Advertisement

Autostrada Unirii
Home Infrastructură Unde s-a ajuns pe Autostrada Unirii A8, de la Târgu Mureș la Ungheni

Unde s-a ajuns pe Autostrada Unirii A8, de la Târgu Mureș la Ungheni

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a dat publicității situația actuală privind Autostrada Unirii A8. Astfel, contractele pentru construcția loturilor finanțate prin PNRR, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț au fost deja semnate, pentru secțiunea Miercurea Nirajului – Leghiniar se derulează auditurile de siguranță rutieră, iar pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni se elaborează Studiul de Fezabilitate, dar la termenul de predare, 15 februarie 2024, s-a constatat că este incomplet.

Autostrada Unirii, secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)

  • Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia);
  • Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);
  • Valoare contract: 2,46 miliarde de lei, fără TVA.

Autostrada Unirii, secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km.)

  • Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade
  • Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);
  • Valoare contract: 1,56 miliarde de lei, fără TVA.

În cadrul Studiului de Fezabilitate, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 –
km 181+195, parte din Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, a fost împărțită în 6 sectoare
distincte după cum urmează:

– Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărățeni (km 22+000 – km 45+400)

– Lot 1c: Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800)

– Lot 1d: Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195)

– Lot 2a: Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900)

– Lot 2b: Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)

– Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

În conformitate cu prevederile Legii nr. 265/2008 art.10 alin (3) : “Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2

a) studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;

b) proiect tehnic şi detalii de execuţie;

c) anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;

d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.”

Astfel, în vederea respectării acestor prevederi, CNAIR a inițiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranță Rutieră (din cele 4 conform legislației în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

Auditul de Siguranță Rutieră pentru loturile 1b și 2c au fost finalizate, însă CNAIR, analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b, a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră la contestarea unor măsuri ce ar avea implicații majore în derularea contractului de Proiectare și Execuție Lucrări.

Pentru Loturile 1c, Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora.

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranță rutieră în data de 04.03.2024, CNAIR transmițând toata documentația necesară realizării rapoartelor de Audit in data de 05.03.2024.

Rapoartele de Audit de Siguranță Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanență comunicarea cu auditorii desemnați, pentru orice neclarități.

Potrivit Companiei de Drumuri, realizarea Auditului de Siguranță Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislației în vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare și execuție, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranță Rutieră, poate genera, în funcție de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare și execuție, prin eventuale modificări de soluții tehnice, dar și costuri suplimentare care exced disponibilităților financiare prevăzute inițial.

Evitarea blocajelor în etapa de proiectare și execuție lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a pașilor necesari a fi urmați, definiți de către legislația în vigoare.

Autostrada Unirii, secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni

În data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agenția pentru Protecția Mediului Iași. În cadrul documentației au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completările necesare au fost depuse de către CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentația necesară obținerii avizului de gospodărire a apelor, fiind emise observații în data de 16.02.2024. Prestatorul a transmis în data de 05.03.2024 completările solicitate, în prezent așteptându-se un punct de vedere din partea ABA Bârlad și ABA Siret.

Studiul de Fezabilitate, a fost predat în data de 15.02.2024 de către prestatorul Consitrans. În urma analizei s-a constatat faptul ca documentația este incompletă și prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024.

Termenul de predare a Studiului de Fezabilitate, 15.02.2024, nu a fost astfel respectat și nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se înregistrează penalități de întârziere.

În prezent, se află în curs de desfășurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informații în zonele UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești.

Consitrans și-a asumat în cadrul ședințelor de progres organizate de către CNAIR că va transmite documentele lipsă din cadrul Studiului de Fezabilitate, până la sfârșitul săptămânii.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Punct de întoarcere realizat pe sub pasajul rutier de pe DN 1, în zona Aeroportului Otopeni

tbi bank a înregistrat, în 2023, o creștere de 25% pe segmentul finanțărilor auto

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Brașov - Bacău
Infrastructură

Contract semnat pentru finalizarea Studiului de Fezabilitatea al Autostrăzii Brașov – Bacău A13

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, vineri, cu...

Vâlcea
Infrastructură

Un pas înainte pentru modernizarea șoselei dintre Rm. Vâlcea și Autostrada Sibiu – Pitești

Executivul urmează să aprobe în ședința de vineri, prin Hotărâre de Guvern,...

Autostrada de Centură București
Infrastructură

Autostrada de Centură București. Sectorul dintre DN 4 și Autostrada A2 va fi deschis în iulie

Traficul rutier pe încă un sector din Autostrada de Centură București, între...

Podul peste Canal
Infrastructură

Cinci oferte pentru reparații capitale la Podul peste Canal de la Călărași, amplasat pe DN 3B

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit 5 oferte pentru...