Un paradox: criza chipurilor ajută mașinile electrice. Analiză

Vânzările de vehicule complet electrice au înregistrat cifre semnificative în acest an. În special ca urmare a creșterii puternice pe piețele din Europa și China. Analiștii au și o explicație pentru acest fenomen, dincolo de interesul clienților și subvențiile acordate la achiziția de mașini ”verzi”.
electrice

Piața de mașini electrice este în progres. În 2020, au fost vândute 2,1 milioane de mașini complet electrice la nivel global, o cifră care va crește la 4,1 milioane în acest an, anunță LMC Automotive. Din acest volum suplimentar, 1,155 milioane vor veni din China, 453.000 din Europa și 283.000 din America de Nord. Ceea ce înseamnă, per total, de un spor de 141 la sută – pe o piață generală care va crește, conform estimărilor, cu 12 la sută.
Ei bine, potrivit analistului Al Bedwell, de la LMC Automotive, una dintre cauzele creșterii vânzărilor de mașini electrice este criza cauzată de deficitul de microcipuri. Și aceasta pentru că producătorii de automobile prioritizează vânzările de vehicule conforme cu emisiile și vehiculele cu prețuri mai ridicate. „Modelele BEV (vehicule electrice cu baterie) încep să ia fața celor cu alte tehnologii, inclusiv hibrizi complet și hibrizi plug-in”, a declarat analistul. Dar ritmul de creștere ar putea încetini în următorii câțiva ani, pe măsură ce reglementările privind emisiile devin mai puțin presante și deficitul de cipuri se va reduce. În plus, problemele legate de materiile prime, în special de litiu, ar putea contribui și ele la acest fenomen, spun analiştii LMC Automotive.

Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu aproape 57% în T3 în UE

Aproape unul din cinci vehicule vândute în Uniunea Europeană în al treilea trimestru a fost un model electrificat, deoarece vânzările au continuat să crească, în timp ce cererea de mașini cu combustibili fosili a scăzut, potrivit datelor de vânzări publicate de ACEA.
ACEA, care reprezintă principalii producători europeni de mașini, camioane, furgonete și autobuze, a declarat că vânzările de modele complet electrice și hibride plug-in în UE au reprezentat puțin sub 19% din totalul vânzărilor. Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu aproape 57%, la peste 212.000 de unități, în timp ce modelele hibride plug-in au crescut cu aproape 43%, la peste 197.000 de unități.
electrice
Acesta este un ritm de creștere mai lent decât în 2020, când vânzările aproape s-au triplat. Pornind însă de la o bază scăzută. Însă, evident, situația pe această piață este mult mai bună dacă ne raportăm la scăderea de 35 la sută a vânzărilor pentru cu motorizare pe benzină, care rămân însă în continuare la conducerea ierarhiei (reprezintă aproape 40 la sută din vânzările totale), și declinul cu peste 50 la sută pentru mașinile diesel în trimestrul respectiv. În urmă cu mai puțin de un deceniu, mașinile diesel reprezentau mai mult de 50% din vânzările în UE, iar acum în trimestrul 3 din 2021 au ajuns să reprezinte sub 18% din volumul tota al pieței.

China s-a reorientat către vehicule electrice

China s-a reorientat pe stimularea vehiculelor electrice și pe investiții în infrastructura de încărcare, afirmă Bedwell, iar vânzările au crescut cu 212% în primele nouă luni ale acestui an. „China este principal motor al progresului din acest an. Nu este o surpriză. Ci încă o dovadă că este principalul motor al creșterii globale în sectorul EV. Pentru moment, Europa nu poate concura cu ea în ceea ce privește accesibilitatea și infrastructura BEV”.
Cea mai bine vândută mașină complet electrică din China continuă să fie modelul mini Wuling Hongguang. Până în septembrie, vânzările mărcii Wuling au fost de 250.860, o creștere de 972 la sută de la an la an. Tesla a fost al doilea cel mai bine vândut brand electric, cu 238.975 de vânzări în China, o creștere cu 255%.
În Europa, dacă ne raportăm la întregul an, au fost vândute aproape 800.000 de mașini complet electrice până în septembrie. Bedwell crede că al patrulea trimestru ar trebui să fie unul extrem de favorabil. Iar estimările pentru 2021 sunt de 1,18 milioane, reprezentând o creștere de 60% față de 2021. În același timp, vânzările hibride plug-in, care au înregistrat 757.000 de unități până în septembrie, vor crește, la nivelul întreguui an, cu 51% față de 2020, ceea ce înseamnă un total de circa 955.000 unități.

Tesla renaște

Analistul LMC Automotive a evidențiat și performanța Tesla, care și-a pierdut cota de piață pe măsură ce a avut parte de noi competitori în Europa. Însă, dacă la începutul anului a pierdut teren în fața lui Volkswagen sau Renault, în trimestrul trei a fost marca electrică numărul 1 în Europa. Dar introducerea modelului Y pare să-i dea un nou impuls și să-i permită să-și conserve supremația.
electrice
”Sigur, în fața ofensivei electrice a brand-urilor consecrate, cu priză pe piețele din Europa, Tesla pierduse din cota de piață. Însă Model Y a schimbat lucrurile și i-a permis să își recucerească poziția de lider. Nu putem să nu acceptăm faptul că ei continuă să ne uimească cu modul în care fac față acestei concurențe acerbe. Și este limpede că reprezintă în continuare alegerea principală a celor care sunt interesați de tehnologia BEV” .
Un brand care ar putea oferi o concurență reală pentru Tesla este BMW, spun analiștii de la LMC Automotive. Și aceasta ca urmare a rafinamentului noilor sale modele, iX și i4. Dar și al apetitului consumatorilor europeni. Volumul european de vehicule electrice este de așteptat să crească de la 1,2 milioane de vehicule în acest an la 3,4 milioane în 2024, 6,1 milioane în 2027, 10,5 milioane în 2030 și 15,8 milioane până în 2033, cu o penetrare de aproape 100% posibilă în 2035 dacă este adoptată  propunerea UE de reducere a emisiilor de CO2 la zero până la acea dată.

Preocupări privind materiile prime

Ceea ce ar putea încetini creșterea vehiculelor electrificate este lipsa de materie primă, cum ar fi litiul, sau un blocaj al lanțului de aprovizionare precum criza cipurilor, a spus Sam Adham, un alt analist LMC Automotive pentru Automotive News Europe.
„Dacă piața BEV dorește să se mențină pe acest ritm de creștere, nu o poate face în contextul în care se va confrunta cu aceleași blocaje de aprovizionare ca și încazul cipurilor”, a spus Adham. Și acesta sa avertizat ca nu producția de baterii este principala problemă, ci aceea a materiilor prime, în special a litiului,deoarece durează ani de zile până a pune în funcțiune o nouă mină.
Adham a spus că Europa ar putea fi independentă în producția de celule de baterie până în 2023, eliminând dependența de producția asiatică, având în vedere câte proiecte noi au fost anunțate în ultimii ani. Ba chiar ar putea apărea probleme de supraproducție, în special pentru startup-uri care nu sunt aliate cu un producător de automobile și nu au astfel garanția comenzilor.

Propulsia clasică

Ceea ce nu va fi o problemă este concurența din partea motoarelor diesel, care au pierdut aproximativ cinci puncte din cota de piață în fiecare an din 2016, a spus Bedwell. El se așteaptă ca aproximativ 2,5 milioane de mașini diesel să fie vândute în Europa în acest an, în scădere de la 4,6 milioane în 2019.
Cu toate acestea, este posibil ca volumele de automobile care folosesc drept combustibil motorina să rămână constante sau să crească până în 2025, ca parte a unei redresări mai ample a pieței, a adăugat el. După aceea, vor ieși constant și vor dispărea la un moment dat la începutul anilor 2030, spune LMC Automotive.
Motoarele pe benzină (inclusiv mild hybrids) vor recupera și ele din volume în următorii doi ani. Dar și în acest caz vom ajunge la o plafonare și un start al declinului, semnificativ, în jurul anului 2027. Chiar și așa, vehiculele cu motoare pe benzină (inclusiv hibrizi) vor reprezenta în continuare 8 milioane de vânzări în 2030.
(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2021)
CITEȘTE ȘI:

Adaugati comentariu