehicule înmatriculate în România la preţuri de 10 ori mai mici.

4. În situaţia în care toate punctele de mai sus sunt îndeplinite, mai rămâne de stabilit tariful oferit pentru o poliţă RCA care trebuie să fie asemănător cu cel acordat firmelor de transport rutier din ţara de origine a asigurătorului (tot 300 euro sau apropiat şi pentru vehiculele înmatriculate în România şi asigurate în Polonia, de exemplu)

UNTRR va continua demersurile pe plan intern şi internaţional în vederea obţinerii reducerii valorilor asigurărilor RCA la nivelul suportabil de la începutul anului 2014, sprijinind orice acţiune similară în acest sens.

Reprezentanţii Uniunii atenţionează că piaţa liberă RCA este în pragul colapsului şi solicită intervenţia imediată a Guvernului.

Să nu aştepte producerea unei catastrofe, să intervină pentru limitarea valorilor asigurărilor RCA/carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri şi persoane care fac transporturi rutiere internaţionale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local şi la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme. Consiliul Concurentei nu poate avea opinii decât legate de o piaţă liberă, ar fi bine să se preocupe să fie şi funcţională. Când piaţa liberă nu mai funcţionează, solicităm măsuri proactive şi nu reactive! Solicităm corecţii înainte să fie prea târziu!”, adaugă aceştia.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

 

 

Adaugati comentariu