Trendurile din 2021 în finanţarea flotelor prin leasing financiar

Una din soluţiile adoptate de companii pentru reducerea costurilor de operare şi control a unei flote auto este finanţarea acesteia prin leasing financiar, o metodă de achiziţie pe care o consideră avantajoasă, în condiţiile în care îşi doresc şi proprietatea asupra maşinii la final de contract. Pandemia a amânat multe dintre planurile de reînnoire ale flotelor, însă în câteva sectoare economice acestea au fost reactivate până la urmă.
leasing financiar

Leasingul financiar a apărut, ca orice formă de finanţare, în scopul de a deservi o sumă de nevoi, obţinute prin intermediul unui bun, cu accent pe beneficiile obţinute prin folosinţa acestuia şi nu pe proprietatea asupra lui. De altfel, analiza tendinţelor de evoluţie a leasingului de-a lungul anilor este strâns legată de evoluţiile tehnologiilor industriale, a politicilor fiscale şi monetare şi, cel mai important, de evoluţia în ansamblu a economiei.

Ca noţiune, leasingul financiar reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, iar plăţile acestuia sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. Finanţarea poate include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, rămân în sarcina utilizatorului, precum asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea ori alte servicii – contract de întretinere, asistenţă rutieră sau monitorizarea flotei.

Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la terminarea contractului.
Lista avantajelor nu se opreşte însă aici, finanţatorii enumerând mult mai multe, pentru a dovedi că leasingul financiar permite un management eficient al lichidităţilor companiilor şi este accesibil pentru segmente largi de utilizatori.

Topul avantajelor pentru finanțarea în leasing financiar

În primul rând, se poate spune că leasingul financiar este un produs de oportunitate, la care companiile ar trebui să apeleze în momentul în care au nevoie de o decizie de aprobare într-un timp mai scurt decât la credit. Practic, în cazul acestui produs, societatea de leasing finanţează un activ care devine proprietatea sa, de exemplu un autoturism sau un vehicul utilitar, îl analizează şi, astfel, îi înţelege capacitatea de a genera valoare adăugată, un fapt ce simplifică suficient de mult etapa de analiză.

„Cred că timpul scurt până la aprobare este cel mai important avantaj pe care îl au companiile care solicită un contract de leasing. Desigur, există şi alte beneficii, cum ar fi utilizarea resurselor financiare ale companiei pentru alte investiţii curente sau faptul că acele cheltuieli cu amortizarea şi dobânzile sunt deductibile, deoarece activul achiziţionat prin leasing financiar este înregistrat ca activ fix. Nu în ultimul rând, un beneficiu important este faptul că activul achiziţionat este plătit prin rate lunare, şi nu presupune o investiţie mare în avans, costul fiind repartizat pe mai multe luni, fără a pune presiune pe bugetul companiei”, arată directorul general al Garanti BBVA Leasing, Okan Yurtsever.

Dincolo însă de aceste avantaje, costul finanţării este un factor cheie în stabilirea preţurilor finale oferite de societăţile de leasing clienţilor, societăţi care, potrivit lui Okan Yurtsever, lucrează constant pentru optimizarea acestuia. „Pentru 2021 ne aşteptăm la o mai mare concurenţă între companiile de leasing, pentru a oferi cele mai bune preţuri clienţilor lor. Cu toate acestea, mesajul pe care îl transmitem clienţilor noştri este că Garanti BBVA Leasing, la fel ca toate companiile Grupului Garanti BBVA, are un angajament pe termen lung de a sta alături de aceştia şi de a oferi soluţii personalizate şi convenabile pentru companii. Mai mult, suntem aici chiar şi doar pentru a-i asculta sau a le oferi un sfat, atunci când întâmpină dificultăţi în luarea unei decizii”, precizează directorul general al societăţii.

Din păcate, odată cu declanşarea pandemiei, majoritatea companiilor şi-au suspendat planurile de reînnoire a parcurilor auto sau şi-au amânat investiţiile pentru 2021. Cum sună viitorul din acest punct de vedere?

„Este încă prea devreme pentru a avea o opinie generală despre ce sectoare economice îşi vor reactiva planurile de reînnoire a parcurilor, însă, pot spune că am văzut sectoare specifice, cum ar fi serviciile de curierat, serviciile medicale şi construcţiile, care şi-au extins flota chiar şi în 2020. În prezent, încă simţim că acţiunile clienţilor noştri sunt dominate de prudenţă, aceştia neavând o imagine clară asupra evoluţiei economiei româneşti în perioada următoare. Totuşi, nu trebuie să uităm că leasingul operaţional poate fi o soluţie în momentele de criză, deoarece oferă o flexibilitate sporită şi nu implică un avans, ceea ce este important, dacă ne gândim că în perioadele dificile finanţele pot fi o problemă reală”, explică Okan Yurtsever.

În cazul Garanti BBVA Leasing, cel mai dinamic sector pentru finanţarea vehiculelor în 2020 a fost cel al serviciilor de livrare şi, potrivit directorul general al companiei, acest trend va continua pe tot parcursul anului 2021. Totodată, acesta este de părere că orientarea către vehiculele „verzi” va continua şi în acest an şi se aşteaptă la o creştere şi pe această zonă.

„Ne bucurăm să vedem lună de lună tot mai multe aplicaţii de la clienţii noştri pentru vehiculele ecologice şi, în plus, vehiculele „verzi” încep să fie o opţiune reală şi pentru flotele auto. Vehiculele ecologice câştigă tot mai mult teren faţă de cele convenţionale, cu motoare pe benzină sau diesel. De altfel, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Maşini (APIA) arată că vânzările de maşini noi în România au scăzut cu 22,6% în 2020, comparativ cu anul precedent, în timp ce vânzarea maşinilor ”verzi” a crescut cu 103,5%”, conchide Orkan Yurtsever, directorul general al Garanti BBVA Leasing.

Costul finanţărilor rămâne nemodificat

Potrivit lui Helian Redai, Head of Sales & Marketing Porsche Finance Group (PFG) Romania, flexibilitatea în gestionarea fondurilor companiei este cel mai important avantaj oferit de produsele de leasing financiar.

Helian-Redai“Astfel, lichidităţile nu mai sunt blocate pentru o achiziţie. În schimb, se optează doar pentru plata unui avans și pentru rate lunare ulterioare. În intervalul în care automobilul este plătit astfel, acest activ generează venituri pentru companie. Un alt avantaj constă în deductibilitatea unor cheltuieli. La finalul perioadei contractuale companiile au mai multe posibilităţi care includ: prelungirea contractului, achitarea valorii reziduale, dobândirea proprietăţii sau predarea bunului şi înlocuirea acestuia cu unul altul, tot în sistem leasing. În acest mod, flota auto poate fi înnoită periodic pentru a răspunde cel mai bine nevoilor unei companii”, arată Helian Redai, Head of Sales & Marketing Porsche Finance Group Romania.

Dincolo de aceste avantaje, reprezentantul PFG subliniază că, în pofida unor riscuri în creştere pe perioada pandemiei pentru finanţator, “costul finanţării nu a fost afectat, leasingul financiar oferind un plus de siguranţă părţilor implicate în contract”.

De altfel, Helian Redai arată că, deşi traversăm o perioadă dificilă, nevoia de flexibilitate şi de mobilitate a companiilor a rămas actuală. “Leasing-ul financiar este destinat companiilor care urmăresc consolidarea flotei pe o perioadă lungă, ţintind spre un ciclu de utilizare extins pentru maşinile achiziţionate. Transportul de bunuri a crescut, în special pe segmentele alimentate de schimbările din piaţa muncii unde mulţi angajaţi au lucrat de acasă. Includ aici produse de tipul celor electronice sau de amenajări interioare”, explică acesta.

Pentru Porsche Finance Group, piaţa de curierat a fost cel mai dinamic segment al finanţărilor, susţinută de evoluţia comerţului electronic. “Pentru a acoperi cererea, jucătorii din piaţă au investit în extinderea flotelor deţinute, dar au dorit soluţii flexibile care să le permită adaptarea în funcţie de cerinţele viitoare. De asemenea, au crescut si segmentele de vehicule de constructii si vehicule electrice”, precizeză Helian Redai. În privinţa maşinilor “verzi”, directorul de vânzări şi marketing al PFG arată că modele de maşini electrice şi hibrid sunt integrate din ce în ce mai mult în componenţa flotelor, companiile actualizându-şi nevoile de mobilitate. “Cred că distribuţia modelelor auto va înclina mai mult către acestea în următorii ani, iar companiile vor juca un rol important în adoptarea mai rapidă, pe scară mai largă, a noii experienţe de mobilitate”, spune Helian Redai.

În ceea ce priveşte tendinţele anului 2021 în ceea ce eprivește finanțarea în leasing financiar, acesta consideră că asistăm din ce în ce mai mult la o trecere accelerată dinspre proprietate spre utilizare. “Poate mai mult decât până acum, nu doar companiile, ci si persoanele fizice, vor prefera să plătească exact ceea ce utilizează, fără a mai purta grija revalorificării maşinii achiziţionate. Cresterea ponderii vehiculelor electrice va accentua, la randul ei, acest trend”, conchide Helian Redai, Head of Sales & Marketing Porsche Finance Group Romania.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

MAE achiziționează polițe Casco pentru flota de 721 de autovehicule. Cursul leu/euro estimat

Reglementări privind montarea diferitelor tipuri de anvelope și înscrierea în CIV

Rovinieta va fi suspendată în starea de urgență, iar plata ei va fi înjumătățită în starea de alertă. Proiect

 

 

Adaugati comentariu